תרבות ופנאי

זקן, גמד ומסתורי – נמצא כוכב לכת חדש במערכת השמש של כדור הארץ

באוקטובר האחרון התגלתה הפתעה: במסגרת "הסקר לחיפוש אנרגיה אפלה" גילה צוות מאוניברסיטת מישיגן את הגוף השמיימי 2014UZ224. מי הוא, מה הוא ועוד בהמשך הכתבה

צילום: Pixabay

מאז ומעולם הביט האדם לכוכבים ותהה לעצמו מה פשרם, ומה מסתתר בחלל הגדול הנמצא מעלינו. אף על פי שבעשורים האחרונים התקדמה האנושות רבות בחקר החלל ולמרות שכבר שלחנו לווינים אל מעבר לגבולות מערכת השמש שלנו, עדיין אין אנו יודעים הרבה על היקום המקיף אותנו ולעתים קרובות מתגלות הפתעות חדשות, לפעמים ממש "מתחת לאף".

night-1477209_960_720צילום: Pixabay

באוקטובר 2016 התגלתה הפתעה שכזאת. במסגרת "הסקר לחיפוש אנרגיה אפלה" (שיתוף פעולה בין מספר גורמים שמטרתו לנטר ולעקוב אחר התרחבות היקום) גילה צוות מאוניברסיטת מישיגן באמצעות ציוד משוכלל את הגוף השמיימי 2014UZ224, כוכב לכת גמדי המקיף את השמש שהיקפו כ- 530 ק"מ בלבד ונמצא במרחק של כ- 13.7 מיליארד ק"מ מהשמש. רק לצורך השוואה, כדור הארץ שלנו נמצא במרחק 1.4 מיליארד ק"מ מהשמש ואילו קרון, הירח הגדול ביותר של פלוטו נמצא במרחק של 7.3 מיליארד ק"מ מהשמש.

2014-uz224-orbitצילום: skyandtelescope

הכוכב החדש רחוק מהשמש עד כדי כך שעל מנת להשלים הקפה אחת מסביב לשמש, נדרשות לו כ- 1100 שנים של כדור הארץ (שנה אחת = פרק הזמן שלוקח לכדור הארץ להשלים הקפה מסביב לשמש). פלוטו, הכוכב בקרוב ביותר ל – 2014UZ224 משלים הקפה במשך 248 שנות ארץ.

הכוכב החדש התגלה בעזרת מצלמה מיוחדת הנקראת מצלמת אנרגיה אפלה, זוהי טכנולוגיה חדשנית הפותחה על מנת לעקוב אחר תנועות הגופים השמימיים ובכך להבין את הכוחות המשפיעים על התרחבות היקום, ואף למפות את היקום הידוע לנו. הסקר לחיפוש אנרגיה אפלה יצר מפה עדכנית של היקום המוכר לנו תוך שימוש באותה מצלמה.

universe-1566161_960_720צילום: Pixabay

הכוכב החדש צפוי "לזכות" במעמד של כוכב לכת גמדי (Dwarf plant) אם לא יוחלט שהוא קטן מדי (כוכב הלכת הגמדי הקטן ביותר עד כה הוא סרס, ירחו של פלוטו, שהיקפו נמדד בכ- 930 ק"מ, כמעט כפול מ- 2014UZ224).

בעבר נהוג היה לחשוב שבקצוות הרחוקים של מערכת השמש שלנו נמצאים רק עצמים קטנים יותר מהכוכב פלוטו אך ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, עולות תיאוריות על כוכב לכת תשיעי במערכת השמש שלנו. אשר נמצא באיזור הדימדומים שמעבר לכוכב נפטון. מחקרים חדשים מנסים להוכיח את קיומו של כוכב זה.


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים