תרבות ופנאי

מים בחלל: איך משתמשים במים מחוץ לאטמוספירה?

תחנת החלל הבינלאומית פועלת 24/7 ובכל רגע נתון אנשים בה צורכים מים. מסתבר שהדרך שאסטרונאוטים מקבלים ומשתמשים במים אינה כה שונה מדרכינו כאן, על כדור הארץ. הסתקרנתם? צפויות לכם הפתעות בכתבה הבאה.

באופן שמאד דומה למה שהתרחש במטבח הביתי שלנו, גם נאס"א גילתה כי זה פשוט לא משתלם להביא מים לקומה הרביעית, או לחלל במקרה שלה, והחלה לעשות שימוש במוצר שנמצא כמעט בכל בית, מטהר מים. נכון שמבחינת הטכנלוגיה המוצר הנמצא אלפי קילומטרים מאיתנו משוכלל לאין ערוך מזה הנמצא במטבח הביתי, אך בסופו של יום שניהם עושים פעולה דומה על נוזלים המגיעים אליהם באיכות שונה. גם התהליך בו נכנסו מטהרי המים למעבורות החלל לא שונה בהרבה מזה שהתרחש אצלנו בבית. בימים עברו, השתמשו מעבורות החלל במים אשר הובאו מכדור הארץ בדומה לאופן בו סחבנו כדים או בקבוקים מהסופר. מים אלה הוסיפו משקל רב למעבורת, מה שגרם למשקלה של המעבורת לעלות פלאים, וגרם לאי לקיחה של ציוד חשוב. משקל רב, אגב, מחייב צריכת דלק ואנרגייה גבוהה באופן משמעותי, מה שבסופו של תהליך מקצר את אורך המסע המקסימלי וגם מגביל את יכולת השתייה של האסטרונאוטים.

מה יהיה?

גם אל סוכנויות החלל העולמיות וגם אל השיש בסלון ביתנו החמים חילחל בשנים האחרונות הידע כי לא ניתן לסמוך על מאגרי מים, נקיים ואיכותיים ככל שיהיו, לטובת הצריכה השוטפת. העומס שנוצר על ידי הובלת המים, בין אם על ידי משאית, חללית, או זוג ידיים חזקות במעלה המדרגות, הוא פשוט בזבוז של אנרגיה ומשאבים. למעשה, מיד נסביר ונדגים כיצד ההבדל העיקרי שבין מעבורת החלל המשוכללת ביותר לבין מטהר המים הביתי הוא רק באופן אגירת המים ואיכותם. מעבר לכך, הטכנולוגיה בעיקרה אינה כה רחוקה זו מזו, והיא זו המאפשרת לאסטרונאוטים לצרוך מים נקיים, צלולים וטהורים לפי צרכיהם, אליהם נגיע מיד.

איך שותים בחלל?

מים לא מגיעים לחלל במכלי ענק – את זה כבר הסברנו, אז איך הם שותים שם בחלליות ובתחנת החלל הבינלאומית? בנאס"א ובשאר סוכנויות החלל בעולם משקיעים משאבים רבים בחיסכון באנרגיה. כלומר, כל דבר שנמצא על המעבורת ויכול לשמש למחזור, חידוש או טיוב של הקיים יכול להיות לעזר. לכן, לא היתה זו דרך ארוכה להבין כי יצרני הלחות והנוזלים הגדולים ביותר בסביבת החללית הינם איך לא, האסטרנאוטים עצמם וכל צורה של לחות, כולל שתן, זיעה, הבל פה או סתם לחות המופרשת מהגוף, יכולה להיקלט על ידי מתקן ייעודי ולהעביר את הנוזלים למחזור כך שיהיו ראויים לשתייה שוב. כן, קראת נכון, בעזרת תהליכים המערבים צנטרפוגות מהירות, חימום, הרתחה, אידוי ועוד, יכולים גם נוזלי הגוף הדוחים ביותר להפוך תחת הטיפול הנכון למים ראויים לשתייה, צלולים ונקיים.

איך כל זה קשור אלינו?

מצד אחד, גם בעולמנו הארצי, שינוע והובלה של מים דורשים אנרגיה רבה. אנרגיה המסתכמת בסופו של יום בזיהום אוויר, עלויות גבוהות, שריפת דלקים ועוד. מצד שני, איכות המים בצינורות, במיוחד אלה הנמצאים בערים הגדולות לרוב אינם מאפשרים הנאה ממים צלולים ואיכותיים. מטהר מים למטבח הוא בדרך כלל הפיתרון היעיל, הנוח והזול ביותר המוצע לצרכן הביתי. מים העוברים סדרה של טיהורים המנקים רעלים, מטהרים ומשפרים את הטעם הם בסופו של יום הפתרון היעיל ביותר מבין האפשרויות הקיימות המוצעות לנו. פתרון זה מוצא את דרכו אלינו גם ברמה הארצית, עם תעשיית התפלה ענפה המתפתחת בקצב מעורר התפעלות.

לסיכום, זה נכון שהדבר אותו היינו רוצים הוא כמה שנות גשם מסיביות אשר ימלאו את מאגרי המים לרמה כזו אשר לא יהיה צורך אמיתי בהתפלה מסיבית, אך המציאות היא שככל הנראה זה לא יקרה וגם אין לנו כל שליטה על כמויות המשקעים, אלא גם שמציאות כזו אינה תפתור את בעיית זיהומי המים, הגשמים או איכות הצנרת הקיימת. בכל מקרה, טיהור מים איכותי הוא העתיד של השיש הביתי, וכמו שזה נראה היום גם של הבית שעתיד להיות לנו בין הפלנטות והכוכבים בחלל החיצון.


מים בחלל: איך משתמשים במים מחוץ לאטמוספירה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים