חדשות בעולם

ארגוני עובדים: מדה-לגיטימציה לפריחה מחדש

סיפורו של הקפיטליזם הישראלי הוא גם סיפור עלייתם, ירידתם ועלייתם המחודשת של ארגוני העובדים בישראל לאורך השנים.

זה ידוע שעם הקמתה של מדינת ישראל, הערכים היו סוציאליים וקומוניסטיים ומפלגת השלטון בה הייתה מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל). בהתאם, אחד הארגונים החזקים יותר במדינה הייתה ההסתדרות הכללית, שהייתה ארגון העובדים כמעט היחיד במדינה, ותחתיה היו מאוגדים למעלה מ-90% משוק העבודה בישראל. ההסתדרות הכללית חתמה על הסכמים קיבוציים, שבתה, והפכה לארגון בעל עוצמה והשפעה רבה.

עם זאת, כמו הרבה ארגונים שגדלים עוד ועוד, ההסתדרות הכללית אכזבה עובדים רבים, ובשנות ה-80 בשיאה של האינפלציה והמשבר הכלכלי הגדול ביותר בתולדות המדינה, המדינה החליטה על הפרטת מוסדות רבים, ועובדיהם הפכו מעובדים מאוגדים לעובדים שאינם מאוגדים, זאת אומרת ברשות עצמם. מכיוון שהמשק הישראלי נאלץ לעבור תהליך הבראה, הוחלט לפתוח את השוק להשקעות חוץ ולקדם יזמות. במילים אחרות, המדינה הפכה ליותר ויותר קפיטליסטית (כן, כן, כבר בשנות ה-80).

 Kheel Center, Cornell University Library

מהר מאוד, עם ההפרטות, האכזבה מהעובדה שההסתדרות הכללית לא מגינה על העובדים המופרטים, ותחילת הגלובליזציה וחוסר הביטחון התעסוקתי, הממשלה גם החלה לעשות דה-לגיטימציה של ארגוני העובדים. הם הפכו לגורם שלכאורה פוגע בכלכלה ולא מאפשר את הגמישות המחויבת כדי לשקם את המשק. כך יצא, שבשנות ה-90, אחוז קטן מאוד מהמשק שאינו עובדי מדינה, נותר מאוגד, זמן רב אחרי שהמדינה התאוששה מהמצב הכלכלי הקשה בעשור הקודם.

מצד שני, גם ההסתדרות הכללית "נחה על שמריה", ולא קידמה התאגדויות חדשות במקומות המופרטים ובמפעלים הפרטיים שהוקמו, וכך המדינה הפכה לקפיטליסטית פרופר, והמאבק על זכויות עובדים נותר בעיקר בתביעות בבתי הדין לעבודה, ובידיהם של עורכי דין ועובדים שלא יכלו להרשות לעצמם להיאבק מאבקים ממושכים ותקשורתיים.

 linus_art

הכל השתנה כאשר בשנת 2007 (ורשמית בשנת 2008), זמן קצר לאחר ניסיון ההתאגדות הכושל של "חיפה כימיקלים דרום", שהוביל ליצירת הסרט הדוקומנטרי המטלטל "השביתה", הוקם ארגון עובדים דמוקרטי שרצה לשנות את כללי המשחק. בעוד ההסתדרות הכללית הכתיבה לארגוני העובדים מה לעשות, ׳כוח לעובדים׳ ביקשו להפוך את היוצרות ולהתאים את המאבק של כל קבוצת עובדים או כל מקום עבודה, לדרישות הספציפיות שלהם, ולשמוע מהם מה הם מחפשים.

׳כוח לעובדים׳ הובילו את מאבקם של עובדי בתי הקפה, ששבתו לראשונה בתולדותיהם, מאחר שלא קיבלו אפילו שכר מינימום לפני השביתה. הארגון גם שם דגש על התארגנויות ראשונות, ואיגד את מורי הקבלן בבתי ספר (מורים שהופרטו ממשרד החינוך), עובדי ניקיון במוסדות אקדמאיים שונים, חיפה כימיקלים צפון, עובדי המחסנים של רשת "קסטרו" ועוד. בדרך זו העובדים השקופים זכו להשמיע את קולם, ושוק העבודה הישראלי עבר מהפך.

 Mario Carvajal

בהתאם, גם ארגוני העובדים הוותיקים יותר כדוגמת ההסתדרות הכללית וההסתדרות הלאומית החלו "להתעורר", ולפעול כדי לאגד עובדים פרטיים. הדבר אמנם הוביל לסכסוכים ותחרות בין ארגוני העובדים הגדולים, אך עדיין – עובדים כיום יודעים שאם הם רוצים לעמוד על זכויותיהם, הם לא לבד, והם כבר לא צריכים להוציא כסף על עורכי דין באופן עצמאי. הם יכולים לפנות לארגון עובדים שיעשה זאת בשבילם.

צ

 Poster Boy NYC

לכתבות ומאמרים נוספים בנושא חדשות בעולם ובארץ.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים