שווה בדיקה

הגרירה לדירה – כיצד לעבור דירה כשהמשכנתא כבר קיימת

דירה משלכם בישראל היא חלום שלא כולם מצליחים להגשים. אלו שכן, בדרך כלל ממשיכים לחלום ועוברים לדירות גדולות יותר. האתגר הפחות מוכר לרוב בעלי הדירות הוא ההתמודדות עם המשכנתא הקיימת במצב כזה, איך מתנהלים במצב כזה?

אז, רכשתם דירה והחיים נמשכים, ופתאום המשפחה מתרחבת, או שקיבלתם הצעת עבודה טובה בעיר רחוקה יותר, או שהחלטתם שהדירה שלכם היא לא דירת החלומות ואתם רוצים לעבור לאחת גדולה וטובה יותר עבורכם. אם סיימתם לשלם עבורה ואין לכם משכנתא על הראש ועל הכיס, החיים שלכם פחות מסובכים בכל מה שקשור למגורים, אבל אם, כמו לרוב המשפחות הצעירות והממוצעות בישראל, יש לכם משכנתא והדירה שלכם היא עדיין לא שלכם בפועל – העניינים מתחילים להסתבך.

מאיפה מתחילים

מאחר וישנם כמה מצבים שונים למעבר לדירה חדשה, חשוב מאד לתכנן ולעבוד נכון כדי לחסוך כאבי ראש וכמובן עלויות כבדות. ראשית עליכם לבדוק את התנאים לקבלת משכנתא, ואלו משתנים מאד אם מדובר בדירה שניה או בגרירה של המשכנתא הקיימת והרחבתה במקרה הצורך. חלון הזמנים שבין מכירת הדירה שלכם לקנייה של דירה אחרת מאד מוגבל, ואם לא תצליחו לסגור את כל הקצוות בחלון הזה – אתם עשויים למצוא את עצמכם מחוץ לדירה שמכרתם וללא מקום לגור בו, מה שיוביל לרכישה חפוזה של דירה בלי לבדוק את השטח והאופציות הנוספות. מנגד, קבלת מועד מעבר לדירה חדשה שרכשתם, בזמן שעוד לא מכרתם את הדירה הקודמת יכול להפוך בקלות לתשלום שתי משכנתאות או תשלום סכום גבוה מדי וחוסר יכולת לעמוד בהחזר השוטף. הקלעות לסיטואציה כזו עלולה לגרום לכם למכור את הדירה שלכם במחיר נמוך מדי, והמשמעות היא הפסד של עשרות, ואף מאות אלפי שקלים.

מה קודם למה

הנחת היסוד שמחירי הנדל"ן נמצאים בעלייה מתמדת גורמת לאנשים לחשוב שעדיף להם קודם לרכוש דירה, ובזמן התהליך וההמתנה למעבר ערך הדירה שבבעלותם יעלה. למרות שיש אמת בדבר, יכולה להיווצר בעיה של ממש במבחן המציאות. ראשית, אף אחד לא מבטיח שמחירי הדירות אכן ימשיכו לעלות, ודבר נוסף – עד שלא תגיעו למעמד המכירה וקבלת התשלום – לא תדעו מה ההון העצמי האמיתי שעליכם להביא עבור מעבר הדירה. לכן רוב יועצי הנדל"ן ומומחים בתחום ממליצים למכור קודם ורק לאחר מכן לתכנן את הרכישה והאפשרויות העומדות בפניכם. אם בכל זאת החלטתם לרכוש דירה לפני שמכרתם את שלכם – היעזרו בשמאי מקרקעין מקצועי שייתן לכם הערכה לשווי הנכס, וקחו בחשבון שבסופו של דבר רוב הדירות, ודירות יד שנייה בפרט – נמכרות ב-10% – 15% פחות משווין המלא.

מי הזמין גרירה?

הפתרון הנפוץ ובדרך כלל גם אחד המשתלמים הוא גרירת המשכנתא. כלומר העברת המשכנתא מהנכס הקודם שלכם לנכס הבא. התהליך כרוך כמובן בעלויות ובזמן, וכדאי להיערך בהתאם ובהקדם. ראשית, גשו לבנק ובדקו מהם התנאים להעברת המשכנתא. חשוב שתדעו כי החוק מחייב את הבנקים לאפשר גרירת משכנתא מבלי לפגוע בתנאים שלה. מצד שני, הבנקים לא יוותרו על הביטחונות שלהם, ואם תרצו למכור את הדירה שלכם – הם ידרשו ערבות שוות ערך למשכנתא. התנהלות נכונה של החזרי משכנתא תאפשר לכם גם פתרון זמני ובו תוכל לתת בטוחה לפרק זמן קצר, הדרוש לכם ממכירת הדירה ועד רכישת החדשה ומעבר אליה.

לבדוק את השוק, תמיד

לפעמים, בלי שאנחנו בכלל שמים לב, מצב השוק והמשכנתאות משתנה, ומבשילים תנאים טובים יותר עבורנו ללקיחת משכנתא, ניתן לבדוק זאת במחשבון משכנתא. במצב כזה – עדיף בכלל לפרוע את המשכנתא הקיימת ולקחת חדשה במקומה. בסופו של יום, הידע והפעולות הכרוכות במהלך כזה רבות ומגוונות, וכל סטייה בהן יכולה להוביל לאובדן של עשרות אלפי שקלים. מעבר לדירה גדולה וטובה יותר הוא תמיד מרגש, ועדיין, כדאי לעשות זאת בצורה נכונה, שקולה ומתוכננת מראש. שיהיה מעבר קל.


הגרירה לדירה – כיצד לעבור דירה כשהמשכנתא כבר קיימת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים