ביקורות סרטים

פה גדול

קצת יותר מחודש מאז חזרה סדרת הבת של נטפליקס "פה גדול" לעונה שנייה, הוציאו יוצרי הסדרה טיזר חדש המבשר כי צפוייה לצאת עונה נוספת. בינג' שנמשך עד לשעות הקטנות הוביל למספר תובנות על סדרת האנימציה למבוגרים של נטפליקס.

"פה גדול" עוסקת באחת מהתקופות החשוכות ביותר- תקופת גיל ההתבגרות. סדרת האנימציה למבוגרים מגוללת את חוויות היומיום של ניק ואנדרו בני ה-13, ומלווה אותם ואת חבריהם בצעדים הראשונים והמביכים של תהליך ההתבגרות.

הסדרה מבוססת על פי חוויות התבגרותם של היוצרים ניק קרול, אנדרו גולדברג, מארק לוין וג'ניפר פלאקט, אשר גדלו יחד בפרוורי ניו- יורק. במרכז הסדרה עומדת דמותו הבדיונית של ניק, נער החווה קשיים בהתפתחותו המינית, ומבוסס (ומדובב) על אחד מיוצרי הסדרה, ניק קרול. במהלך הסדרה הדמויות מתמודדות עם השינויים הפיזיים החלים עליהם והתפתחות זהותם המינית כשהם מלווים במנטורים שונים, ממפלצות העונות לשם 'מפלצות ההורמונים', רוחות רפאים ואפילו מכשף בושה אחד, שכשמו כן הוא- לעורר אצל הילדים בושה (תפקיד לא קשה בכלל כשמדובר בילדים בני 13).

העובדה ש"פה גדול" הינה סדרת אנימציה, מהווה תפקיד משמעותי ביצירת האופי המיוחד שלה. האנימציה כידוע הוא כלי המשחרר מכבלי המציאות ומאפשר בדרך זו, להציב את הדמויות התקועות אי שם בשנים המוקדמות של חטיבת הביניים, כדמויות המשקפות בדרכן הבוגרת ובנושאים המעסיקים אותן את הצופים עצמם. בדרך זו, הדמויות חוות את גיל ההתבגרות דרך נקודת המבט של האדם הבוגר המציג את טראומות גיל ההתבגרות שאיתן כולם יכולים להזדהות, בצורה קומית ושנונה.

מעבר לעובדה כי הסדרה מתארת בצורה מרעננת את החוויות השונות מולם מתמודדים הנערים בתחילת דרכם כמתבגרים, הסדרה בעלת אופי סאטירי מובהק ונוגעת בסוגיות ובמחלוקות המציפות את סדר היום הציבורי. בין אם מדובר על הפלות, מחאת MeToo, זהות מינית ומגדרית או כל סוגייה אחרת, היא מצליחה לשלב בצורה צינית ומודעת את הסוגיות השנויות במחלוקת הללו.

דווקא בעולם שבו מקומם של המבוגרים לחנך ולהוביל את הדור המתבגר וחסר הידע, מוצגת בפני הצופים אלטרנטיבה משעשעת שבה המתבגרים הם אלו אשר מחנכים את הדור המבוגר כיצד לנהוג בכל הנוגע למיניות, מוסר והחיים כבוגרים. דמויות הנערים מאופיינות כנחושות, דעתניות וחזקות דבר המדגיש את התחושה כי אלו אנשים בוגרים החווים והפועלים מגופם של הנערים הקטנים.

אופייה המיוחד של הסדרה לא בא לידי ביטוי רק בהומור הבוטה והנטול פוליטקלי קורקט שלה, אלא גם בזכות הגיוון הסגנוני שלה. הסדרה רוויה ברפרנסים, הפוגות מוזיקליות, קפיצות בין ז'אנרים טלוויזיוניים ובעיקר מודעות לגבי היותה סדרת רשת מבית היוצרים של נטפליקס. שבירת הקיר הרביעי, ופניית הדמויות השונות לקהל הצופה בהם בבית, יוצרת חוויית צפייה שונה ומפתיעה, המותירה את הצופה מודע לעובדה שהוא משמש חלק פעיל בחוויה שאותה עוברות הדמויות בסדרה. בצורה הזו הסדרה מעוררת אצל צופיה את הסקרנות והציפייה עם כל פרק לדבר החדש הבא.

הסדרה מזמינה את הצופה לחזור ולחוות מחדש את חוויות גיל ההתבגרות ממקום נוסטלגי ומנקודת מבט לאחור אל אותן חוויות ראשוניות הגובלות בין מתיקות למרירות- האהבה הראשונה, הנשיקה הראשונה, האכזבה הראשונה, המבוכה הראשונה, והציפייה לשינוי ולסיום תהליך ההתבגרות- פשוט כיף צרוף!

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים