חדשות בעולם

ההיסטוריה של אירלנד: נופים ירוקים ומלחמות עקובות מדם

יחסית לאי מלא בשלווה ונופים נפלאים, אדמת המדינה האירית רוויה בדם, כאב, וסבל שלא רבים מכירים. בואו לגלות כמה דברים על האחות הקטנה של בריטניה.

צילום: KlausHausmann

למקרה שלא ידעתם, יש עוד דברים לדעת על אירלנד חוץ מהמבטא המצחיק, והשמות המוזרים, ולמדינה יש היסטוריה עשירה ומגואלת כמו האי הגדול שלצידה (בריטניה, לאלו שתוהים). בין שני האיים ישנה גם יריבות היסטוריה, שהגיעה לשיאה בעימותים טרוריסטיים במאה ה-20, ואלו מתווספים למלחמות הדת שעדיין מתקיימות במדינה. אז לפני שבוחרים לנסוע לבקר בנופים היפהפיים, יש כמה דברים שכדאי שתדעו.

צילום: papagnoc

שבטים קלטיים וגאליים התיישבו על האי האירי כבר לפני אלפי שנים, אך במאה ה-5 לספירה הגיע אליהם פטריק הקדוש, הפטרון של אירלנד לימים, והחל לנצר את תושבי האי בדרכי שלום תוך שמירה על התרבות המקומית והחוקים ששררו באי. למעשה פטריק הקדוש לראשונה איגד חוקים אלו בכתב, ושינה רק את אלו שסתרו את הנצרות, ולכן חלק נכבד מהתרבות האירית שרד עד היום.

עם זאת, לאחר מלחמות עם הויקינגים ומאבקים פנימיים, במאה ה-12 הוזמנו הבריטים והנורמנדים לסייע בסכסוך פנימי, מה ששינה את ההיסטוריה האירית לדורות, כי הוא הכניס את הבריטים לקרקע וכידוע, קשה להם לצאת. זה התחיל מחזור של מאות שנים בהם האירים נאבקו על עצמאותם, ולעתים קיבלו אותה יותר ולעתים פחות. למרות זאת כונן פרלמנט עצמאי באירלנד תחת הכיבוש הבריטי.

צילום: seanegriffin

כשהמלך הנרי השמיני סילק את הקתוליות מבריטניה, הוא לא הצליח לסלקה מאירלנד. לכן, הוא שלח שליחים פרוטסטנטיים כדי לנסות "להמיר" את האירים, והצליח בכמה מחוזות בצפון המדינה בלבד. שאר המדינה נותרה קתולית אדוקה. בשנים 1846-1849 היה רעב תפוחי אדמה גדול באירלנד (מהגדולים בתולדותיה כפי שידועים היום, וחמור אף יותר בהתחשב בכך שתפוחי אדמה היו המזון העיקרי על האי) שהרג כחצי מיליון בני אדם, והוביל להגירה אדירה לבריטניה ולארצות הברית. דבר זה הוביל להפרטת קרקעות ושינוי החקיקה האירית, והוביל לביקורת אדירה על הבריטים ועל אוזלת ידם בניהול המשבר.

החל מסוף מלחמת העולם ה-1 ועם עליית הלאומיות באירופה, התנועה לא פסחה על האירים. הם הקימו את ה-IRA, שלימים הפך לארגון הטרור הגדול באי, ופתחו במלחמת עצמאות. כשנודע בשנת 1920 שנחתם החוזה האנגלו-אירי שהכיר בדרום המדינה כדומיוניון בריטי (כמו קנדה ואוסטרליה), ונתן למחוזות הפרוטסטנטיים הצפוניים אפשרות לבחור להצטרף לבריטניה או להישאר בדומיניון (הם בחרו באפשרות הראשונה), ממלחמת עצמאות נגד הבריטים המלחמה הפכה למלחמת אזרחים וה-IRA החל במעשי טרור.

צילום: Elionas

"הסכם עצמאות" רשמי נחתם בשנת 1921, כש-6 המחוזות הצפוניים הצטרפו לממלכה הבריטית, ורק באפריל 1923 הסתיימה המלחמה לאחר כ-5,000 הרוגים משני הצדדים, ולאחר שה-IRA הרס מפעלים חיוניים ופגע קשות בכלכלת הממשלה הצעירה, הוא ירד למחתרת. העצמאות האמיתית הגיעה רק בשנת 1947, ועם השנים אירלנד הצטרפה לאיחוד האירופאי ואימצה את היורו. ה-IRA המשיך במאבקים ספורדיים, ובצפון אירלנד הקתולים והפרוטסטנטים המשיכו במאבק דמים עד לחתימת הסכם שלום בשנת 1998. רק בשנת 2005 ה-IRA הכריז על פירוקו הרשמי, ואירלנד החלה להתאושש. בתקווה לעתיד שקט וחופשי יותר.

Article author

ההיסטוריה של אירלנד: נופים ירוקים ומלחמות עקובות מדם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים