מדע וטכנולוגיה

נגיף הזיקה חוזר לכותרות כמושיע לחולים בסרטן המוח

למרות שנגיף הזיקה ירד מהכותרות בתקופה האחרונה, עד לפני כמה חודשים לא היה יום שלא דיברו עליו. אז אם התגעגעתם אל דאגה, נראה שבזמן הקרוב נשמע עליו שוב והפעם אפילו בהקשר חיובי.

צילום: A Health Blog

נגיף הזיקה נקרא על שם יער זיקה באוגנדה שם הוא התגלה בפעם הראשונה בשנת 1947. הנגיף מועבר על ידי יתוש אדס, אדס ביוונית זה מגעיל או לא נעים ויתוש זה קיבל את השם הלא מושך הזה בדיוק בגלל היותו גורם מדבק במחלות רבות, כמו קדחת דנגי, קדחת צהובה וכמובן קדחת זיקה. נגיף הזיקה שמועבר בעת עקיצת יתוש גורם לקדחת הזיקה, והאמת שעד לשנת 2015 חשבו שזה הדבר היחיד שהנגיף עושה מכיוון שמי שנדבק בנגיף חווה סימפטומים דומים לשפעת ולאחר כמה ימים הבריא.

צילום: ankarino

עד ל-2007 הנגיף היה נפוץ רק באסיה ואפריקה ובקרבת קו המשווה, שם כאמור לא התייחסו אליו כל כך ברצינות שכן הוא גורם לקדחת קלה שעוברת לאחר כמה ימים. ב-2007 דווח על התפרצות ראשונה מחוץ לאפריקה ואסיה שהתרחשה באי יאפ שבמיקרונזיה, גם אז הנגיף לא עשה יותר מדי כותרות. ב-2015 הוא הגיע לאמריקה המרכזית והדרומית והפך למגפה שהתפשטה במהירות, אך גם כשמדינות אלו התחילו להשקיע מאמצים רבים במלחמה בנגיף, העולם נשאר אדיש. באותו זמן ממש בברזיל אובחנו יותר ויותר תינוקות הסובלים מסינדרום מיקרוצפליה, מיקרו זה קטן וצפליס זה ראש, מה שאומר שתינוקות שסובלים מהסינדרום בו הם נולדים עם ראש קטן מהראש הממוצע בהתאם למין ולמשקל התינוק.

צילום: Internet Archive Book Images

ישנן כמה סיבות אפשריות לסינדרום, ביניהן סיבות גנטיות, זיהום בזמן ההריון ואפילו שימוש בסמים ואלכוהול בזמן הריון. אך לאור ריבוי המקרים התחילו הרופאים לבדוק את האימהות לתינוקות שסובלים מהסינדרום, במהרה התגלה שכולן נדבקו בזיקה. זה גם בדיוק השלב שכולנו התחלנו לשמוע על הזיקה, הבהלה בברזיל הייתה כל כך גדולה שראש הממשלה המליץ בצעד חריג לאזרחים להימנע מהריון עד שיתבררו הפרטים. ב-2016 כבר התחלנו לראות מקרים גם מחוץ למרכז אמריקה ואפילו מקרה אחד בישראל. כיום אנחנו יודעים להגיד כי כאשר הנגיף מדביק תאים מתפתחים במוח של העובר, התפתחות תאים אלו מעוכבות והתינוק נולד עם מוח קטן יותר וכך גם ראשו קטן יותר. ילדים שנולדו עם מיקרוצפליה יכולים לסבול מהפרעות בתפקוד התקין של המוח ובכך לסבול מבעיות קוגנטיביות ומוטוריות.

צילום: MDGovpics

נכון להיום המלחמה בנגיף היא בעיקר כנגד היתוש שמעביר את הנגיף. אין עדיין חיסון אבל נראה שלא רחוק היום שחיסון שכזה יפותח.

למרות הסכנות והבעיות הרבות שנגיף הזיקה גורם נראה שלפחות דבר אחד טוב יצא מגילוי הקשר בין נגיף הזיקה ולפגיעה בתאי מוח מתפתחים. הסיבה שזיקה פוגעת בעיקר בהתפתחות מוחם של עוברים היא משום שהנגיף משפיע בצורה חזקה בעיקר על תאי גזע לקראת התמיינות במוח. תאים אלו שאמורים להתמיין ולהתחלק לעוד הרבה תאים בונים את מוחו של העובר, כאשר גדילת וחלוקת חלק מהם מעוכבים המוח לא גדל כראוי.

תא סרטני ולא משנה איזה סוג של סרטן הוא תא שאחד מהמנגנוני חלוקה שלו לא עובד כראוי והוא מתחיל להתחלק בצורה מהירה ולא מבוקרת. מקבץ תאים שכאלה נקרא גידול, תאים אלו יכולים גם לנדוד למקומות אחרים בגוף מה שמוכר כגרורות. בעת התפתחות מוח של עובר התאים מתחלקים במהירות ובמובן מסוים בדומה לתהליך סרטני, מסתבר שנגיף הזיקה משפיע על תאי מוח סרטניים באותה צורה שהוא משפיע על תאי מוח מתפתחים, כלומר מעכב את גדילתם והתחלקותם. ניסויים בעכברים הראו שהדבקה של עכברים בוגרים עם סרטן המוח אכן האריכו חיים והגידול התכווץ. אלו חדשות מצוינות ובקרוב יתחילו ניסויים קליניים גם בבני אדם.

צילום: Internet Archive Book Images

זאת לא הפעם הראשונה שמדענים משתמשים בווירוס או חיידק על מנת להילחם בגידולים סרטניים, כבר ב-1976 החלו בטיפול של הדבקה בחיידק השחפת כנגד מקרים של סרטן שלפוחית השתן. דוגמא נוספת הוא טיפול שבו מדביקים חולי סרטן בנגיף ההרפס שעבר שינויים גנטיים על מנת שיתקוף תאים סרטניים.

נראה שבעתיד ככל שנעמיק את ההכרות שלנו עם המחלות והדברים שפוגעים בנו לא רק שנדע איך לרפא אותם, אלא נדע גם איך לרתום את המנגנון שלהם על מנת לרפא מחלות אחרות ואם זה לא מדהים אז אני לא יודע מה כן.

 

 

 

 

Article author

נגיף הזיקה חוזר לכותרות כמושיע לחולים בסרטן המוח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים