חדשות בעולם

ההיסטוריה של אדינבורו: פראים סקוטים לצד תרבות משגשגת

בואו להכיר את העיר שמצליחה לשלב בין היסטוריה אדירה והווה משגשג, ונותנת קרב רציני ללונדון כעיר שהכי שווה ביקור בבריטניה.

צילום: fabiowanderley

אדינבורו היא עיר בירתה של ממלכת סקוטלנד, הממוקמת בצפון בריטניה של היום, והייתה עיר בירתה כבר משנת 1492. החל משנת 1999, לאחר הקמתו מחדש של הפרלמנט הסקוטי, הפרלמנט ממוקם באדינבורו בעיר העתיקה, בצמוד לארמון הולירוד, מקום מושבם של בני המלוכה הבריטיים בביקוריהם בסקוטלנד.

אך אדינבורו היא הרבה מעבר לשורות היבשות הללו. לעיר יש היסטוריה עשירה שמהווה חלק אינטגרלי מסקוטלנד בפרט ובריטניה בכלל. בבריטניה יש 4 "חבלי ארץ", אם להשתמש בלשון עדינה. המוכרת מכולם היא אנגליה, שלמעשה השתלטה על 3 האחרות וכפתה עליהן לאורך ההיסטוריה את תרבותה. שלוש האחרות הן סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד (שממוקמת על צפון האי של אירלנד. אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת).

צילום: simple

במשך מאות שנים באדינבורו התפתחה תנועת השכלה שדימתה את עצמה לאתונה באימפריה היוונית. מלומדי העיר עסקו רבות בפילוסופיה, שירה, מוזיקה, ואומנות מכל סוגיה. עם זאת, למרות תקוות התנועה הנאורה הסקוטית להשפיע על לונדון כפי שאתונה השפיעה על רומא, דבר זה לא התרחש, ולמעשה לאחר מרד היעקובינים שהגיע לשיאו בקרב קלודן באפריל 1746, דרומית לאדינבורו, אנגליה חיזקה את שליטתה בסקוטים, חיקתה את שיטת השבטים שהונהגה, והגבילה את גילויי התרבות הסקוטית שמא יעוררו רגש סקוטי פטריוטי בלבבות התושבים.

 צילום: WolfBlur

אדינבורו ידועה במספר אתרים המצויים בה, ומומלצים לתיירים. מעבר לטירת אדינבורו, כדאי לעשות סיור ברחובות העיר העתיקה ובסמטאותיה, שלא אחת שימשו כסט לצילומי סדרה כזו או אחרת (למשל, הסדרה "זרה", Outlander), ולחוש את ההיסטוריה. מומלץ להיכנס למוזיאון המשוררים, לטפס על ההר ליד ארמון הולירוד, ולהשקיף אל הנמל לית'. בנוסף תוכלו ללכת לסיור בעקבות ג'קיל והייד המקורי, לטייל בבית הקברות ולשמוע את סיפורו של הכלב "בובי", לשבת בפאב הפיל (היכן שג'יי.קיי.רולינג כתבה את הטיוטות הראשונות של "הארי פוטר ואבן החכמים") ועוד ועוד. הסקוטים גם ריתקו את שייקספיר, שכתב את מקבת' על הממלכה כבר לפני מאות שנים. הקסם, הראשוניות שבהוויה הסקוטית, והרגשות החזקים ריתקו אותו, ומרתקים המונים עד היום.

צילום: kolibri5

לא פלא שעיר עם היסטוריה כה עתיקה, שהולכת עד המאה ה-6 לספירה, הפכה לאתר מורשת עולמי (העיר העתיקה והעיר החדשה באופן ספציפי). אם יצא לכם ללכת במייל המלכותי, תדמיינו איך לפני 300 שנה הומצא כאן הביטוי "Heads Up" כי אנשים שפכו את סירי הלילה שלהם מהחלונות לרחוב, או איך התמודדו עם גנבים בתקופה ההיא והתקינו מדרגה קטנה מהשאר, כדי להפיל את הגנבים במדרגות (גאונות לשמה).

צילום: Walkerssk

אדינבורו, העיר שלא הייתה עצמאית מאז מרד היעקובינים, זכתה לעצמאות לתקופה קצרה מאוד של פחות משנה, ועדיין הפכה למוסד תיירותי משגשג. היום, בריטים מרחבי המדינה כמו גם תיירים מרחבי העולם, באים להתרשם מההיסטוריה שלה ולספוג קצת מאותה רוח סקוטית שעדיין שוררת ברחובות.

 

Article author

ההיסטוריה של אדינבורו: פראים סקוטים לצד תרבות משגשגת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים