חדשות בעולם

כל מה שלא ידעתם על צפון קוריאה

צפון קוריאה עובדות

מה עובר לכם בראש כאשר אתם שומעים את צמד המילים, צפון קוריאה? בדרך כלל המחשבות נעות בין פחד לבין חוסר ידיעה. האמת היא שרובנו לא ממש מצליחים לגבש דעה ברורה בגלל היעדר מידע זמין על המתרחש במדינה.

צילום: yeowatzup

מה עובר לכם בראש כאשר אתם שומעים את צמד המילים, צפון קוריאה? בדרך כלל המחשבות נעות בין פחד לבין חוסר ידיעה. האמת היא שרובנו לא ממש מצליחים לגבש דעה ברורה בגלל היעדר מידע זמין על המתרחש במדינה. האם פעם עצרתם לחשוב מה מקור ערכיה הקומוניסטים ודרכיה הקשות? האם תמיד היה המצב בצפון קוריאה כפי שאנו מכירים כיום?

parade-535179_1280צילום: pixabay

המצב העוין אליו נכנסו המדינות לא תמיד היה כך, והרקע לו מצוי עוד במלחמת רוסיה-יפן שהתרחשה ב-1905, אז הפכה קוריאה לאזור בעל השפעה יפנית ולבסוף אף סופחה אל יפן ב-1910. השלטון היפני בקוריאה נמשך עד 1945, כשיפן נכנעה בסוף מלחמת העולם השנייה. כחלק מהסכמי החלוקה בין בעלות הברית לבין יפן נקבע כי קוריאה תחולק בין ארה״ב לבריה״מ.

 

asia-1294399צילום: pixabay

החלוקה הייתה אמורה להיות זמנית מתוך הנחה שבעתיד יתאחדו המדינות, דבר שכמובן עדיין לא התרחש. ב-1950 פרצה מלחמת קוריאה, בין קוריאה הצפונית שנתמכה בידי ממשלת סין ובריה״מ, לבין קוריאה הדרומית שנתמכה בידי אמריקה בראשותו של אייזנהאואר. המלחמה נמשכה עד 1953. במלחמה זו נהרגו כ-2.5 מיליון בני אדם, כאשר רובם המכריע היו אזרחים. הפסקת האש שנקבעה, חילקה את המדינות לחלוקה שאנו מכירים כיום, הצפון הקומוניסטי והדרום הדמוקרטי. מיום היווסדותה של צפון קוריאה המשפחה שאוחזת בשלטון היא משפחת קים, ובירתה של המדינה היא פיונגיאנג.

10 דברים שלא ידעתם על צפון קוריאה:

1. זהו יום הבוחר- בצפון קוריאה הבחירות נערכות כל חמש שנים לבית הנבחרים העליון של העם, וכל ארבע שנים לבית הנבחרים המקומי. כל המועמדים נבחרים בידי מפלגת השלטון, מה שאומר למעשה, שמוצג רק שם אחד בקלפי. האזרח לא צריך לעשות דבר מלבד להכניס את הפתק עם שמו של קים ג׳ונג און לתיבה ולהמשיך ביומו. ממש קלי קלות.

5063684310_d6055bea29_bצילום: D-Stanley

2.מי בכלל צריך רמזורים? במדינה אין רמזורים בגלל מחסור בחשמל ומשאבים ירודים. אי אפשר להגיד שהממשלה לא סיפקה פתרון, אך הוא משונה מאוד. צעירות שעוברות הכשרה מיוחדת,מצוידות במשרוקית ואלה עומדות על גבי במות ,ומנצחות על התנועה בקרירות רובוטית.

434623972_efc1478b6b_oצילום: aforero

3. לא סמים – למרות שצפון קוריאה היא מדינה שמרנית היא מחזיקה עמדות די ליברליות לגבי צמח המריחואנה. לא ידוע אם יש איזשהו חוק ממשלתי לגבי הצמח או לא, אך כן נטען בדיווחים שונים כי הוא לא במעמד של סם אסור לשימוש. נחמד לחשוב על קים ג׳ונג און וסנופ דוג מתמסטלים, ומפרשנים פרק של משחקי הכס.

4. תספורות כפויות- עוד חוק תמוה שהעביר קים ג׳ונג נוגע לתספורות האזרחים במדינה. המדינה הוציאה מסמך בו 28 תספורות שונות, 10 מיועדות לגברים, ועוד 18 לנשים. אין ספק שהממשל מאוד מתחשב, נשים רווקות יכולות לבחור בתספורות בעלות שיער ארוך באופן יחסי, בעוד שנשים נשואות מחויבות להיות עם שיער קצר.

5. אורינות מפוקפקת- בצפון קוריאה אחוז האנשים שיודעים קרוא וכתוב, בטח אתם יכולים לנחש, עומד על 100. מסתבר שבכל המדינה כולה, אין אפילו אנאלפבית אחד, הנה קצת חומר למחשבה בשביל כבוד שר החינוך שלנו!

7382876120_0f6f9e2c0c_bצילום: Free Grunge Textures

6. מחנות כליאה-  בצפון קוריאה קיימים שלל מחנות כליאה בשם גולאגים, שהוקמו בכדי לטפל בכל מי שחשוד בידי הממשלה. נשלחים לשם אנשים שנחשדים בבגידה פוליטית, כאלה שניסו לברוח מהמדינה, ובעצם כל מי שפועל בדרך שאינה מוצאת חן בעיניי הממשלה. הדבר האכזרי ביותר הוא סעיף ״האשם מתוך קירבה״ בחוק הקוריאני, שבעצם אומר שגם אם אדם ביצע פשע לבדו, כל משפחתו תיאלץ לשאת במחיר הכבד, ולהכלא יחד איתו לפרק זמן ארוך שיכול להמשך עד 50 שנה! קשה להאמין שעוד יש מדינה בעולם שמחזיקה בחוקים כאלה.

1027550010_56b18c9a12_bצילום: (stephan)

7. חוקה קשה- ע״פ חוקת המדינה, האזרחים זכאים לחופש הדיבור, לחופש העיתונות ואף בחופש להפגין, להתאגד ולהתאסף. לפי התמונה המצטיירת, מרסיסי המידע שכן מגיעים לעולם על המדינה, ניתן להבין שזה לא נכון בלשון המעטה. איך אומרים, אחד בפה ואחד בלב.

8.אינטרנט בהקצאה אישית – למרות שבמדינה יש אינטרנט תקין, יש צורך בהרשאה מיוחדת בשביל להשתמש בו. האינטרנט נמצא בשימוש בעיקר אצל פקידי ממשל ורוב האוכלוסייה כלל לא זוכה להשתמש בו. לאחרונה התפרסמה ידיעה בידי מתיו בריאנט מפרויקט TLDR, בה רשימה של 28 אתרי האינטרנט הפעילים במדינה, בין האתרים ניתן למצוא אתר מתכונים ממשלתי.

9. התחביב של קים- פעמים רבות התפרסמו ידיעות כי קים ג׳ונג מאוד אוהב את ליגת ה-NBA בכדורסל. בפברואר 2013, הוא אף הזמין את דניס רודמן לבקר במדינה, שאמר שהוא נהנה כל כך, שמאז הספיק לחזור לקוריאה הצפונית עוד חמש פעמים! כמובן שרודמן הוזמן בידי השליט להשתתף במשחק שנערך בקוריאה הצפונית. רק תחשבו עליו קם בארבע בבוקר, לבוש פיג׳מה של קליבלנד קאבלירס ומעודד את לברון ג׳יימס.. אין על מה.

1026570349_d7f8de6134_bצילום: (stephan)

10.איך אתם עם אקורדיון? בצפון קוריאה כל מורה מחוייב לדעת לנגן על אקורדיון, ומי שלא ילמד לא יוכל לקבל את תעודת ההוראה שלו, אני לגמרי בעד הסעיף זה.

7382876120_0f6f9e2c0c_bצילום: Free Grunge Textures

ניתן להגיד על צפון קוריאה המון דברים; חלקם טובים, רובם לא. חלקם משעשעים אך לרוב הם מטרידים ומוזרים. דבר אחד בטוח, והוא שמשהו לא טוב קורה שם. מדינה שמתנהלת כמכונה מקולקלת, ונשלטת בידי עריץ בלתי צפוי וחמום מוח, ככל הנראה לא תצמיח מתוכה בשורה של שלום ואחווה. אנחנו נמשיך לעקוב על המתרחש, בנתיים קים מצרף דרישת שלום!

communism-1294256צילום: pixabay

אהבתם את הכתבה? אתם מוזמנים לקרוא עוד מידע בויקיפדיה תחת הערך ״קוריאה הצפונית״ ו-״מלחמת קוריאה״. כמו כן הנה סרט דוקומנטרי מעניין על צפון קוריאה:


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים