תרבות ופנאי

לקראת אוסקר 2019: הימור על התשיעייה בקטגוריית הסרט הזר

אור פז מהמר על ה-9 המקדימה מתוך רשימה של 87 (!) סרטים זרים המנסים לקטוף את הפרס הנחשק.

צילום: VisualHunt

הגענו שוב לתקופה הכי חשובה לכול חובב קולנוע, עונת הפרסים. ועם כל הכבוד לסרטים האמריקאים, עיניי נוטות יותר לכיוון הסרטים הזרים הנשלחים כמידי שנה ע"י מדינותיהם בשביל לייצג אותם בטקס האוסקר. יש לציין כי לפעמים הסרטים הכי טובים ומעניינים מסתתרים ביבול זה שמגיע, ולרוב ניתן לראותם בארץ בהקרנות סדירות בבתי קולנוע או בהקרנות בפסטיבלים. שנה שעברה נשבר השיא עם 92 סרטים, השנה המספר הצטמצם ולמרות זאת עדיין מרשים, 87 סרטים.

הכי הייתי שמח לפרט על כול הסרטים, אך לעכשיו אנסה את מזלי ואנחש את התשיעייה המקדימה שמוכרזת כל שנה בסביבות חודש דצמבר. יש לציין כי ניחוש התשיעייה הוא מבין הדברים הכי קשים, יש לקחת בחשבון כי לעיתים האקדמיה אוהבת להתעלם מהסרטים הפופולריים ובמקומם מכניסה הפתעות שאף אחד לא ציפה להן. לאחר זמן של מחשבה ארוכה, הנה התשיעייה שלי, מסדר של מועמד וודאי ועד לציון בלבד ברשימה.

1. רומא (מקסיקו)

בסופו של יום לכל מדינה תהיה את האפשרות לקטוף את הפרס בפעם הראשונה בחייה, שנה שעברה זאת הייתה צ'ילה והסרט שייצג אותם "אישה פנטסטית". השנה הזאת ככל הנראה תהיה תורה של מקסיקו, עם סרטו של אלפונסו קוארון, "רומא". כל הנתונים לעכשיו נראים מרשימים מאוד: הזוכה הגדול בפסטיבל ונציה, במאי אשר מוכר בתעשייה ההוליוודית ואהוב המבקרים, עם הדחיפה הנכונה מצד נטפליקס מדובר כאן לא רק בזכייה בפרס הסרט הזר, אלא גם בפרס הסרט הטוב ביותר.

2. אהבה בימים הקרים (פולין)

ישנו הפתגם האומר ש"לא מחליפים סוס מנצח". במקרה של פולין, הם שלחו את אחד מן התותחים הכבדים שלהם, פאבל פאבליקובסקי. אשר הצליח להביא למדינתו את זכייתה הראשונה ב-2015 עם "אידה". בסרטו החדש ישנם את אותם האלמנטים כמו סרטו הקודם, הצילום היפייפה בשחור לבן, האווירה המלנכולית, התעסקות בחיפוש הזהות שלך בתקופה של מלחמה או אחריה. זה נראה כי פולין בדרך לזכייתה השנייה.

3. Never look away (גרמניה)

בשנים האחרונות התעניינותה של האקדמיה בקולנוע הגרמני התרחבה, ווכבר היה ניתן לצפות לסרט גרמני שיופיע ברשימה המקדימה, אך בפועל כמעט אף אחד מהם לא הצליח להשיג מועמדות בחמישייה הגדולה (חוץ מ"טוני ארדמן"). כנראה הפעם האקדמיה תתחבר יותר, כאשר מאחורי כיסא הבימוי יושב לו פלוריאן גראף, אשר היה הבמאי האחרון שהצליח להשיג לגרמניה את האוסקר עם סרטו "חיים של אחרים". אני מאמין כנראה שההיסטוריה יכולה לחזור על עצמה עם המלודרמה התקופתית הזאת.

4. כפר נחום (לבנון)

תמיד היה מוזר לחשוב שלבנון הייתה יכולה להיות איום רציני בקטגוריה הזאת, כאשר רוב סרטיה היו עוברים מעל הרדאר של הקהל הרחב. אך זה לא המקרה הפעם. "כפר נחום" הוצג במסגרת היוקרתית של פסטיבל קאן, זכה בפרס השופטים ומשם כבר היה ברור כי לא היה שום סיכוי שבעולם שלבנון תוותר עליו, המדינה כבר הייתה מועמדת לראשונה שנה שעברה וכנראה תהיה מועמדת גם השנה עם סיכוי די גדול לזכות.

5. המשפחה שלי (יפן)

הירוקאזו קורה-אדה הוא אחד מן הבמאים היפנים הכי מוכרים בעשור הנוכחי, הוא עובד בקצב מסחרר והצליח להוציא סרט אחר סרט בהפרש של שנה ולמרות זאת עדיין מצליח לקטוף שבחים מהמבקרים. תופתעו לשמוע כי יפן בקושי בחרה בו, הפעם הראשונה שלו הייתה עם "איש אינו יודע" ב-2004 ומאז לא נבחר שנית, ובכן הכל השתנה כאשר זכה בפרס הגדול בפסטיבל קאן ומשם המשיך לצבור מומנטום כאשר יצירתו החדשה כונתה הטובה מבין סרטיו. האם כל זה יצליח להתרגם למועמדות? להערכתי כן.

6. האשמים (דנמרק)

גבירותיי ורבותיי אני מתכבד להציג בפניכם את המלכה בקטגוריה הזאת, דנמרק. במהלך העשור האחרון הצליחה להיות מועמדת חמש פעמים, ולעיתים שנה אחר שנה. הדנים מבינים טוב מאוד איזה סרט יייצר את הקליק ההכרחי עם חברי האקדמיה, ועם "האשמים" יש להם מועמד מרשים. מאז הקרנתו בפסטיבל סאנדאנס, זכה בפרס חביב הקהל והשאיר את המבקרים המומים.

7. דוגמן (איטליה)

איטליה בעבר שלחה את מתאו גארונה לייצגם עם "גומורה" שלמרות הביקורות החיוביות לא נכלל בחמישייה הסופית. אז לשלוח את סרטו החדש, "דוגמן" הוא סיכון ענקי לאור העובדה כי "דוגמן" ו"גומורה" די דומים בגלל אווירתם והנושאים שבהם עוסקים, וגם כי האופציה השנייה שלהם "לזרו השמח" נחשב מבין השניים כסרט הטוב ביותר. ועם זאת עדיין לא כדאי לפקפק באיטליה וביכולתה להביא סרטים פחות טובים למועמדות.

8. גבול (שבדיה)

סיפור אהבה פנטזיונרי בין שני טרולים רחוק מלהיות כוס התה של חברי האקדמיה, אך עם זאת בשנים האחרונות האקדמיה יוצאת מאזור הנוחות שלה ובוחרת סרטים כלל לא נורמטיביים. אם מספיק מזל אולי יצליח "גבול" להשתחל פנימה, במיוחד לאור העובדה כי הוא הוקרן בתחרות המשנה של פסטיבל קאן ומשם רק המשיך להשיג ביקורות חיוביות (ובצדק).

9. ציפורים נודדות (קולומביה)

מבין כל המדינות לקולומביה הייתה את הבחירה הכי קלה, כאשר אחד מצמד הבמאים כבר הצליח להשיג לקולומביה את המועמדות הראשונה שלה עם "חיבוק הנחש". סרטו החדש "ציפורי הנדידה" כבר כונה כסרטו הכי טוב של הבמאי, למרות שאני כלל לא מסכים וחושב כי מדובר בסרט סתמי. כמו שצויין כבר לעיל, יבוא יום וכל מדינה תזכה בפרס הנחשק ואם לא מקסיקו אל תהיו מופתעים אם זאת תהיה קולומביה.

Article author

לקראת אוסקר 2019: הימור על התשיעייה בקטגוריית הסרט הזר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים