טבע וחיות

די לשלטון הקנגורו: חיות כיס שלא הכרתם

יש למעלה מ-250 זנים של חיות כיס, אולם רובנו מכירים רק את הקנגורו. בואו להכיר עוד כמה חברים פרוותיים וחמודים.

חיית הכיס הכי מפורסמת היא הקנגורו. היונק הגדול שמצוי בעיקר באוסטרליה וידוע בקפיצותיו, בעיטותיו, אגרופיו החזקים, וזנבו הארוך, ידוע יותר בשל היותו חיית הכיס הכי מפורסמת בתרבות המערבית. אבל מעבר לעובדה שהנקבות מחזיקות את הילוד בכיס שנמצא בבטנן, רובנו לא באמת יודעים מה המשמעות של חיית כיס, או שיש בין 260-280 מיני בעלי חיים (רובם באוסטרליה) שהם יונקי כיס.

העוברים של חיות הכיס למעשה נולדים לפני המועד, ואחרי הריון מאוד קצר בהשוואה ליונקים אחרים. הולדים מגיעים אל העולם לא מפותחים וקטנים ביותר. הם זוחלים לתוך קפל בבטנה של הנקבה שילדה אותם, ושם הם ממשיכים לצרוך חומרים מזינים ולהתפתח במשך כמה חודשים. ב"כיס" יש פטמות מהן הולדים מקבלים את המזון שלהם בתקופת ההתפתחות (בפעולת התזה), ורק כשהם גדולים מספיק כדי לצאת מהכיס, הם מצליחים לינוק בכוחות עצמם.

צילום: Gellinger

כמעט 200 מהמינים מצויים באוסטרליה, והשאר באיים צפונית ליבשת. היתר נמצרים בדרום אמריקה, ומין אחד של אופוסום וירג'יניה הצליח לחדור לצפון יבשת אמריקה ומכאן שמו ה׳אמריקאי׳. אז כבר אפשר לראות שהקנגורו ממש לא לבד, וישנם עוד יונקים רבים שהצאצאים והצאצאיות שלהם נולדים לא מפותחים ולמעשה מסיימים את ההתפתחות הביולוגית שלהם בכיס.

חיית כיס מוכרת נוספת (שאולי לא ידעתם שהיא חיית כיס) היא הקואלה, שנמצאת בסכנת הכחדה. החיה מתגוררת בעיקר ביבשת אוסטרליה וניזונה כמעט בלעדית מעצי האקליפטוס, מהם היא גם מקבלת את כל הנוזלים שלה, כי היא לא שותה מים כמו שאר היונקים. הולדים של הקואלה נמצאים בבטנה לא פחות מ-6 חודשים בממוצע, ובגלל שהיא ממליטה אחת לשנתיים גור אחד, כריתת עצי אקליפטוס המרובה וצמצום אזורי מחיה, היא בסכנת הכחדה.

קואלה. צילום: Pexels

חיות כיס מפורסמות נוספות הן הפוסומים, הנומבטים (שניזון בעיקר מטרמיטים) והוומבטים – המשותף להם הוא שכולם פרוותיים וחמודים.

פוסום. צילום: Cassowary Colorizations

נומבט. צילום: Miss Dilettante

וומבט. צילום: Steven Penton

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים