תרבות ופנאי

אפקט הפרפר: כיצד בירה שינתה את האנושות?

יש להניח כי כמעט כל דבר בעולם לא היה מתפתח לולא המהפכה החקלאית. מה גרם לנו להפסיק להיות ציידים לקטים ולהתחיל לחיות בישובי קבע? מחקר חדש מצביע שיכול מאוד להיות, שהמשקה התוסס שנמצא בכל פינה בעולם, הוא התשובה.

צילום: VisualHunt

מהפכת החקלאות התרחשה לפני בערך 12,000 שנה, עד אותו זמן חיינו בקהילות קטנות. החיים שלנו אופיינו כציידים לקטים, כלומר צדנו את המזון החי ואת השאר ליקטנו מעצים, שיחים ועשבים. היום קשה לדמיין עולם כזה, אבל פעם לא גידלנו שום דבר בשביל עצמנו, והסתמכנו רק על מה שמציע לנו הטבע. זאת הסיבה גם שהאדם באותה העת לא היה נשאר באותו מקום תקופה ארוכה, אורך החיים של האדם מתקופה זו היה תלוי בגידולים המשתנים, בעונות השנה, ובנדידת בעלי חיים. באותו זמן לא היו כמעט יישובי קבע ואין ממש עדויות למבנים מתקופה זו. עד שכל זה השתנה: נראה שהשינוי התחיל באתר שהיה מקודש מבחינה דתית (אגב המקום שבו הכל התחיל הוא פה אצלנו במזרח הים התיכון). למקום מקודש זה הגיעו הרבה אנשים, כנראה כדי לקיים טקסי פולחן. ככל שהגיעו יותר אנשים היה צורך לכלכל את המבקרים, ברגע שמספר רב של אנשים נשאר באותו מקום, היה קשה להסתמך רק על מה שהטבע מציע. אין פלא שבאותו זמן גם התחלנו לביית את הטבע לטובתינו.

צילום: Xuan Che

הגידול הראשון שכנראה בייתנו הוא מין שעורה הדומה לחיטה של ימינו. אם נשאל כל ילד למה מגדלים חיטה הוא יענה מיד: בשביל להכין לחם. אך האם זה באמת הסיפור?

מחקר שהתפרסם ב2012 משער שייצור בירה מתאורך לתקופה של אפילו 2000 שנה לפני המהפכה החקלאית. המחקר מוסיף, שאם באמת בירה הייתה קיימת בעולם עוד לפני המהפכה החקלאית, ההנחה שגידולי השעורה היו מיועדים להכנת בירה נשמעת הגיונית הרבה יותר. אם לבירה היה קשר לפולחן הדתי, הביקוש למשקה הזהוב רק הלך וגדל.

צילום: fredwlangjr

בירה הייתה קשורה לפולחנים דתיים לאורך כל ההיסטוריה האנושית. במצרים לדוגמא, כ4000 שנה לאחר המהפכה, לבירה הייתה סימן משלה בכתב ההילוגרפית, היא מופיעה כמה פעמים במיתולגיה המצרית, ואף הוצעה לאלים כמנחה. במנזרים באירופה מכינים בירה כבר יותר מאלף שנים בצורה ממוסדת: להכנת הבירה יש חוקים מדוקדקים, לעיתים המתכון נשמר בסוד ורק לנזירים מותר לקחת חלק בתהליך.

צילום: Internet Archive Book Images

המהפכה החקלאית היא ששינתה את האנושות מן הקצה אל הקצה. בלי היכולת לגדל לעצמנו את האוכל היינו נשארים קהילות קטנות. מרגע שמספר החברים בקהילה גדל התחילה גם ההיררכיה, עלו מנהיגים, התפתחו מנהגים, נבנו מבנים ומשם הכל היסטוריה. יכול מאוד להיות שהאהבה שלנו לבירה קרה היא שהציתה את מהפכת החקלאות. אז בפעם הבאה שתלגמו מן המשקה המופלא, תנו לו את הכבוד הראוי, ותזכרו שבלעדיו כנראה היינו עדיין נוודים.

Article author

אפקט הפרפר: כיצד בירה שינתה את האנושות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים