טבע וחיות

ערמומיות וקטלניות – לא תאמינו למה פטריות הקורדיספס מסוגלות

האם אתם אוהבים סרטי אימה?

כשמדברים על משפחת הפטריות קורדיספס (Cordyceps) לא ניתן להשתחרר מההרגשה שהן הגיעו לעולמינו היישר מתוך תסריט של סרט אימה או מדע בדיוני מזעזע במיוחד. המאפיין המייחד את משפחת הפטריות הזו הוא זה: מדובר בפטריות ששיטת הרביה שלהן היא להחדיר נבגים לגוף המארח החי (יכולה להיות נמלה, זחל או חרקים אחרים) ואז לאכול אותו מבפנים לאט לאט עד שמגיע הזמן לצאת החוצה ולפזר נבגים חדשים לאוויר.
פטריות הקורדיספס התפרסמו גם בזכות ערכן הרפואי הרב של חלק מחברות המשפחה (Cordyceps Sinensis ו-Cordyceps Militaris פטריות אשר ידועות בזכות השפעתן החיובית על בריאות האדם) אך סרטון זה מתרכז בעיקר בדרכי הגדילה וההתרבות הבלתי רגילות של הפטריה.

שיטות הפעולה של הפטריה משתנות מעט בין חברות המשפחה (ישנם כ-400 מינים ידועים של קורדיספס ברחבי העולם) אך בהכללה, כל המינים השייכים למשפחת הקורדיספס הם מינים טפיליים.
חלק ממיני הקורדיספס, כמו ה – Cordyceps unilateralis, שיכללו את שיטתם עד כדי כך, שמלבד הכניסה לגוף המארח ואכילתו מבפנים, שולחת הפטריה גרורות (תפטיר) למוח החרק המארח ומשתלטת על התנהגותו. כך יכולה הפטריה לגדול בתוך גוף הנמלה וכשמגיע הזמן לפרוץ החוצה ולפזר נבגים, גורמת הפטריה לנמלה לטפס על עץ ולהיתפס בשיניים מענף גבוה, בדרך זו מבטיחה הפטריה שכשתבקע מהגוף המארח, יתפזרו הנבגים בצורה אידיאלית על פני השטח ויגדל הסיכוי לתפוס "קורבנות" חדשים.

Photo credit: pellaea via Visualhunt / CC BYצילום: visual hunt

כמו כן, מחקרים מצאו שהפטריה שולטת בקורבנותיה לחלוטין ומשתמשת בהם בצורה שתבטיח את הישרדותה. הפטריה שולחת את הנמלים הנגועות למקומות בהם שוררים התנאים האידיאלים להשרדות הפטריה (לחות וטמפרטורה מתאימים) ורק כשכל התנאים הולמים, פורצת הפטריה מגוף המארח ומפזרת את נבגיה.

Photo credit: berniedup via Visual hunt / CC BY-NC-SA צילום: visual hunt

במחקרים שנערכו בשמורת הטבע קאו צ'ונג בתאילנד, נמצא כי 98 אחוז מהנמלים הנגועות שנבדקו, נמצאו בסביבה בה אחוזי הלחות גבוהים במיוחד, ואף טיפסו כ-25 ס"מ מעל הקרקע, נתלו על צידו התחתון של העלה ,ורק אז פרצה הפטריה החוצה מראשן. מכך ניתן ללמוד שהפטריה בוחרת את המקום המתאים לה בקפידה ומשתמשת בקורבנותיה על מנת להגיע אליו.

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים