חדשות בעולם

קיצור תולדות הכדורגל: מספורט פועלים לא מוכר לתעשייה שמגלגלת מיליארדים

הספורט ששינה את פני ההיסטוריה, נולד דווקא אצל מעמד הפועלים האנגלי במהפכה התעשייתית. אז איך קרה שכל העולם מדבר על כדורגל?

צילום: Visualhunt

אחד המשחקים הכי פופולאריים שקיימים בעולם הוא הכדורגל, Football כפי שהוא נקרא ברוב העולם ו-Soccer כפי שנקרא בארצות הברית. הקונספט הוא פשוט – 2 קבוצות, 11 שחקנים בכל קבוצה, כאשר המטרה היא להבקיע את שער הקבוצה המתחרה. אבל הגודל הפנומנלי של התופעה גורם לך לשאול – איפה המשחק הזה נולד? איך הוא נוצר, והאם הייתה לו אי פעם מטרה אחרת?

צילום: Internet Archive Book Images

ההיסטוריה הרשמית של הכדורגל המודרני היא יחסית קצרה ומתחילה במאה ה-19. אבל עוד לפני זה, ישנן עדויות מהמאה ה-2 או ה-3 לספירה על תרגיל אימון בשם קוג'ו בסין, שדומה למשחק, וכבר בתקופת האימפריה הרומית, ולאחר מכן בימי הביניים ישנם לא מעט דיווחים על משחקי כדור שמזכירים את הכדורגל המודרני. עם זאת, רק במאה ה-19, עם האצת המהפכה התעשייתית, משחק הכדורגל החל לתפוס תאוצה בעיקר בקרב מעמד הפועלים האנגלי וילדיו. המשחק שוחק ברחוב בצורה מאולתרת ולא כלל רשימה מסודרת של כללים במשך תקופה ארוכה.

צילום: borkur.net

רק בשנת 1848 נכתבו ׳חוקי קיימברידג׳ שאיגדו לראשונה אסופת חוקים למשחקים השונים שנהגו בבתי הספר האנגליים, ובין היתר כדורגל. מאוחר יותר חוקים אלו היוו בסיס למשחקי כדור נוספים, אך לקח זמן עד שהחוקים אומצו על ידי מועדוני הכדורגל השונים באנגליה. אחד המועדונים הבולטים בהם, שאף השפיע על התפתחות הכדורגל, הוא מועדון הכדורגל שפילד שנוסד בשנת 1857 (ב-1889 הוקמה על בסיסו התאחדות הכדורגל של שפילד שקיימת עד היום). בשנת 1863 הוקמה התאחדות הכדורגל האנגלית, ה-FA, ומהר מאוד חברי ההתאחדות גיבשו את קובץ החוקים הרשמי הראשון למשחק הכדורגל.

כדורגל בהודו, אי שם בשנות ה-30 של המאה שעברה. צילום: zaphad1

בעקבות ההסדרה, המשחק החל לצבור תאוצה והפך לפופולארי ברחבי אנגליה והקולוניות שלה. תחרות הכדורגל הראשונה אי פעם, גביע ה-FA, יצאה אל הדרך בשנת 1872, ובאותה שנה נערך המשחק ׳הבינלאומי׳ הראשון, בין נבחרת אנגליה לבין נבחרת סקוטלנד. בשנת 1886 הוקמה ועדת הכדורגל הבינלאומית (IFAB), שעד היום אמונה על חוקי המשחק הרשמיים. שנתיים לאחר מכן נוסדה ליגת הכדורגל הראשונה, הפוטבול ליג, ומועדונים בינלאומיים החלו לקום במהרה. בשנת 1891 הוקמה ליגה ארגנטינאית קטנה שהייתה הראשונה מחוץ לאיי בריטניה. לאור התרחבות הספורט, בשנת 1904 הוקמה פיפ"א בפריז לצורך ניהול הכדורגל הבינ״ל, ואימצה לחיקה את חוקי המשחק האנגליים. נציגי פיפ"א הצטרפו לועד המנהל את חוקי המשחק בשנת 1913.

צילום: Ben Sutherland

מספר שנים לאחר מכן, ולאחר התבססות הספורט ברחבי העולם, בשנת 1930 נערך גביע העולם הראשון; המונדיאל, אותו אירחה אורוגוואי, שגם ניצחה בטורניר. מאז, האירוע מתקיים אחת ל-4 שנים (למעט בתקופת מלחמת העולם השנייה בה הוא לא נערך) ונחשב לטורניר הכדורגל החשוב בעולם, בו מתמודדות 32 הנבחרות הלאומיות לגברים (במתכונת כיום), שחברות בפיפ"א וזכו בשלב המוקדמות. נבחרת ישראל זכתה להשתתף במונדיאל בשנת 1970.

שנה הבאה ברוסיה? צילום: Facts for a Better Future

פרט מעניין שמבהיר עד כמה חשוב הספורט ברחבי העולם הוא מלחמת הונדורס – אל סלוודור (או בשמה השני מלחמת הכדורגל) שנמשכה 100 שעות ביולי 1969. המלחמה הידועה לשמצה זכתה לשמה מכיוון שלכאורה המניע לה היה ההפסד הצורב של הונדורס לאל סלוודור במשחק חוץ. הקהל המקומי באל סלוודור תקף את אוהדי הונדורס שבאו לצפות במשחק, מה שהוביל למעשי לינץ' שזכו להתעלמות פוליטית. המתחים שממילא היו קיימים בין המדינות (היו קשורים בעיקר לבעיות הכלכליות והחברתיות של שתי המדינות, ולכך שהמנהיגים ניסו להסיח את דעת התושבים) הובילו את אל סלוודור חודש לאחר מכן לתקוף צבאית את הונדורס. ארבעה ימים לאחר מכן בתיווך ארגון מדינות אמריקה, הושג הסכם הפסקת אש ומאוחר יותר הסכם שלום.

צילום: Visual hunt

כיום ענף הכדורגל הוא הספורט הקבוצתי הפופולרי והנפוץ ביותר בעולם; כ-240 מיליון איש ברחבי העולם משחקים כדורגל באופן שגרתי. מעריכים כי במסגרת הענף פועלים כ-300,000 מועדונים מקצועיים הרשומים בגופים הרשמיים המנהלים אותו. תעשיית הכדורגל כיום היא עסק לכל דבר והסכומים אשר מתגלגלים בה הם אסטרונומיים. רק המוצרים הנלווים (חולצות וכו׳) של הקבוצות מצליחות דוגמת ריאל מדריד וברצלונה, מכניסים להן מיליונים רבים כל שנה.

Article author

קיצור תולדות הכדורגל: מספורט פועלים לא מוכר לתעשייה שמגלגלת מיליארדים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים