תרבות ופנאי

מהטלוויזיה לצפייה ישירה: המהפכה בצריכת הסדרות במאה ה-21

כל מה שרציתם לדעת על האבולוציה של הטלוויזיה, החל מהמצאתה, ועד להחלפתה האפשרית בשירותי סטרימינג.

ידוע לכל שאחת ההמצאות ששינו את המאה ה-20 הייתה הטלוויזיה. המכשיר, שהומצא כבר בשנות ה-30, ונוצל על ידי גרמניה הנאצית כדי להחדיר תעמולה לקהל הרחב, שוכלל בשנת 1939 כשחברת RCA הציגה לעולם לראשונה את הטלוויזיה שיכולה גם לקלוט, וגם לשדר תכנים. שנות ה-40 של המאה הקודמת, הביאו איתם מהפכה נוספת כשבשנת 1945, רשת CBS הציגה לראשונה טלוויזיה צבעונית. שתי החברות התחרו ביניהן עד שבשנת 1963 מהנדס מחברת טלפונקן, אדם בשם וולטר ברוש, המציא את שיטת השידור שאנחנו משתמשים בה עד היום (ברוב במדינות), ה-PAL.

צילום: OpenClipart-Vectors

עד עכשיו אלו היו הפרטים היבשים. אבל מה שיותר חשוב מההמצאה הזו, היה מה שקרה אחריה, וזה המצאת תוכנית הטלוויזיה. לפני כן הציגו סרטים רק בהוליווד, כאשר לפניהם החלו להקרין פרסומות, שידורי חדשות ממלחמת העולם השנייה ועוד. בדרך זו הפיצו מסרים לקהל הרחב. מרגע ש"הקולנוע" נכנס לתוך ביתם של האנשים, העברת המסרים הפכה לקלה הרבה יותר. מהר מאוד החלו להפיק תוכניות טלוויזיה ונבנו תוכניות שידורים. כך למשל, התוכנית האמריקאית The Tonight Show (שקיימת עד היום) עלתה לשידור כבר בשנת 1954.

צילום: kalilapinto

במהרה החלה להיבנות תרבות פופולארית של צפייה בטלוויזיה, וצריכת תכנים ממנה. הטלוויזיה סיפקה ידע, הכרת עולם, בילוי לשעות הפנאי וכדומה, וכל זאת אפילו בלי לצאת מפתח הבית! שיחות ברזייה החלו לצוץ, מונח הרייטינג נולד, וגם החלו אירועי טלוויזיה עצומי מימדים, כמו הסופר בול שהוקם בשנת 1967, ובמהרה הפך לתופעת תרבות. בהתאם, המציאו את קלטות הוידאו כדי להקליט תוכניות ולצפות בהן מאוחר יותר.

עם זאת, בשנות ה-90 עם המצאת האינטרנט, התקשורת בין אנשים הפכה להרבה יותר מיידית וקלה. אתרי אינטרנט חברתיים החלו לקום כבר בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000' ומתכנתים בנו תוכנות להעברת תכנים טלוויזיוניים בצורה פיראטית בתוך הרשת. תוכנות הורדה הפכו לפופולאריות, ולמרות שחברות הכבלים ניסו להיאבק בהן ובהפצה הפיראטית כדי שלא ייפגע הרייטינג שלהם, אי אפשר היה לעצור את כדור השלג.

צילום: FirmBee

מהר מאוד, רשתות הכבלים בארה"ב הבינו שבמקום להיאבק בתופעה, הם צריכים להצטרף אליה באופן חוקי. כך למשל חברות כבלים הקימו לעצמן ערוצי יוטיוב (לאחר שהוא תפס תאוצה באמצע העשור הראשון של שנות ה-2000). בנוסף, ממש כמו שאייטונס ניסו לעשות בתעשיית המוזיקה, כך גם ערוצי כבלים החלו להציע את התכנים של הסדרות שלהם באינטרנט תמורת תשלום סמלי באמצעות חברות כמו נטפליקס.

החברה, שהוקמה בכלל בשנת 1997 כדי לספק שירותי הזמנות תוכניות טלוויזיה וסרטים דרך האינטרנט (ושליחתם בדואר), הפכה למובילת שירותי הסטרימינג, וההצלחה המסחררת לה זכתה, הובילה רשתות כבלים להקים שירותי סטרימינג משל עצמם (ראו למשל את הסטרימינג של ה-CW שזוכה להצלחה גדולה). הטוויסט בעלילה הגיע כאשר נטפליקס החליטה לייצר סדרות מקור בשנת 2011 ושוב הפכה את הקערה על פיה והולידה את המונח Binge-watching (או בתרגום חופשי "צפייה ברצף ומהר").

צילום: ADMC

היום, אנחנו לא יכולים לדמיין איך החיים שלנו היו נראים אם כל התכנים שאנחנו צורכים היו מגיעים רק דרך מקלט טלוויזיה אחד ורשת כבלים אחת. יש לנו מיליון אפשרויות בטלוויזיה או בשירותי הסטרימינג, ואנשים רבים כבר לא משלמים עבור תוכן טלויזיוני בצורה המסורתית (HOT, YES..), ואף לא קונים טלוויזיות. הם מעדיפים לראות סדרות בצפייה ישירה באמצעות המחשב האישי שלהם. המרוויחים העיקריים אלו כל התסריטאים והמפיקים שחלמו להביא את כל הרעיונות שלהם אל הקהל הרחב, והיום יש אינסוף חברות שיוכלו לפנות אליהן גם אם מפיק אחד או שניים אמרו להם לא.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים