מדע וטכנולוגיה

לקרוא ולא להאמין: כיצד אוקראינה הפכה לשדה ניסויים לנשק סייבר

בעוד אוקראינה מתמודדת עם מרי פנימי במזרח, מישהו דואג להזכיר לה שהקרב יכול להגיע גם למסך הביתי.

צילום: medithIT

שנת 2007, טאלין, אסטוניה – הממשלה המקומית מחליטה להזיז את חייל הברונזה של טאלין. בתגובה מתרחשת מתקפה רחבת היקף על שירותי האינטרנט של אסטוניה. התקפות מסוג DDoS (התקפת מניעת שירות), השחטות אתרים ממשלתיים וספאם אשר הורגשו בכל רחבי אסטוניה. הממשלה המקומית מצליחה לעצור לאומן רוסי מקומי ומאשימה אותו בהתקפות. רוסיה מכחישה מעורבות אך עד היום רוב המומחים מאמינים כי ההתקפות קיבלו גיבוי והכוונה מרוסיה.

צילום: archer10 (Dennis) 109M Views

חשוב לציין שמאז אסטוניה הפכה למדינה אינטרנטית בפועל (e-Estonia), כאשר האינטרנט מוגדר זכות אדם בסיסית והוא ניתן בחינם וכל שירות הניתן על ידי הממשל ניתן גם באופן מקוון (לא צריך ללכת ברגל לקלפי). מעבר לכך, אסטוניה היא המדינה הראשונה בעולם אשר מציעה תושבות (לא אזרחות) דיגיטלית שכחלק ממנה התושב יכול להתנהל כלכלית במסגרת חוקי אסטוניה, להקים חברות, לשלם מיסים ולקבל הטבות מהמדינה כחלק מהיותו תושב דיגיטלי. האסטונים גם שיפרו את יכולות אבטחת המידע שלהם ע"י הקמת ה- Küberkaitseliit (באסטונית, יחידה ההגנה בסייבר). ביחידה שותפים גורמי אבטחת מידע רבים מהמדינה (בהתנדבות!) אשר מתאמנים לקראת היום בו תותקף אסטוניה שוב. איך אמר ניטשה: "מה שלא הורג אותי, הופך אותי חזק יותר".

שנת 2008, גיאורגיה – שבוע לפני פרוץ מלחמת דרום אוסטיה (מלחמת גיאורגיה-רוסיה) אתר האינטרנט של הנשיא סאקשווילי מופל. מאוחר יותר אתרי חדשות אוסטיים תומכי הממשל הגיאורגי נופלים. ב-5 לאוגוסט צינור הנפט באקו-טביליסי-ג'ייהאן מתפוצץ בשטחה של טורקיה. בהתחלה מוצאים אשם במחתרת הכורדית הפועלת באזור, אבל מאוחר יותר מתברר שהפיצוץ נבע מהתקפת סייבר מתוחכמת אשר גרמה לעלייה בלחץ הצינור ופיצוצו בסופו של דבר. בעוד הטנקים הרוסים שועטים דרך עמקיה של גיאורגיה ומוחצים כל התנגדות הנקרית בדרכם, רשתות התקשורת המקומיות נופלות לכאוס מוחלט בעקבות מתקפות האקרים (פצחנים) חוזרות ונשנות.

צילום: VisualHunt

שנת 2014, מזרח אוקראינה – עימותים פורצים אחרי הדחת הנשיא הפרו רוסי ויקטור ינוקוביץ'. אנשים ירוקים קטנים משתלטים על חצי האי קרים וקרבות פורצים במחוז דונבאס. שנה לאחר מכן בחצות ה-23/12 מתקפת האקרים (כביכול רוסים) מפילה את רשת החשמל באזורים נרחבים של אוקראינה ומשאירה כ-230 אלף תושבים ללא חשמל במשך שש שעות (חשוב לזכור שזה חורף באוקראינה, ושם קר מאוד בחורף). שנה לאחר מכן, בקייב, השעון מראה חצות בדיוק, החשמל בבירת אוקראינה קורס שוב. נפילת החשמל קרתה באופן משונה שנה בדיוק לאחר קודמתה, באותו היום באותו הזמן, יומיים לפני הקריסמס (25/12).

27 ליוני 2017, יום החוקה האוקראיני. המדינה נמצאת שוב תחת התקפה, רק הפעם על ידי סוס טרויאני הנקרא Petya. תחנת ניטור הקרינה בסביבות הכור בצ'רנוביל מושבתת, אתרים ממשלתיים, בנקים ורשתות מטרו מותקפים תוך כדי שהקבצים במחשביהם מושחטים או נגנבים, ועל המחשבים הנגועים מופיעה הודעה האומרת כי ניתן לשחרר את הקבצים בתמורה לתשלום ביטקוין לכתובת מסוימת. ההתקפה על שירותי ממשלה, שכנראה לא ייכנעו לאיומים ובטח שלא ישלמו בביטקוין, מעידה שהמטרה לא הייתה להשיג קצת כסף.

לגבי העיתוי, כנראה שמישהו מצא דרך יצירתית לאחל לאוקראינים חג שמח.

צילום: Mike Licht, NotionsCapital.com

אבל התזכורות המתוקשרות בחגים הן רק קצה הקרחון במה שעולה כמתקפות סייבר שגרתיות לאורך כל השנה על הרשת האוקראינית. חברות רבות מדווחות על התקפות מתמשכות על שירותי אינטרנט מאז אותה התקפה בשנת 2014.

כל נשק צריך שדה ניסויים ואין שדה ניסויים טוב יותר מאשר מלחמה, כך שכמו שהסכסוך בין ישראל למדינות ערב הפך להיות שדה ניסויים עבור נשקים משני צדי המתרס של המלחמה הקרה, כך הפכה אוקראינה לשדה ניסויים של הרוסים. אומנם אין שום הוכחה חותכת למעורבות רוסית רשמית אבל התזמון, הרקע (מרידה פרו-רוסית באוקראינה) ובעיקר העובדה שחברות אבטחה רבות איתרו את מקור ההתקפה מרוסיה, או להאקרים רוסים מעידה על התקפה מתוזמנת של ארגון ממשלתי, או הכוונה וסיוע ממשלתי רוסי לאותן קבוצות האקרים שתוקפות את אוקראינה. כמובן שאת כלי הנשק שהרוסים כביכול מנסים היום באוקראינה, הם מנסים מחר על מדינות אחרות (לפי צורך ולא רק בתחום הסייבר, אלא גם בתחום הטעית והסוואת המידע (Maskirovka ברוסית) כפי שראינו בבחירות האחרונות במדינות המערב.

Article author

לקרוא ולא להאמין: כיצד אוקראינה הפכה לשדה ניסויים לנשק סייבר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים