טבע וחיות

׳לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם׳: מחקרים מפריכים את משל החריצות

מחקרים מהשנים האחרונות מגלים שלא כל הנמלים חרוצות כמו שנדמה לנו, במושבות מסויימות חלק גדול מהנמלים כלל לא יוצאות מהקן, ונראה שדרך פעולה שכזאת אפילו טובה לקיום המושבה לזמן הארוך. אולי לא נלמד מהנמלים שיעור על חריצות אבל יכול להיות שדווקא נלמד משהו על עצלנות וחשיבותה בחיים.

צילום: tenz1225

נמלים הם משל לחריצות, כל ילד יודע שהנמלה היא חרוצה ואילו הצרצר הוא עצלן ובטלן. מחקרים חדשים מגלים, שלא רק שאנחנו טועים, אלא אנחנו טועים בגדול. נעזוב רגע בצד את החלק של הבטלנות של הצרצר, אבל נמלים חרוצות? זה כבר תלוי באותה נמלה שהחלטתם לבדוק ומסתבר שלא רק שלא כל הנמלים חרוצות, אלא יש כאלה ממש עצלניות שכמעט ולא זזות מהקן. ואם זה לא הפתיע אתכם, אז מסתבר שהעצלנות שלהם חיונית לקיום המושבה לאורך זמן.

צילום: NeilsPhotography

מושבת נמלים בדרך כלל כוללת הרבה נמלים פועלות, מלכה אחת ועוד כמה נמלים זכרים שרק מחכים ליום שבו הם יצאו מהקן ויחפשו מלכה חדשה. למושבת נמלים אין מנהיג ואין תוכנית פעולה מרכזית, מה שכן יש הן כמה התניות פשוטות מאוד שבעזרתן פועלות הנמלים. לדוגמא, בחיפוש אחר מזון, הנמלים, אשר רובן כלל לא רואות או בעלות יכולת ראייה מוגבלת, מסתמכות על חוש הריח ומגע, ומתפזרות בצורה די אקראית במרחב. אם נפגשה נמלה אחת עם נמלה אחרת היא לוחצת לה את האנטנה (לחיצת היד של הנמלים) ומשנה כיוון, עד שלא תפגוש נמלה אחרת היא תמשיך לנוע בקו ישר.

צילום: Visualhunt

אם יש הרבה נמלים באזור קטן הם יפגשו הרבה פעמים ויחליפו כל הזמן כיוונים כדי להתרחק אחת מהשנייה ולהרחיב את שטח החיפוש. אם אין הרבה נמלים הן פשוט ימשיכו לצעוד עד שימצאו מזון, אם מצאה נמלה מזון היא תחזור חזרה לקן ובדרך חזרה תשחרר פורמונים (הורמונים שנקלטים על ידי פרטים אחרים). ברגע שתפגוש נמלה אחרת בשובל הריח, היא תתחיל ללכת בעקבותיו עד שתמצא את המזון, תעמיס מה שהיא יכולה ותתחיל במסע חזרה לקן. היא גם תשאיר אחריה שובל של ריח ובכך האות ילך ויתחזק ויצטרפו עוד ועוד נמלים למסלול הזה. ברגע שיגמר האוכל יפסיקו הנמלים לחזור לקן באותו מסלול ושובל הריח ילך וידעך.

צילום: Infomastern

שיטת עבודה כזאת: פתרון בעיות בעזרת שלל גורמים שמחליפים בינהם מעט מאוד מידע, בלי מקום אחד שמרכז אותו, נמצאה כיעילה מאוד. כיום משתמשים בשיטה זו במדעי המחשב לפתרון בעיות מסובכות, ואפילו בכדי לפתח שיטות חיפוש מידע ברחבי האינטרנט.

צילום: Hunter-Desportes

נחזור לנמלים העצלניות, כשאנחנו רואים נמלים הולכות בשורה וכל אחת נושאת עליה מזון ששוקל פי כמה מגופה, אנחנו מניחים שהנמלים עובדות חרוצות ויעשו מאמץ גדול בכדי לעזור למושבה. ממש אזרחיות למופת. אבל אלו רק הנמלים שאנחנו רואים, מה עם הנמלים שנשארות בקן ולא עושות כלום חוץ מלחכות לאוכל שיגיע על ידי אחיותיהן החרוצות. מסתבר שבחלק מן המושבות חצי מהנמלים הפועלות בכלל לא יוצאות מהקן, הנמלים האלה בדרך כלל מתקבצות ביחד ופשוט לא עושות כלום, מתבטלות. למרות שבשבילנו הנמלים נראות זהות לחלוטין אחת לשנייה, מסתבר שיש לפחות הבדל אחד מהותי, הבדל שאפשר למצוא גם אצלנו בני האדם. ההבדל הזה הוא סף הרגישות.

צילום: goingslo

דמיינו דירה של סטודנט בזמן תקופת מבחנים, או בעצם סטודנט רווק טיפוסי, הוא בטוח היה שמח אם הדירה שלו תהיה נקייה ומסודרת אבל בשביל שהוא ימלא דלי ויתחיל לנקות, מצב הדירה צריך להיות כנראה גרוע מאוד. עם זאת, ישנם אנשים, שממש לא היו נותנים למצב כזה להגיע, הם היו מנקים ומסדרים בשלב מוקדם בהרבה. כאשר שני טיפוסים כאלה יחיו באותו הבית, אם לא יתפתח ריב סביב הנושא, סביר להניח שמי שיש לו סף נמוך יותר הוא זה שינקה רוב הפעמים, ואילו הטיפוס השני ינקה רק כאשר הבית יהיה מלוכלך ומבולגן באמת.

על פי אחת מההשערות לתופעת ההעצלנות, ההבדלים האלו בסף הרגישות הם בדיוק ההבדלים שיש בין נמלים שונות. זה לא שהנמלים העצלניות מעדיפות לעשות דברים אחרים במקום לצאת ולחפש מזון, הן פשוט לא מרגישות שזה נחוץ ולכן הן נשארות בבית. מחקר שנעשה לאחרונה גילה שלהבדלים הללו בין הנמלים במושבה יש חשיבות גדולה, וכשהמצב נהייה באמת גרוע הנמלים האלה נחלצות לעזרת המושבה ומצטרפות לעבודה. דבר נוסף שהחוקרים מצביעים עליו הוא שמצב כזה עדיף בהרבה מהמצב שבו כל הנמלים יוצאות ועובדות באותו זמן. אם לא היו נמלים עצלניות, היו הנמלים צריכות למצוא הרבה מאוד מזון, רק בשביל שיהיה להם אנרגיה להמשיך ולחפש מזון, זו כנראה גם הסיבה שהנמלים שנשארות בקן בקושי זזות, כדי שלא לבזבז סתם אנרגיה.

צילום: dos ojos

עכשיו יש לכם תירוץ להישאר בבית ולא לעשות כלום, זה מוכח, העצלנות טובה לקהילה. ובנימה קצת יותר רצינית, לפעמים עדיף לא לעשות כלום מאשר לעשות משהו בזבזני ולא יעיל אפילו אם החברה מצפה מאתנו לקום ולצאת לעבודה כל יום. דוגמא לחוסר הגיון שכזה הוא לצאת לעבוד כל יום מהבוקר עד הערב כדי שיהיה מספיק כסף לקנות רכב ודלק, וכל זה בשביל שנוכל להגיע לעבודה. לפעמים עדיף להישאר בבית ופשוט לא לעשות כלום (או בדוגמא שלנו לעשות דברים שלא מבזבזים הרבה כסף), לפחות עד שבאמת יצטרכו אותנו.

 

Article author

׳לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם׳: מחקרים מפריכים את משל החריצות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים