טבע וחיות

מסיבות ימי הולדת ברחבי העולם נמצאות בסכנה !

אספקת ההליום העולמית עומדת לאזול בתוך 20 שנה, כפי שזה נראה, לנו כבר לא ישאר גז למלא בלוני יום הולדת.

אבל רגע לפני שאתם רצים לחנויות להצטייד מראש, חשוב שתדעו שנמצא לאחרונה מאגר גז הליום גדול, במדינת טנזניה שבאפריקה. המאגר נמצא בתוך עמק ביקוע, שזה שקע שנוצר כתוצאה מבקע גיאולוגי. זו הפעם הראשונה שהוצאה משלחת חיפוש במטרה לחפש אחר גז הליום בעקבות המחסור.

השימוש הנודע ביותר של גז ההליום הוא למלא בלונים של מסיבות. בנוסף משמש גז הליום כמשאב חיוני במדע, רפואה ובתעשייה. מספר חיזוקים לכך שהאספקה הגלובלית שלו הולכת ומדלדלת.

פרופסור ניל בלנטיין היה חלק מצוות המדענים הבריטים שעבדו עם חברת איתור הליום נורבגית בכדי לקדם משלחות חיפוש הליום במזרח אפריקה, תגלית שלדבריו, בהתחשב בכמות העולמית הנוכחית, היא קריטית.  לפי ההערכות אנחנו נמצאים במחסור של הליום בין חמש לעשר השנים האחרונות. פרופ' בלנטיין מעריך שנמצאו מעל מיליארד וחצי מטרים מעוקבים של הליום בטנזניה, שווה ערך ל-7 שנים של צריכה גלובלית של הליום.

אז למה הליום משמש מלבד בלונים? הליום נוזלי משמש כדי לקרר מגנטים מוליכים במאיץ החלקיקים הגדול ובמכונות MRI. שימושים אחרים של הליום כוללים ניקוי של מנועי טילים ומילוי בלונים.

הליום, בדומה למימן, הוא גז מאוד קל. ברגע שמשתמשים בו הוא מתאדה לתוך האטמוספירה. הוא קל מספיק כדי לעלות לחלל כך שאנחנו לעולם לא יכולים לעשות בו שימוש חוזר או ללכוד אותו. אם אנו רוצים שבחברה האנושית עדיין יהיו סורקים רפואיים ומכשירים טכנולוגיים אחרים, אנחנו חייבים לשמור על אספקה מתמדת.

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים