ביקורות סרטים

מראה אפריקאית, כאן מייק וואלאס | דיווח שני מפסטיבל דוקאביב

דיוקן מהפנט של אחד מן העיתונאים הכי חשובים ומבט אל תוך קפסולת הזמן היישר ל-1950 | דיווח שני מפסטיבל דוקאביב 2019.

מראה אפריקאית

סרטו של הבמאי, מישה הדינגר הוא פחות סרט ויותר תזה קולנועית. אשר עוסקת בהשפעות המערב על תפיסת העולם האפריקאי. אגיד כך, אם אתם יודעים לאין אתם נכנסים. תמצאו את "מראה אפריקאית" כסרט די מרתק ומתגמל. אני שמכבד את הסרט בשל מה שמנסה לעשות הבמאי, החוויה הייתה מעין ערבוב של ייאוש וסקרנות.

הדינגר מציג לפנינו בשלמותו את הארכיון של המתעד השוויצרי רנה גארדי. במהלך השנים הביטה אירופה דרך עיניו על אפריקה כגן עדן של ממש מבלי להעלות בדעתם כי הכול היה חוץ מאותנטי. גארדי ביים בהקפדה את מה שהוא ראה במוחו כעולם הקדמוני המושלם, מה שהוביל לתפיסות שגויות מצד האירופאים כלפי יבשת אפריקה.

צילום: Visual Hunt

כמו שצוין לעיל: אלו היודעים מראש למה הם נכנסים ככל הנראה יתעניינו במה שאני אוהב לכנות ׳קפסולת זמן׳ בדרך אל תקופה שרובנו כלל לא נחשפנו אליה. אינני יכול להאשים את אלו שיחשבו כי מדובר ביצירה דלה, הסרט נטול כל סטייל או רגש שבאמת יאפשרו לי להתקרב למה שאני חושב שהוא הדבר השני הכי חשוב אחרי התעסקות בתפיסת העולם האפריקאי – רנה גארדי.

דמותו במהלך כל הסרט עדיין נמצאת בצללים, מידי פעם חותך הסרט לקטעי ארכיון של גארדי מהטלוויזיה על הרפתקאותיו באפריקה. אך חוץ מזה לא הרגשתי אל הסרט חיבור רגשי. לסיכום, סרט מעניין אך לא נועד בשביל כולם.

_____________

שעות הקרנה נוספות:

05\28 | 20:00 | סינמטק 4

כאן מייק וואלאס

הבמאי הישראלי אבי בלקין ביים בעברו סרט דוקומנטרי אחד תחת השם "פתלתל", לצערי לא התאפשר לי לראותו עדיין. עם צאת סרטו השני, עולה אבי לליגה של הגדולים עם הפקה אמריקאית על אחד מן אייקוני העיתונאות הכי גדולים, מייק וואלאס. מה שגרם לרמת התעניינות הגבוהה היא העובדה כי סרטו התקבל בתחילת השנה לפסטיבל סאנדנס. ובכן אני שמח להגיד כי כלל לא התאכזבתי, "כאן מייק וואלאס" הוא דיוקן מרתק עד מרגש של אדם הנלחם בשדים הפנימיים והחיצוניים שלו.

אז מי הוא מייק וואלאס?

לפני עיתונאי חשוב. הוא היה בן אדם. מגיל צעיר התבייש בפניו בשל החטטת שכיסתה אותם והאמין כי הוא יותר מתאים לרדיו, בשנותיו המאוחרות נכנס לעסקי הטלוויזיה, כאשר כל העסק היה עדיין בחיתוליו. הוא שיחק במספר פרסומות ותרם את קולו למספר תוכניות רדיו. אך עם שנים רצה להשאיר חותם רציני על העולם ופנה לעיתונאות, שם הוא יצר ז'אנר חדש של עיתונאים.

צילום: Visual Hunt

בעזרת עריכה מקופדת ומהודקת, מצליח אבי בלקין להכניס את הצופים לתוך ראשו של מייק וואלאס. למרות שקטעי הריאיון מהפנטים בשל מסירותו של וולאס לעבודתו, ומבדרים בשל תגובותיו של המרואיינים שלו, אלו הם הרגעים בהם ניתן לראות את וואלאס עירום לגמרי מבחינה רגשית. מה שהופך את החוויה כולה למבדרת ומרגשת כאחד.

תלונתי היחידה היא שהייתי שמח לקבל יותר פירוט על עולם החדשות של ימינו. עולם אשר נראה שמעדיף יותר רייטינג מאשר סיקור חדשותי חותך ומעמיק. בלקין לקראת סוף הסרט נוגע בקטנה בנושא זה ובכל זאת הייתי מעדיף אם הוא היה מרחיב על זה יותר.

לסיכום, "כאן מייק וואלאס" הוא אחד מהסרטים הדוקומנטריים שכנראה תשמעו עליו עוד כמה פעמים השנה, והוא מקבל ממני המלצה חמה.

_____________

שעות הקרנה נוספות:

05\27 | 12:45 | סינמטק 3

06\01 | 21:15 | סינמטק 4

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים