חדשות בעולם

מה הקשר בין ג׳ק המרטש לבין התנועה הפמיניסטית?

אחד הסיפורים המסתוריים ביותר של האנושות הוא הסיפור על ג'ק המרטש. מי הוא היה? מדוע הוא רצח רק סוג מסוים של נשים? האם ייתכן שהוא מעולם לא נתפס?

צילום: holl7510

בשנת 1888 לונדון הייתה אחוזת אימה: רוצח סדרתי פעל ברחובות והרג באכזריות רבה נשים בגילאים שונים. הנשים לא הכירו ביניהן, הדבר היחיד שהיה להן במשותף הוא שכולן התפרנסו מלמכור את גופן, או במילים אחרות, עבדו בזנות. סה"כ ידועות חמש קורבנות שנרצחו בידי ג'ק המרטש. ארבע מהן אותרו בסמטאות חשוכות בשכונות עוני. החמישית, שלאחר מותה דמתה יותר לגוש בשר מדמם ושסוע, נמצאה במיטה שלה, בחדרון קטן ששכרה כדי להביא לשם גברים. קראו לה מרי ג'יין קלי, והיא גם הייתה הקורבן האחרון הרשמי של הרוצח.

צילום: Biblioteca Rector Machado y Nuñez

ארגון הסקוטלנד יארד ניסה לפתור את התעלומה במשך שנים, אך לא נחל הצלחה גדולה. הראיות הצביעו בבירור כי הרוצח הוא בעל השכלה רפואית כלשהי, וכי לאחר מותן של הקורבנות הוא היה פותח את חלל הבטן שלה, ומוציא את איבריהן הפנימיים: לב, רחם, כבד, מעיים וכד'. החתכים על העור היו מדויקים יחסית, וזה מה גרם לשוטרים להשתכנע שמדובר בבן אדם שיודע לאחוז באיזמל.

צילום: francisco.j.gonzalez

במהלך השנים עלו השערות שונות ומשונות לגבי זהותו של ג'ק המרטש. פעם טענו שהוא רופא מפורסם שהשתגע, ובסופו של דבר הצליח לנקות את עצמו מחשדות באמצעות שוחד ששילם לשוטרים. אחרים טענו שמדובר דווקא בסטודנט עני בפקולטה לרפואה, אשר ניסה לסחור באיברים של אותן נשים כדי לקנות לעצמו אוכל ולשלם שכר לימוד. עוד טענו כי מדובר ביתום שאימו עבדה בזנות ועכשיו הוא נוקם בכל הנשים האלה על כך שחייו אומללים. יש לציין כי לא נשללה האפשרות כי מדובר ברוצחת. אולי מישהי שבעלה בגד בה עם יצאנית, ולכן היא יצאה למסע חיסול ממוקד?

צילום: PublicDomainPictures

קשה לדבר על התופעה של ג'ק המרטש בלי לדבר על תופעת הזנות במאה ה-19. במהלך אותה התקופה הזנות הפכה ממקצוע שגרתי לכל דבר ועניין, לעיסוק דחוי מבחינה חברתית, לא מקובל ואף אסור. פרשיית הרציחות של ג׳ק המרטש פתחה צוהר אל עולם הזנות, ותרמה רבות להתפתחות וחשיפת התנועה הפמינסטית.

חשוב להבין, שבאותן שנים, לנשים עניות לא הייתה דרך אחרת לעבוד ולפרנס משפחה. מה עשו אלמנות, אימהות חד הוריות שהרו לאדם עשיר, וזה השאיר אותן לבד עם הילד? הן היו משאירות את הילד אצל השכנים ויוצאות לעבוד ברחוב, כדי להרוויח כמה לירות בשביל לקנות אוכל לארוחת הערב.

צילום: VisualHunt.com

דחיית הזנות ע"י החברה נעשתה דווקא ע"י נשים, שלא היו מוכנות לסבול שבני הזוג שלהם יוצאים מהבית כדי לספק את עצמם מינית. הטענה שלהן הייתה כי הנשים שעובדות בזנות, הן בעלות מיניות מוגברת, דבר שבאותה תקופה נחשב למחלת נפש. רק מאוחר יותר התקבע אצל אנשים שמדובר בניסיון לשרוד ולקיים את המשפחה.

אז אולי אי אפשר לדעת היום מיהו ג'ק המרטש, אבל בהחלט אפשר לומר כי יש לו חלק בתולדה של תקופה בה נשים החלו להתאגד, למחות ולדרוש את מה שמגיע להן מלידה. העיסוק הבלתי פוסק בפרשיות הרצח, העלה את המודעות לתופעת הזנות, ובכך עורר עניין חברתי מחודש בה.

צילום: jumfer

Article author

מה הקשר בין ג׳ק המרטש לבין התנועה הפמיניסטית?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים