לייף סטייל

אפקט נוסיבו: האח המרושע של אפקט הפלצבו

רובנו מכירים את אפקט הפלצבו וההשלכות שלו. אך מהו אפקט הנוסיבו, שכמעט ולא שומעים עליו, אך הכרות מעמיקה איתו יכולה לחסוך לנו ולסובבים אותנו סבל רב

צילום: Internet Archive Book Images

אפקט הפלצבו הוא השפעה פסיכולוגית חיובית, שלא קשורה בצורה ישירה לגורם חיצוני פיזיולוגי. לדוגמא, אם כואב לנו הראש וחבר שאנחנו סומכים עליו ייתן לנו סוכרזית ויגיד לנו שזה כדור נגד כאב ראש, מרבית האנשים באמת ירגישו הקלה בכאב הראש. אפקט פלצבו קורה כאשר הליך או תרופה שאנחנו לוקחים, לא באמת משפיעים על אותו גורם שמפריע לנו, אבל בגלל שאנחנו חושבים שאותה תרופה אמורה לעזור לנו, אנחנו מרגישים יותר טוב.

צילום: VisualHunt.com

מבחן הפלצבו הוא מבחן חשוב שעושים לתרופות לפני רישומם ושיווקם, נותנים לחצי מהמטופלים את התרופה האמתית שרוצים לבדוק ולחצי השני תרופת דמה בלי השפעה כלשהיא. אם אין הבדל מובהק בין שתי קבוצות הטיפול, משמע שלתרופה אין באמת יכולת ריפוי אמתית פיזיולוגית והיא לא תקבל אישור לשיווק כתרופה רשומה. אגב יש הרבה "תרופות" שלא עברו בהצלחה את המבחנים האלה ועליהן תוכלו למצוא תוויות "לא הוכח כיעיל" או "אין הוכחה מדעית בריאותית שתרופה זאת יכולה לעזור ב…" כמובן שבהמשך המשפט מופיעה אותה בעיה שהתרופה הייתה אמורה לפתור. בהקשר הזה לא תמצאו תרופה הומואפתית בלי הרישום הנ"ל, תגידו אתם מה זה אומר על "רפואה" הומאופתיות.

אפקט הפלצבו הוא אפקט חיובי, יש הרבה מחקרים על יעילות האפקט בהתמודדות עם חולי ופציעות במיוחד בפן הפסיכולוגי. אך למדע הרפואה חשוב מאוד, ובצדק, שנוכל לסמוך על חברת התרופות שלנו ונשקיע את כספנו בתרופות שמוכחות כעובדות בפני עצמן ולא דרך אפקט הפלצבו. האמת היא שלא ממש יודעים איך מחשבות ותחושות חיוביות מרפאות אותנו, מה שכן יודעים הוא שהמערכת החיסונית מושפעת מאוד ממצבנו הרגשי. חרדות ומתחים פוגעים ביעילותה, ונראה שתחושות חיוביות מטיבות עם גופנו. בעניין הכאב ההסבר הוא פשוט יותר, כאב הוא דבר שקל יחסית לעשות עליו מניפולציות, בהקשר הזה כדאי לזכור שהכאב אולי מרגיש ביד או ברגל, אך הוא מתרחש במוח ובמערכת העצבים, ואלו מושפעים מגורמים נוספים שיכולים להשפיע על הרגשת הכאב.

צילום: VisualHunt.com

אחרי שהבנו מהו אפקט הפלצבו בואו נכיר את אחיו המרושע, אפקט הנוסיבו, אפקט זה הוא גם אפקט פסיכולוגי אך ההשפעה שלו היא שלילית. אפקט הנוסיבו קורה כאשר אנחנו חווים כאב או תחושות לא נעימות, מגורם שאין לו שום השפעה פיזיולוגית אמתית עלינו. כשאנחנו מצפים לחוות כאב ומאמינים באמת ובתמים שמשהו שהולך לקרות לנו יכאיב לנו, במרבית הפעמים הוא באמת יכאיב לנו. ניסויים רבים נעשו בנושא, לדוגמא "טיפול" ניסיוני באיחוי שברים על ידי לייזר. בפועל האירו על ידו של הנסיין עם עט לייזר רגילה שאפילו לא גורמת לחימום ברבע מעלה, וכמובן שלא עושה כלום ושוב דבר מבחינה פיזיולוגית. לנסיינים נאמר שהטיפול אמור לכאוב, ובכל רגע שהכאב הופך לבלתי נסבל, עליהם להגיד מיד ויש להפסיק את הטיפול. עם הזמן ה"מטפלים" מעלים את עוצמת הלייזר, על ידי סיבוב כפתור, שכמובן לא מחובר לכלום. בנוסף, שחקנים בחדר ההמתנה העידו על כאב גדול מאוד מהטיפול בפני הנסיינים שחיכו בתור.

הנסיינים אכן ביקשו להפסיק את הטיפול בשלב מסוים, הם העידו על כאב חד, התחממות של העצם וכו׳. המעניין הוא שהם גם התחילו להזיע, להתנשף בכבדות והדופק שלהם עלה. אם אנחנו מאמינים שלפסיכולוגיה יש השפעה חיובית על הרגשתנו, כדאי שנזכור שהדבר נכון גם לגבי השפעות שליליות. הדבר נכון במיוחד לרשימת תופעות הלוואי של תרופות, אם לקחנו תרופה ונצפה לכאב ראש כתופעת לוואי, סביר מאוד שבחלק מהפעמים נרגיש כאב ראש, שקורה רק אצלנו בראש, הכאב הוא אמיתי ופועם, אך הגורם שלו לא קשור לתרופה שלקחנו, לפחות לא בצורה פיזיולוגית. אז פעם הבאה שחבר ישאל אתכם על הליך רפואי כלשהוא, לדוגמא עקירת שן, תדעו שלתשובתכם תהיה השפעה גדולה מאוד על הדרך שבה הוא יחווה טיפול דומה.

 

 

 

 

 

 

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים