חדשות בעולם

כיצד תוכלו לנווט באמצעות כוכבים?

לפני ה-GPS היו דרכים מתוחכמות לניווט באמצעות כוכבים, שאולי יחזרו להיות רלוונטיות בעתיד.
שווה קריאה – לכו תדעו מתי זה יהיה שימושי.

צילום: Visual Hunt

מהרגע שבני האדם החלו לפתח קהילות והחלו להתיישב במקומות קבע, הם נדרשו למצוא דרכים כדי למצוא את דרכם בין ישוב לישוב. פתאום הכיוון שאליו אנחנו הולכים קיבל משמעות יותר גדולה. ישנן עדויות היסטוריות וארכיאולוגיות מהעת העתיקה (לפני למעלה מ-6,000 שנה) שכבר אז בני האדם המציאו דרכים לנווט באמצעות השמיים.

תחילה השימוש העיקרי היה בשמש ובירח. אחרי הכל, ישנה מחזוריות די בולטת בתנועה שלהם, ועל פי מיקומם ברקיע בני האדם הצליחו לזהות מה השעה ונעזרו בהם כדי לכוון את עצמם לפי שושנת הרוחות. עם זאת, הניווט באמצעות 2 גרמי שמיים בלבד הוא לא הכי מדויק שיש.

צילום: dima_goroziya

המצפן המגנטי הראשון הומצא בסין בשנת 206 לפני הספירה, אך היה לו שימוש מיסטי מעל הכל, והניווט באמצעותו בסין החל רק במאה ה-11 לספירה. כמו הרבה דברים אחרים, העולם הערבי והמערבי למדו על המצפן קצת מאוחר יותר ואימצו אותו לחיקם בסביבות המאה ה-13 לספירה (על פי התיעודים שקיימים).

הכלי המרכזי לניווט עד למאה ה-18 היה האצטרולב, שהיה מכשיר מכני למדידת זוויות כוכבים בשמיים. זה הומצא ככל הנראה על ידי האסטרונום היווני היפרכוס במאה ה-2 לפני הספירה, ונעשה בו שימוש היסטורי למשל על ידי תלמי היווני, שהיה האסטרונות החשוב ביותר בעת העתיקה (חי בסביבות המאה ה-2 לספירה באלכסנדריה שבמצרים). הוא הגיע לעולם המוסלמי במאה ה-8 או ה-9 לספירה, והם נתנו לו את שמו. באמצעותם הוא חזר לאירופה של ימי הביניים.

צילום: OpenClipart-Vectors

במהלך העת החדשה (בערך במאה ה-18), הומצא מכשיר שנקרא סקסטנט, שאפשר לספינות ואוניות למצוא את דרכן בים ביתר דיוק באמצעות שימוש במיקומם של הכוכבים. בסיוע המצאתו של האנגלי ג'ון הריסון, הכרונומטר, שלמרות שהוא שעון בעיקרו, הוא גם מתחשב בשעון גריניץ' ולכן אפשר להשתמש בו לניווט באמצעות כוכבים, הניווט הימי באמצעות הכוכבים הפך למדויק יותר.

עד לאותה תקופה, הספיקו לתעד את מיקומם של הכוכבים בספרים שנלקחו למסעות הימיים, וברגע שגורם שמיימי מופיע ברקיע ומזוהה על ידי הסקסטנט והספר (שנקרא אלמנך), המיקום שלו מעיד על השעה ביחס לגריניץ', ומציאת הזמן שחלף מהבדיקה האחרונה מסייע לחישוב מיקום האונייה.

צילום: Aenigmatis-3D

במאה ה-20 הומצאו הלווינים ומכשירי ה-GPS, שמאפשרים דיוק גבוה מאי פעם בניווט, אך לא צריך לשכוח את דרכי העבר, ששימשו את אבותינו במשך מאות שנים והובילו אותם בבטחה בים וביבשה באמצעות מבט לשמיים ובחינת מסלול תנועתם של הכוכבים.

Article author

כיצד תוכלו לנווט באמצעות כוכבים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים