טבע וחיות

מחפשים חיית מחמד? סקירה קצרה של החיה החכמה בעולם

אם יש חיה בעולם שיכולה להביס אותך בשח, זה דולפין. כמה נתונים על אינטיליגנציה דולפינית.

צילום: VisualHunt

זה מכבר ידוע שדולפינים הם מבעלי החיים האינטליגנטיים ביותר שיש. יותר מזה, יש מחקרים שמעידים שדולפינים הם חכמים באותה מידה ואולי אפילו יותר מבני האדם. אבל במה זה מתבטא? מה גורם לכל כך הרבה חוקרים וחוקרות לטעון שאולי העתיד של העולם שייך לדולפינים?

ליונקים ימיים, ודולפינים באופן ספציפי יש מוח גדול יחסית בהשוואה לגודל גופם, וקרוב למשקלו היחסי של מוח האדם בהשוואה לגופו (מוח דולפין שוקל 1.5% ממשקל גופו, בעוד מוח האדם כ-2%). דבר זה מסייע לדולפינים לקלוט אותות ולפענח אותם ביתר קלות בהשוואה לבעלי חיים אחרים. יתרה מזאת, זה מאפשר לדולפינים להבין ואף לתקשר עם בני האדם.

צילום: VisualHunt.com

כך למשל, בניסוי שנערך בו דולפין זכר הופרד מדולפין נקבה באמצעות מחיצה בלבד, לימדו את הנקבה ללחוץ על דוושה כדי לקבל גמול. עם זאת, התברר שגם הזכר למד ללחוץ על הדוושה כדי לקבל את הפרס. החוקרים שיערו שהנקבה היא זו "שסיפרה" לו על הדרך לקבל את הגמול. בניסויים אחרים שנערכו, התברר שהדולפינים יכולים להפריד בין נושא לנשוא. כך למשל, כשלימדו דולפין פקודות מסוימות, הוא הצליח להבחין בין "להביא את הכדור לסל" ו"להביא את הסל לכדור".

גם התקשורת של הדולפינים היא מעניינת ומעידה על אינטליגנציה רבה. דולפינים חיים בקבוצות של למעלה מ-10 פרטים בקבוצה, ובתוכה ישנה היררכיה בין הדולפינים ואף האצלת סמכויות. על פי ניתוח דפוסי הצליל של קבוצות דולפינים, נמצא שהטונים של הדולפינים משתנים עד שנוצרת הרמוניה קולית, ואחרי זה הם יוצאים לפעולה. ממש כאילו הם מנהלים וויכוח. המחיה בקבוצה גם מסייעת לציד, שכן הדולפינים הם ציידים מאוד טובים ונעזרים בזנב שלהם כדי להלום בטרף, הקבוצה מקיפה קבוצות דגים גדולות ומצרה עליהן – כך דולפין יוכל לבלוע הרבה דגים במעט מאוד מאמץ.

צילום: See1,Do1,Teach1

שיתוף הפעולה עם בני האדם הוא רחב יותר ממה שחוקרים שיערו. התגלה שיש שיתוף פעולה גם בין הדולפינים והדייגים, שכן הדייגים פורשים את הרשתות שלהם וקוראים לדולפינים, ואז הם מגיעים ודוחקים את הדגים לתוך הרשתות. זה מעיד על שיתוף פעולה למען מטרה אחת, לא רק בתוך המין עצמו אלא גם עם בני האדם (מין אחר), דבר שלא הרבה בעלי חיים מצליחים לעשות. כמו כן, לא אחת דולפינים הגנו על בני אדם ממתקפות כרישים, מה ששוב מעיד על הקשר העמוק בין הדולפינים למין האנושי, ומעיד על האינטליגנציה הגבוהה שלהם.

צילום: Visualhunt

Article author

מחפשים חיית מחמד? סקירה קצרה של החיה החכמה בעולם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים