מדע וטכנולוגיה

כוכב המוות האמיתי: הנשק שמסתתר בין טבעותיו של שבתאי

אחד מתוך עשרות הירחים של כוכב שבתאי הוא מימאס. מה מיוחד בו, וכיצד הוא קשור לסרט ״מלחמת הכוכבים״?

צילום: DasWortgewand

אחד מירחיו העיקריים של כוכב הלכת שבתאי (כוכב הלכת השישי במערכת השמש שלנו, בה נמצא כדור הארץ) הוא הירח מימאס (Mimas). כמו מרבית ירחיו של כוכב הלכת, גם מימאס מקיף אותו באזור קו המשווה, וסביבו גם מצויות הטבעות המפורסמות שניתן לצפות בהן אף מכדור הארץ. כפי שנצפו בטלסקופים השונים, לשבתאי למעלה מ-62 ירחים, ואינספור גופים מעין-ירחיים (moonlets) המקיפים אותו במחזורים ומרחקים שונים.

לכאורה תמים, מימאס היה אחד משני הירחים שהתגלו על ידי האסטרונום והמלחין הבריטי וויליאם הרשל בשנת 1789. מימאס הוא הקטן ביותר והפחות מאסיבי מהירחים הפנימיים של שבתאי. הוא קטן משמעותית מהירח של כדור הארץ (קוטרו הוא 12% מקוטר הירח שסובב את כדור הארץ), מסתו קטנה ממסת הירח משמעותית (מוערכת בכ-0.05% ממסת הירח של כדור הארץ), ומהירותו המשיקית מהירה מאוד, ככל הנראה לאור העובדה שרדיוס ההקפה יחסית קטן, בהשוואה לגודלו ומסתו של הכוכב אותו הוא מקיף (מחזור הסיבוב של מימאס סביב שבתאי הוא 0.9 יום ורדיוסו 48% מרדיוס הסיבוב של הירח סביב כדור הארץ). למעשה, עד שנת 1980, כל שהיה ידוע על הירח, היה שמימאס מקיף את שבתאי מקרוב יחסית לירחים אחרים.

צילום: WikiImages

עם זאת, בשנת 1980 הגששית ויאג'ר 1 חלפה על פני שבתאי וצילמה לראשונה את מימאס מקרוב, מה שהוביל לתגלית שהרעישה את עיתוני המדע באותה עת, ועד היום מעוררת התרגשות בקרב חובבי סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים": מימאס נחשף כ"כפיל" של כוכב המוות המפורסם בסרט "מלחמת הכוכבים" שיצא בשנת 1977 לאקרנים ברחבי העולם.

צילום: cosmobc

כפי שנחשף בצילומי הגששית בשנת 1980, ובצילומים נוספים שצולמו על ידי ויאג'ר 2 בשנת 1981, ייחודו של מימאס הוא בכך שחלק גדול משטח הפנים שלו (שליש מקוטרו למעשה) מכוסה במכתש פגיעה, הקרוי "הרשל" על שמו של וויליאם הרשל שאוזכר מקודם. על כן, בתרבות הפופולארית מימאס מזוהה כ"כפילו" של כוכב המוות בסדרת הסרטים מלחמת הכוכבים, בשל המכתש על פניו המזכיר את כלי הנשק שבסרטים, ובחלוף השנים מימאס זכה לכינוי "ירח המוות של שבתאי". למרות זאת, יש להדגיש, שהמכתש זוהה רק בשנת 1980 כאמור, 3 שנים לאחר יציאת הסרט לאקרנים, אך הדבר לא מנע מחובבי מדע בדיוני ברחבי העולם לפתח תיאוריות לגבי אופיו של הירח ולהעלות ספקולציות.

 

Article author

כוכב המוות האמיתי: הנשק שמסתתר בין טבעותיו של שבתאי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים