מדע וטכנולוגיה

הבנק העולמי יפסיק לממן חיפושי דלק מאובנים

"הבנק העולמי יפסיק מימון חיפושי דלק מאובנים עד שנת 2019 כפי שתוכנן ב-2015" כך הודיע הבנק העולמי בשבוע שעבר.
הידיעה הזו עברה בשקט יחסי בחדשות (ללא התייחסות כלל בארץ) למרות חשיבותה הרבה.

הודעה זו הינה מכה נוספת לתומכי דלק המאובנים והכלכלה סביבו משום שללא המימון, הכדאיות לחיפוש מקורות חדשים של דלק זה (שלהערכת מדענים רוב התגליות הגדולות בתחום כבר נתגלו) תרד לרמה שכבר יהיה עדיף להשתמש באנרגיה מתחדשת. כבר היום הכדאיות של תחזוקה ושימוש במתקנים המנצלים פחם אינה כדאית ביחס למתקני אנרגיה מתחדשת למיניהם, והתקווה שכך יהיה עבור מתקני גז ונפט חדשים.

צילום: VisualHunt.com

דבר נוסף שעלה מהודעת הבנק העולמי הוא שהבנק ישקול מתן היתרים חריגים לחיפושי גז במדינות בהן מציאת גז תתרום תרומה ישירה לאיכות החיים והכלכלה בה, כלומר מדינות עולם שלישי ללא משאבים או מקורות אנרגיה יציבים.

הצטרפות הבנק המרכזי לקרב נגד ההתחממות הגלובלית זיכתה אותו בצל"שים מארגוני סביבה אבל לדעתי יש ממד חיובי נוסף להודעה הזו שלא הוזכר בה, והוא כוונון של הכלכלות העניות לעתיד ירוק.
הכלכלות העניות משוועות לאנרגיה זולה עבור תושביהן במטרה לפתח את המדינה ולאפשר חיים טובים יותר עבורם. למרות כל הרצונות הטובים ברבות מהכלכלות הללו, הרווחים ממציאת משאבי אנרגיה מסוג דלק מאובנים אינם עוברים ישירות לאזרחים ולרוב גורמים נזקים לסביבה ולתרבויות של אותן מדינות.

דוגמה לכך ניתן לראות בברזיל שבה כריתת יערות במטרה ליצור שדות חקלאיים, למצוא נפט, או סתם לנצל את העצים לייצור, גורמת לפגיעה קשה בסביבה ונזקים לשבטים המבודדים שאנשיהם נאלצים להיאבק בפועלים שפעמים רבות מגיעים עם מאבטחים החמושים בנשק חם והורגים ילידים.

במקרים אחרים גילוי נפט במדינות נחשלות הביא תקוות רבות אך תקוות אלו נגוזו ברגע שרוב הרווחים מהנפט הגיעו לידיהם של קמצוץ אנשים בשלטון אשר יכלו בכוח הזרוע למנוע מאזרחיהם איכות חיים טובה יותר. בחלק מהמקרים לא רק שאיכות חיי התושבים לא השתפרה אלא היא נפגעה כתוצאה מזיהום והרס הסביבה, אשר בתורם גרמו לפגיעה בבריאות הציבור והרס מקורות המזון שלו.

במקרים חמורים אף יותר מציאת נפט או הרצון לשלוט בו גרמו למלחמות: הקרבות בין דרום סודן וצפון סודן על מחוז Abyei, המאבקים של הכורדים בצפון עיראק, הקרב על הדלתא הניגרית. כל אלו היו מלחמות שהתרחשו בעקבות המצאות נפט או כאלה שהואצו כתוצאה ממנו. דוגמה יותר אכזרית יותר הייתה ההשתלטות של דאעש על מקורות הנפט של עיראק וסוריה והשימוש ברווחים ממנו לצורך המשך מלחמתו הרצחנית כנגד המורדים המתונים והממשלות.

צילום: Kurdishstruggle

מנגד, אנרגיות מתחדשות אינן צפויות להיות תמריצים למלחמות או לעושק בעיקר עקב העובדה שקשה לסחור בהן למרחקים ארוכים. נפט ניתן להעביר בחביות, אולם זה לא אפשרי עם חשמל הנוצר מתחנות רוח. על סכרים ומתקנים ניתן להשתלט אבל לא ניתן יהיה למכור אותם תמורת כלי נשק. בנוסף, שימוש באנרגיות מתחדשות אינו פוגע בסביבה ומונע לרוב נזקים לקהילות המקומיות.

האמירה של הבנק העולמי היא בעצם כפולה: אנחנו לא ניתן יד לפגיעה באקלים כדור הארץ, ואנחנו לא מתכוונים לאפשר פגיעה בתושביהן של המדינות החלשות כתוצאה מהמצאות משאבים בתחומיהן, בין אם זה על ידי חברות מסחריות, השלטונות או ארגוני טרור כאלה ואחרים.

כעת נותר רק לקוות שגורמים אחרים בעולם ילכו בעקבות הצהרה זו ויחלו לתמוך בכלכלה בת קיימא הנשענת על אנרגיה מתחדשת.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים