תרבות ופנאי

חותמים על חוזה עבודה? יש עשרה דברים שאתם חייבים לדעת

לפני חתימה על כל חוזה, וחוזה עבודה בפרט, לטובתכם, אתם חייבים לשים לב לכמה דברים.

צילום: geralt

חוזה עבודה הוא אחד הכלים הנפוצים ביותר להתקשרות בין צדדים בעולם המודרני. צד אחד מחפש עובד שיועסק בתחום ספציפי, וצד שני מחפש להיות מועסק בעבודה ספציפית. אך לפני שממהרים לחתום, יש כמה דברים שחייבים לשים לב אליהם, לטובתכם, כדי שבדיעבד לא תתחרטו ולא תצטערו שלא שיניתם אותם בהסכם.

צילום: Catkin

1. הודעה על תנאי עבודה
חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002, קובע שעם תחילת ההעסקה (או עד 30 יום לאחר מכן) מעסיק חייב להודיע לעובד על תנאי עבודתו, וספציפית כל מה שמופיע בנספח לחוק. אז הדבר הראשון שחייבים לשים לב אליו, זה שכל חוזה עבודה שמועבר אליכם לחתימה לפני תחילת עבודה מכיל את הדברים האלו. זה כולל את ימי החופשה השנתית, ימי המחלה וההפרשות לפנסיה שמגיעים לכם, ועוד. כך תדעו על מה להסתכל בהסכם ומה מגיע לכם ברמת המאקרו.

2. מי הצד השני?
אחד הנתונים שמופיעים בהודעה על תנאי עבודה זה גם הפרטים של המעסיק הצפוי שלכם. אמנם אתם מנהלים משא ומתן עם מישהו ספציפי אבל ההסכם לרוב נחתם מול חברה או בעל עסק. אז חייבים לשים לב שכבר בחוזה העבודה מופיעים הפרטים הנכונים- כולל מידע על המעסיק כמו השם הרשמי שלו, כתובתו ומספר הח.פ. שלו או העוסק המורשה. ככה תדעו מול מי אתם עומדים למקרה שבעתיד תצטרכו להשתמש בזה.

צילום: geralt

3. התפקיד והממונה
הדבר השלישי שצריך לשים לב אליו הוא מה צפוי להיות התפקיד שלכם, ומי צפוי להיות הממונה עליכם. כל הסכם עבודה חייב להכיל את 2 הפרטים האלו, וכדאי לשים אליהם לב במיוחד כדי שאחר כך לא יפתיעו אתכם כשיבקשו מכם לבצע עבודה, שלא סיכמתם עליה מראש.

4. תחילת העבודה ותקופת ההסכם
ישנם חוזים לתקופה מוגבלת (תקופה קצובה), שאחרי זמן שנקבע מראש מסתיימים. עם זאת, מרבית ההסכמים אינם לתקופה קצובה ויכולים להסתיים על פי בחירת כל אחד מהצדדים (ועל זה בהמשך). אז כדי שתהיה לכם יותר וודאות, שימו לב לסעיפים הקטנים, ותראו אם החוזה שהועבר אליכם הוא לתקופה קצובה או לא, ואם מועד תחילת העבודה שמופיע שם הוא באמת מה שסוכם.

5. השכר
סעיף מובן מאליו. אם סיכמתם משהו, צריך לוודא שזה מופיע שם. אבל בכל זאת, רצוי גם לקבוע מנגנון להעלאת שכר, אחרת אנשים נתקעים לפעמים זמן רב בשכר שלא הולם את הכישורים שלהם, ואת התרומה שלהם למקום העבודה.

צילום: geralt

6. הזכויות הסוציאליות
אחד הדברים החשובים, שפחות שמים לב אליהם, זה התנאים הסוציאליים. מעבר לשכר שמשולם בתלוש, יש דברים נוספים שמגיעים לכם. חלקם פורטו למעלה, אבל יש עוד כמו דמי הבראה, דמי חגים (אם אתם עובדים בשכר שעתי או יומי) תוספות מסוימות במידה ויש הסכם קיבוצי במקום העבודה, ועוד.

7. מיסים
לא פרט שולי בכלל. לרוב מקובל שמיסים (ביטוח בריאות, ביטוח לאומי, מס הכנסה אם עברתם תקרה מסוימת) יורדים מהברוטו אותו סיכמתם עם המעסיק. אבל לפעמים ישנם מקומות או מקרים בהם מסוכם דווקא נטו. כמו בכל דבר, גם כאן צריך לוודא שמה שסיכמתם זה באמת מה שמופיע בהסכם כדי שלא תופתעו אחר כך. דרך אגב, אם כבר יש לכם הכנסה ממקום אחר, אל תשכחו לעשות תיאום מס כדי שלא יהיו לכם הפתעות בתלוש!

8. סודיות ואי-תחרות
אחד הדברים שמקובל להוסיף להסכם עבודה במקרה שיש מידע סודי או פטנטים למשל למעסיק, זה סעיפים לגבי סודיות ואי-תחרות. אבל חשוב לשים לב שלפעמים הסעיפים האלו לא רלוונטיים! אין סיבה שתסכימו להגביל את חופש העיסוק שלכם, שזו זכות חוקתית שלכם, ולהתחייב לא לעבוד במקום אחר, אם אין נסיבות מיוחדות שמצדיקות את זה.

צילום: edar

9. סיום העסקה
כשמתחילים לעבוד במקום עבודה חדש, לא בדיוק חושבים על מה יקרה אם תחליטו לסיים את ההסכם. אבל תמיד כדאי להיות זהירים ולכסות גם את האפשרות הזו בחוזה. אם עובד מתפטר, הוא צריך לתת למעסיק הודעה מוקדמת לפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, תשס"א-2001. אם מעסיק שוקל לפטר עובד, הוא חייב לערוך לו שימוע כדין לפני קבלת את ההחלטה, ואחרי זה לתת לעובד הודעה מוקדמת לפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, תשס"א-2001. בכל מקרה כדאי לרשום בכל חוזה עבודה שסיום העסקה יהיה על פי דין, וכך תוכלו אולי להימנע מהפתעות עתידיות.

10. לתת אמון ולפעול בתום לב והגינות
זה הדבר הכי חשוב במובן מסוים, ואסור לחתום על חוזה עבודה, או כל חוזה אחר לצורך העניין, בלעדיו. אם הכרתם את הצד השני, ואתם מאמינים בו ובמה שהוא מציע, אז כל בעיה שלא תתעורר בהמשך, תוכל להיפתר בצורה יותר ידידותית. הרבה מהסכסוכים נוצרים כשאין אמון או שהאמון נפגע בצורה בלתי הפיכה, אז תזכרו – חובה על כל צד לחוזה לפעול בתום לב, בהגינות ולחתום אם יש אמון.

  • המידע בכתבה מנוסח בלשון זכר אך מיועד לשני המינים כאחד.
  • כל מידע שמופיע בכתבה לא מהווה, ואין בו כדי להוות, ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו בבלעדיות.
Article author

חותמים על חוזה עבודה? יש עשרה דברים שאתם חייבים לדעת

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים