תרבות ופנאי

האם זהו המהלך הפרסומי המבריק ביותר בכל המאה ה-20?

מה הקשר בין חברת קוקה קולה, סנטה קלאוס וחג המולד? האם ידעתם שסנטה קלאוס המקורי כלל לא נראה כיום כפי שנראה בעבר?
כתבה שתעשה לכם חשק לקולה קטנה בבקבוק זכוכית

צילום: JeepersMedia

סנטה קלאוס, אבי חג המולד, האיש העגלגל עם הזקן הלבן והחליפה האדומה לא תמיד נראה כך, למעשה סנטה קלאוס שאנו מכירים כיום נקרא ״סנטה החדש״.

11298992126_2cd3dc5722_zצילום: Lee Edwin Coursey

להלן מספר עובדות מעניינות, שמצביעות על הקשר ההדוק בין סנטה קלאוס שאנו מכירים כיום, לבין חברת קוקה קולה:

סנטה מופיע בפרסומות של קוקה קולה מאז שנות ה-20

ב-1920 סמוך לחג המולד, חברת קוקה קולה החלה לשלב את סנטה קלאוס, בפרסום משקאות קלים במגזינים שונים. הסנטה הראשון שהופיע בפרסומות אלה, היה ״הסנטה הישן״ והיה בעל חזות קפדנית, ברוח הקריקטורה של תומאס נאסט .

סנטה - תומאס נאסטצילום: Wikipedia

 

קוקה קולה עזרו בעיצוב הדמות של סנטה קלאוס

האם ידעתם שחברת קוקה קולה נעזרה במשרד פרסום גדול וידוע, לצורך העלאת קמפיין שמטרתו להציג את סנטה קלאוס באור אחר, הנהלת החברה רצתה שהוא ירגיש ויראה יותר אמיתי ורגיש. לצורך כך הם גייסו מאייר בשם הדון סנדבלום, בשביל לקבל השראה פנה המאייר לפרופסור ומשורר, קלימנט קלארק, ואף נעזר בשירו ״ביקור מהקדוש ניקולס״ על מנת לקבל השראה. בדרך זו יצר סנדבלום תדמית של סנטה קלאוס, חביב, חם, אוהב ואנושי. למרות שלעיתים אומרים כי סנטה תמיד לבוש במעיל אדום בגלל שזה הצבע של קוקה קולה, הוא הופיע לבוש בצבע זה עוד בתיאורים קודמים.

 

free for commercial useצילום: pixabay

הצגת הבכורה של סנטה קלאוס החדש הייתה ב-1931, במודעות קוקה קולה במספר מגזינים. ביניהם נשיונל ג׳יאורגפיק, ליידיס הום ג׳ורנל, ניו-יורקר ועוד. החל מתחילת שנות השלושים ועד אמצע שנות השישים, מודעות של קוקה קולה הראו את סנטה מחלק צעצועים, עוצר בכדי לקרוא מכתב, ואיך לא, עוצר להנות מבקבוק קוקה קולה. ב-1964 סנדבלום יצר את הגירסה הסופית של סנטה, ובשנים לאחר מכן מודעות הפרסום של החברה המשיכו לשאוב השראה מיצירותיו. במהלך השנים נכנסו עבודותיו של סנדבלום לאוסף האומנות היוקרתי של החברה, אשר הוצג במקומות רבים בעולם, ביניהם ניתן למצוא את הלובר, מוזיאון המדע והתעשייה בשיקגו וכו׳.

1502114981_1338e223f9_zצילום: twm1340

הדמות של ״סנטה החדש״ מבוססת על איש מכירות

בתחילה סנדבלום נעזר במודל אנושי בשביל לצייר את התמונה של סנטה, חברו של סנדבלום, לו פרנטיס, איש מכירות שיצא לפנסיה. לאחר שזה נפטר, סנדבלום החל להשתמש בגופו שלו בשביל לקבל מוזה, והיה נוהג לצייר כאשר הוא עומד מול המראה.

בשנת 1942 סנטה זכה חבר חדש

בשנת 1942 הצטרף לסנטה חבר חדש, בשם ״ספרייט בוי״, דמות שגם אוירה בידי סנדבלום. הוא הופיע ליד הסבא השמנצ׳יק בשלל מודעות פרסום במשך שנות הארבעים והחמישים. שמו של החבר היה Sprite(שדון) בגלל אופיו, ולא בגלל המשקה המפורסם שיצא רק במהלך בשנות השישים.

 

בשנת 2001 סנטה הפך לראשונה מאיור לאנימציה

חברת קוקה קולה פנתה לזוכה פרס האקדמיה אלכסנדר פטרוב על מנת ליצור פרסומת לטלויזיה, כשההשראה לדמותו של סנטה לקוחה מציוריו של סנדבלום.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים