תרבות ופנאי

ג'.ר.ר. טולקין: מגדולי הסופרים במאה ה-20

בואו להכיר לעומק את הסופר שכבר הפך לאגדה, והשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם.

צילום: Arbron

כולנו מכירים את שר הטבעות וההוביט. חלקנו גם אהבנו את ההוביט. אבל הרבה לפני שהיו סרטים, היו ספרים, והאיש שהיה אחראי עליהם ושינה את חיי מיליוני אנשים לאורך המאה ה-20, היה אדם בשם ג'ון רונלד רעואל טולקין (או בקיצור ג'.ר.ר. טולקין), סופר ובלשן אנגלי, שנולד בכלל בדרום אפריקה במהלך עידן הקולוניאליזם הבריטי.

צילום: Visual Hunt

טולקין התפרסם בתור פרופסור לאנגלית עתיקה בתחילת המאה ה-20, ועבד על מילון אוקספורד של השפה האנגלית. בזמנו הפנוי הוא אהב להמציא סיפורי פנטזיה בשביל ילדיו, ולא ציפה שסיפוריו יהפכו לפופולאריים. בשנת 1937 אחד מתלמידיו באקדמיה שכנע אותו לפרסם את ההוביט, ספרו הראשון בעולם שר הטבעות. הספר הצית את דמיונם של ילדים ומבוגרים כאחד, למרות שיועד במקור לילדים. המוציא לאור ביקש ממנו ספר המשך, וזה הוביל את טולקין לכתוב את הסאגה ששינתה את ז׳אנר הפנטזיה במאה ה-20.

צילום: Unsplash

שר הטבעות התפרסם בין השנים 1954-1955, כעשור לאחר מלחמת העולם השנייה, והשפעות המלחמות שחווה בחייו, מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה, ניכרו בחומר המקור. כבר במלחמת העולם הראשונה, לחם טולקין בחזית צרפת, וראה חברים רבים מתים בקרבות. הוא לקה בקדחת השוחות (כתוצאה מכינים, שהיו נפוצות בשוחות במלחמת העולם הראשונה), וכבר במיטתו החל לכתוב אגדות, וראה בפנטזיה אסקפיזם מהתיעוש והמלחמה המודרנית.

צילום: idreamlikecrazy

את שר הטבעות לקח לטולקין 10 שנים לכתוב, ולמרות שתכנן לעשות ספר המשך להוביט, שיהיה מיועד בעיקר לילדים, כתיבתו העמיקה ככל שהמשיך בה. הוא הסתמך על "הסימילריון" אותו כבר כתב, ועל המיתולוגיות שחיבר והמציא, על מנת ליצור את העולם בו כוחות האופל מנסים לחזור לגדולתם, והקטנים שביצורים יוצאים להביסם. ברור שהוא הושפע בסיפורו מחוויותיו במלחמה, והמורכבות של הדמויות והטרגדיה שלהן, הם דברים שהוא חווה, ככל הנראה, ממקור ראשון בשוחות.

צילום: Javier Aroche

למרבה האירוניה ישנן הרבה מיתולוגיות ברחבי אירופה: המיתולוגיה הנורדית, הסלאבית, הגרמאנית והקלטית, אך לא בבריטניה. במובן מסוים ספריו של טולקין מילאו את החוסר אצל רבים מקוראיו והיו מלאים באגדות עם, תרבות עתיקה ותחושה של מוכרות מפתיעה. קריאת ספריו הפכה לחובה אצל חובבי פנטזיה באשר הם, ומהר מאוד ספריו הפכו לתופעה בקרב סטודנטים בשנות ה-60 של המאה הקודמת.

בתחילת שנות ה-2000 הבמאי המצליח פיטר ג'קסון יצר את טרילוגיית שר הטבעות שזכתה לאהבת המבקרים ולהצלחה מסחררת. בטקס האוסקר של שנת 2004 הסרט האחרון בטרילוגיה, "שיבת המלך", זכה בלא פחות מ-11 אוסקרים, כולל הסרט הכי טוב. סרטי ההוביט שהופקו כעשור לאחר מכן ופיצלו את הספר ל-3 סרטים נפרדים, זכו להצלחה מסחרית, אך פחות לאהדת המבקרים. ההצלחה הכבירה נמשכת עד היום, עשורים רבים לאחר מותו של טולקין ב-1973, והיא מעידה על חשיבות יצירותיו ועל מורשתו.

 

Article author

ג'.ר.ר. טולקין: מגדולי הסופרים במאה ה-20

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים