טבע וחיות

מדע מסריח: מה קורה כשגופת לווייתן נסחפת אל החוף?

״זהירות לוויתנים מתפוצצים״, נשמע כמו שלט אזהרה מסרט מדע בדיוני זול, אבל במקרה הזה אולי כדאי שתקשיבו. גופת לוויתן שנסחפה לחוף בהחלט יכולה להתפוצץ.

צילום: Angelo_Giordano

אז למה שלוויתן יתפוצץ? כנראה לא למען מחאה כזאת או אחרת, או על מנת לזכות ב-72 ליוויתניות בתולות. כשלוויתן נסחף לחוף הוא חשוף לשמש ולחום, כשגופת הלוויתן מתחממת, מואצים תהליכי פירוק ביולוגים של החומר האורגני. כאשר תהליכים אלו מעורבים בחיידקים, נפלטים גזים רבים כתוצרי לווי של הפירוק.

צילום: State Archives of North Carolina

נסו להיזכר בפעם האחרונה שאכלתם חומוס, נראה שהבנתם. אם לא אז כדאי שתדעו שגם אצלנו בגוף, פירוק של מזונות מסוימים במעי, יגרום לעלייה בפעילות החיידקית, עלייה בפעילות משמע עלייה בכמות הגזים. כשהלחץ בפנים עולה יש רק דרך אחת להשתחרר ממנו, כן הבנתם נכון, בשירותים או מתחת לפוך, תלוי בכם. כשהלחץ בתוך חלל הגוף של הלוויתן עולה ואין שום פתח ממנו הוא יכול להשתחרר, נוצרת פצצה מתקתקת. ואם תהיתם אז הפיצוץ מלווה באותם ריחות ואף גרועים מאלו המלווים בשחרור הלחץ שנבנה אצלנו בבטן. תופעה זו ייחודית לחיות גדולות ובעיקר לליוויתנים בשל היותם בעלי בשר עבה ושכבת שומן מבודדת. חיות אחרות אשר מחזירות נשמתן לבורא נאכלות על ידי חיות אחרות, או לפחות מנוקרות על ידי ציפורים, כך שהלחץ משתחרר לפני שהוא מגיע לשיאו.

בהיסטוריה האנושית מוכרים כמה אירועים מפורסמים של לוויתנים מתפוצצים, ביניהם מקרה טייואן 2004: לוויתן זרע ענק נסחף לחוף, גופתו הועברה במשאית למכון מחקר על מנת לחלץ ממנה את השלד לתצוגה. בעודו על המשאית, התפוצץ הלוויתן באמצע רחוב הומה והשאיר אחריו בלאגן אדום אחד גדול. חבל שב-2004 לא היו טלפונים חכמים ופריסה נרחבת של מצלמות אבטחה, את רגע הפיצוץ אי אפשר לראות, אך אל דאגה, תמונות האחרי מעבירות את המסר בצורה מאוד ברורה. אירוע נוסף שקרה, למרות שהתרחש לפני יותר מ45 שנה, דווקא כן נתפס תחת עין העדשה, עובדה מרשימה בפני עצמה, ויש שיגידו שזה הסרט הוויראלי הראשון. הפיצוץ קרה ב-1970 בסמוך לחופי אורגון והוא דווקא כן היה מתוכנן. כפי שתוכלו לראות בסרטון, המפוצצים השתמשו בהרבה יותר מדי חומר נפץ, תוסיפו לזה את העובדה שגם ככה כל העסק נפיץ ותקבלו גשם מקומי של חתיכות לוויתן מבאישות.

Article author

מדע מסריח: מה קורה כשגופת לווייתן נסחפת אל החוף?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים