מדע וטכנולוגיה

מתמטיקה, לואי ה-14 ואבטחת מידע

מה ללואי ה-14 ולפתרונות הצפנה בעולם הסייבר של היום? כיצד פותרים בעיה של העברת מידע בין סוכנים חשאיים ממדינות שונות בעולם בהן האויב מאזין באמצעים טכנולוגיים מתקדמים? כל זאת ועוד בכתבה.

מה ללואי ה-14 ולפתרונות הצפנה בעולם הסייבר של היום? כיצד פותרים בעיה של העברת מידע בין סוכנים חשאיים ממדינות שונות בעולם בהן האויב מאזין באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ואיך מכונת ההצפנה של האניגמה השפיעה על מלחמת העולם השנייה? כל הסיפורים המרתקים של עולם הקריפטוגרפיה לפניכם.

האיש במסכת הברזל

בגיל חמש הוכתר לואי ה-14 כמלך והמתין עד שהתבגר מעט על מנת לשבת על כס המלוכה ולנהל ביד רמה את המדינה שעברה משבר כלכלי כבד ושגשגה בתום שלטונו. אחד הסיפורים המרתקים מתקופת מלכותו הארוכה (שאם נתחיל לספרה מגיל חמש התפרשה על פני שבעה עשורים) הוא סיפורו של האיש במסכת הברזל. אדם שנכלא בכלא הבסטיליה שמר על אנונימיות באמצעות מסכה שהוכנה במיוחד בשבילו (היא הייתה עשויה בפועל מבד ולא ברזל). ביומנו של לואי ה-14, שנכתב בקוד שאיש לא פענח עד התקופה האחרונה נכתבה הסיבה לכליאתו. במשך שנים רבות חשבו שמדובר באחיו התאום שהיה עשוי לסכן את כסאו אך לאחר שהתגלה הקוד בו הוצפן היומן התגלתה התשובה המרתקת – מדובר היה בגנרל צרפתי שנבהל בזמן המלחמה ונטש את חייליו. המלך המנוסה לא יכל למחול לו על כך, אך על מנת שלא לביישו ברבים הסתיר את פניו. 

בעיית הפצת המפתחות

אחת הבעיות הגדולות בעולם ההצפנה היא כיצד למצוא דרך להפיץ בתקשורת בלתי בטוחה (כמו טלפון) את המפתח המשמש ליצירת הקוד ולפענוחו. בעוד אנשים הנמצאים במרחק נסיעה קצר זה מזה יכולים להשתמש באדם שלישי המעביר פתק בצורה נסתרת (או מילה הרשומה על קליפת ביצה בחלקה הפנימי למשל) כאשר קיים מרחק גאוגרפי גדול ביניהם הם תלויים באמצעי תקשורת אחר.

נהוג להשתמש באמירה כי "עוד לפני ששני אנשים חולקים סודות עליהם לחלוק סוד אחד", זהו "המפתח" בעיה זו הובילה לחיפוש פתרונות להפצת המפתח. אחת האפשרויות היתה ליצור מפתח הנבנה על ידי נוסחה מתמטית שמוצבים בה שני מספרים. המספר הראשון מופק בצורה מקרית על ידי אדם אחד והמספר השני על ידי אדם אחר. כך, רק שניהם יכולים לפתח את ההודעה ולהמשיך להצפינה. אפשרות נוספת שנזכיר בקצרה היא באמצעות מפתח ציבורי שנועד להצפנה ומפתח פרטי לפענוח. בתואר מדעי המחשב תוכלו ללמוד לעומק את השיטות השונות המשמשות כיום לפתרון הבעיה.

האניגמה ופיצוחה

אחד מהקידודים המפורסמים בעולם שנבנה ופוצח באמצעות מכונה מיוחדת הוא קוד האנגימה. קוד זה אפשר לנאצים במשך תקופה ארוכה להעביר ביניהם מסרים הנוגעים להתקדמות הכוחות במלחמה וכן הוראות מכוחות הפיקוד בגרמניה. למרבה המזל, מכונות שנבנו על ידי הפולנים ומספר מתמטיקאים שהבחינו בחסרונות של המכונות הצליחו לפצח את מרבית הקידודים. מכונה "מתחרה" נבנתה על ידיהם והמירה את הצפנים המקודדים להודעות שניתן להבין. גם את הסודות של מכונת האניגמה תוכלו ללמוד במהלך קורס קריפטוגרפיה בלימודי מדעי המחשב.

לסיכום, לאורך השנים נלחמו מדינות רבות הן באמצעות כלי לחימה פיזיים והן באמצעות המוחות המתקדמים של אותה תקופה בהעבירם מסרים מוצפנים וחשיפתם לאחר מכן. האתגר, היה ונשאר כיצד ליצור צופן קשה מספיק על מנת שידרשו שנות אדם רבות לפענחו – עד שהתכנים המוצפנים בו לא יהיו רלוונטיים יותר. 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים