חדשות בעולם

האמת מאחורי חייו הסוערים של וויליאם שייקספיר

האם שייקספיר בכלל היה מתחזה? טעימה מחייו של המחזאי האנגלי שנחשב לגדול הכותבים בשפה האנגלית ובתרבות המערב

צילום: salman.javed

אחד מהמחזאים המוכרים בעת החדשה הוא וויליאם שייקספיר, המחזאי והמשורר האנגלי שחי בין השנים 1564-1616, וחייו ויצירותיו השפיעו רבות על התרבות והכתיבה המודרנית עד היום. בין מחזותיו האלמותיים ניתן למצוא את רומיאו ויוליה, מקבת, המלט, אותלו, המלך ליר ועוד, ועוד. שיקספיר ידוע גם בקומדיות שכתב כדוגמת אילוף הסוררת, חלום ליל קיץ, נשות וינדזור העליזות, וקומדיה של טעויות. כולם הפכו לקלאסיקות ומועלים בגרסאות שונות ומעובדים לקולנוע עד היום.

צילום: robzand

אבל מאחורי האישיות הנוצצת עומדים חיים סוערים, שתוארו בצורה מאוד רופפת בסרט האוסקרים משנת 1998 (שתיאר את סיפור כתיבת המחזה "רומיאו ויוליה" והציג לעולם את גווינית' פאלטרו שזכתה על הופעתה באוסקר). הוא נולד בעיירה סטרטפורד במחוז וורקשייר, שממנה כמה מאות מאוחר יותר במאה ה-19 נולד הרוגבי. ועדיין, שיקספיר הותיר חותם אומנותי משמעותי יותר על ההיסטוריה מהספורט המוכר.

צילום: WikiImages

אביו היה סוחר כפפות ואימו הייתה מהאצולה הכפרית, ומכיוון שהיה בן לאנשים בולטים בכפר בו נולד, הורשה ללמוד בבית הספר, שם למד את השפה הלטינית ולמד לקרוא ולכתוב. כשהיה בן 18 נישא לאישה בת 26 בשם אן האת'ווי (לא השחקנית זוכת האוסקר שאנחנו מכירים), נישואים שנבעו ככל הנראה כתוצאה מהריונה של אן. השנים הבאות היו "השנים האבודות" של שייקספיר, כי עד שהופיע מחדש בלונדון בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-16, לא ידוע ממה התפרנס. על פי התיעוד ההיסטורי לשייקספיר היו 3 ילדים מאן: סוזנה, ג'ודית, והמנט.

צילום: Loco Steve

בשנת 1596 מת בנו של שייקספיר, המנט, ככל הנראה ממחלה קשה, ומרבית החוקרים סבורים שאירוע טראגי זה הוביל אותו לכתוב את מה שהוא אולי המחזה המפורסם ביותר שלו, "המלט". עם זאת, לדעת אחרים הכתיבה הושפעה ממותו של אביו או מכליאת הלורד סאות'המפטון, שהיה מי שמימן את שייקספיר בלונדון, כיוון שהמאורעות יותר קרובים לתאריך כתיבת המחזה, שהוא בסביבות שנת 1601.

צילום: WikiImages

יש לציין גם את יריבותו של שייקספיר עם המחזאי הגדול ביותר בתקופה האליזבתנית, כריסטופר מרלו. היריבות הזו נקטעה כשבשנת 1593 מרלו נרצח, ככל הנראה כתוצאה מפעילות בשירות החשאי של המלכה אליזבת. מרלו השפיע רבות על יצירותיו של שייקספיר. למעשה יש תיאוריות קונספירציה שטוענות שהיה זה מרלו שכתב את מחזותיו של שייקספיר, מכיוון שלא היה לשייקספיר את הידע בכדי להציג חלק מהמקומות שהופיעו במחזות שלו.

צילום: WikiImages

טענה זו אינה מקובלת על הרוב המוחלט של החוקרים. מה שכן מקובל הוא ההשפעה הרבה שהייתה למרלו על כתיבתו של שייקספיר, שבהשראתו כתב את מחזותיו ב"חרוזים לבנים", שהפכו את המחזות ליותר טבעיים בדיבור שלהם. זו חלק מהסיבה שהמחזות של שייקספיר מצליחים עד היום. הוא הצליח לבנות בצורה מציאותית עולמות דמיוניים, ולהכניס את הצופה לנפשן של הדמויות בצורה כנה, וזו גדולתו, שנבעה ככל הנראה משילוב של חייו הסוערים וכשרונו המולד.

Article author

האמת מאחורי חייו הסוערים של וויליאם שייקספיר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים