טבע וחיות

היסטריית המונים: למה בני אדם כל כך מפחדים מתיקנים?

למה אנחנו כל כך מפחדים מג'וקים? האם המיתוס שנשים מפחדות יותר מגברים הוא נכון?
הכתבה שתעשה לכם חשק עז לצפות בסרט ׳הדירה של ג׳ו׳ (או להקיא).

צילום: TheAlieness GiselaGiardino²³

המקק, התיקן או בשפה פשוטה, הג'וק, הוא אחד מבעלי החיים שהכי מעוררים פחד ובהלה בלבבות אנשים. ישנן עדויות לפחדים אלו שחוזרות אחורה מאות שנים, אך לא ברור מה הסיבה לפאניקה. האם זה משהו ביולוגי או גנטי? האם זו פסיכולוגיה של פחד המונים ותסמונת העדר? ננסה להציג כמה תשובות אפשריות.

צילום: Steve Snodgrass

המקק, ששמו באנגלית מגיע מהמילה הספרדית cucaracha כפי שתורגמה בשנת 1620, קיים משחר ההיסטוריה. מקקים שגופותיהם שרדו בתוך אבני ענבר בנות 50-60 מיליוני שנה נמצאו על ידי חוקרים, ועל פי ההערכות המקק נוצר בתוך הדבון הראשון, תקופה פרה-היסטורית מלפני כ-400 מיליון שנה, בה עדיין הייתה היפרדות יבשות על כדור הארץ, ולמרות שזה היה עדיין עידן הדגים, החלו להיווצר צורות חיים פרימיטיביות על גבי האדמה, ביערות שהחלו להיווצר על פני הקרקע.

צילום: savageblackout

על פי מחקרים, בפחד מפני ג'וקים יש למעשה גם פחד וגם גועל, ומדובר בתופעה נפוצה, מוכרת ואף כזו שגורמת לפוביה אצל בני אדם רבים (התקפי חרדה ופחד מוגזם ובלתי רציונאלי). על פי מדענים, ניתן לטפל בפוביה מפני ג'וקים, אך הם לא מספקים הסבר לתופעה הרחבה הזו, שגורמת לגועל ופחד גם אצל אנשים שאין להם פוביה מפרוק הרגליים הספציפי הזה.

צילום: insightpest

אז לפי כמה תיאוריות, הפחד נובע מאינסטינקט אבולוציוני להימנע ממחלות, ומכיוון שהג'וקים מקושרים לכך, זה גורם להרגשת הפחד גם אצל אנשים שלא ראו ג'וק לפני כן. אפשרות נוספת שהוצעה היא שהפחד נובע מהעובדה שג'וקים כה שונים מאיתנו מבחינה אבולוציונית, ועל כן כמו הפחד מנחשים ועכבישים, אנו מפחדים מהשונה מאיתנו מכיוון שהוא עלול לסכן אותנו וקשה לנו להזדהות איתו. על פי מחקר ידוע, הפחד מג'וקים מופיע במידה שווה אצל גברים ונשים, אך בהשוואה עולמית, ביפן פוחדים הכי הרבה ובהודו הכי מעט (ככל הנראה בגלל השוני הקיצוני ברמת ההיגיינה בין שתי מדינות אלו).

צילום: Internet Archive Book Images

עם זאת, המחקר הנפוץ ביותר הראה שמדובר בהתניה פסיכולוגית, ושבני אדם מהדהדים פחדים של אנשים שמקיפים אותם, ובעיקר את הפחד של הוריהם. כשהציגו בפני מבוגרים וילדים כוס מיץ והוציאו ממנה מקק, המבוגרים נגעלו מלשתות ממנה (למרות שהבהירו להם שהמקק חוטא היטב לפני כן), והילדים שתו בלי בעיה. על כן, נראה שהסיבה העיקרית לפחד הזה היא סביבתית, או במילים אחרות – גם זה באשמת אבות אבותינו.

Article author

היסטריית המונים: למה בני אדם כל כך מפחדים מתיקנים?

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים