תרבות ופנאי

עוף הזהב 2018

בלי הרבה הקדמות, עידו הלמן מציג בפעם העשירית (והשנייה באתר 'באמפר') את טקס עוף הזהב.

הוא כאן, בפעם העשירית בסך הכול והשנייה באתר 'באמפר', טקס 'עוף הזהב'! בלי הרבה הקדמות, הבה נתחיל:

עריכה

הבלתי רשמיים

האדם הראשון

שחור על לבן

חוטים נסתרים

רומא

והזוכה הוא:

הבלתי רשמיים!

'הבלתי רשמיים' הוא סרט שכמוהו נדיר לראות בנוף הקולנוע הישראלי: סרט מגניב. כזה עם פסקול קצבי, דמויות שקל לחבב ועריכה שמכילה מלאה קאטים משגעים, מעברים שכמוהם נדיר לראות בקולנוע הישראלי והמון טריקים עריכתיים שעושים את 'הבלתי רשמיים' לאחד הסרטים הכיפיים של 2018.

דרמה

חוטים נסתרים

כיתה ח'

הכנסייה החדשה

ליידי בירד

רומא

והזוכה הוא:

רומא!

'רומא' הוא סרט מהחיים. אין בו קיטש, ניסיונות להעצים את הדרמה או הגזמות כלשהן. הכול שם מרגיש אמיתי לחלוטין, מעורר הזדהות ומרגש. אפשר לא לאהוב את 'רומא' אבל אי אפשר להישאר אדיש לעוצמת הדרמה שלו.

הומור

אי הכלבים

ספיידרמן: ממד העכביש

ראלף שובר את האינטרנט

הבלתי רשמיים

פדינגטון 2

והזוכה הוא:

אי הכלבים!

למרות מה שהורים לא חכמים במיוחד עלולים לחשוב, 'אי הכלבים' הוא ממש לא סרט לילדים. אחת הסיבות לכך היא ההומור השחור המשובח שלו, המשלב בין בדיחות שלא הייתי מצפה למצוא אצל סרט אנימציה של ווס אנדרסון, שנינונות, הומור וויזואלי מגניב והרבה קטעים שגרמו לי להתגלגל מצחוק. ככה צריך.

אקשן

הנוקמים: מלחמת האינסוף

משימה בלתי אפשרית: התרסקות

הפנתר השחור

שחקן מספר אחת

ספיידרמן: ממד העכביש

והזוכה הוא:

משימה בלתי אפשרית: התרסקות!

כבר יותר משני עשורים שטום קרוז מוביל את סדרת סרטי האקשן שלו המבוססת על סדרת הטלוויזיה הידועה, ובכול סרט הוא רק משתפר. הסרט השישי בסדרה מציג אקשן סוחף, גדול מהחיים ועתיר פעלולים מטורפים (שצולמו על אמת, אגב) והנאה בלתי פוסקת. הרף לסרט השביעי רק עלה.

פסקול

חוטים נסתרים

קליימקס

אי הכלבים

כוכב נולד

מרי פופינס חוזרת

והזוכה הוא:

חוטים נסתרים!

ג'וני גרינווד, איש רדיוהד, מציג הפעם פסקול שאי אפשר להישאר אדיש אליו. הוא מרגיע (נסו את זה כשאתם לחוצים), מרגש, מקסים ומצליח לסחוף את הצופים לתוך הסרט. אישית כבר כששמעתי לפני הסרט את הפסקול בתחילת 2018 ידעתי שהוא הולך לזכות בעוף הזהב בקטגורייה הזאת.

עיצוב אומנותי

אי הכלבים

צורת המים

הבלדה על באסטר סקראגס

קליימקס

חוטים נסתרים

והזוכה הוא:

אי הכלבים!

כמו כול סרט של ווס אנדרסון, גם 'אי הכלבים' הוא סרט עשיר בפרטים ובעיצובי דמויות ייחודיים. כול כך מתפקע מפרטים ומעיצוב מרהיב שמתחשק מדי פעם לעשות פאוז, להתסכל על הפריים ולעריך את ההשקעה הרבה של הצוות בסרט. מלך הווס אנדרסון הזה, פשוט מלך.

צילום

הבלדה על באסטר סקראגס

עץ האגס הפראי

חוטים נסתרים

הכנסייה החדשה

רומא

והזוכה הוא:

רומא!

אלפונסו קוארון הפעם צילם את הסרט בעצמו והוא מוכיח שיש לו כישרון גם בתחום הזה. 'רומא', על אף היותו בשחור לבן, עשיר בפריימים מרהיבים, קומפוזיציות ששווה לנתח ושוטים עתירי פעילות שעוצרים את נשימת הצופה. מקווה שהוא ייקבל אוסקר בתחום הזה.

אנימציה

ראלף שובר את האינטרנט

משפחת סופר על 2

מיראי

אי הכלבים

ספיידרמן: ממד העכביש

והזוכה הוא:

אי הכלבים!

ווס אנדרסון ממשיך להוכיח שהוא אחד הקולות הייחודיים ביותר בתעשיית הקולנוע ההוליוודית ומגיש הפעם סרט אנימציה מרהיב, מצחיק, מרתק וכזה שהוא מלאכת מחשבת של פרטים מההתחלה ועד הסוף. עכשיו ווס עובד על הסרט הבא שלו (שיהיה בלייב אקשן) וכמובן שאני כבר לא יכול לחכות.

אפקטים

חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד

פדינגטון 2

הנוקמים: מלחמת האינסוף

באמבלבי

הפנתר השחור

והזוכה הוא:

חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד!

אז נכון שהסרט עצמו די גרוע (אבל מהנה בדרכו שלו) ושמי שזוכר את סרטי וספרי 'הארי פוטר' עשוי להתעצבן קשות ממה שמוצג בסרט אבל אי אפשר להכחיש שעבודת האפקטים עשוייה יוצא מן הכלל. עשרות יצורים, כישופים ומקומות ב-CGI מהמשכנעים שראיתי. באיימקס בתלת מימד זה אפילו יותר מרהיב.

תסריט

חוטים נסתרים

רומא

תורשתי

הכנסייה החדשה

כיתה ח'

והזוכה הוא:

רומא!

אלפונסו קוארון הוא איש רב פעלים. הוא לא רק ביים וצילם את 'רומא', הפרוייקט הכי אישי שלו, אלא גם כתב אותו. לא סתם כתב אלא כתב תסריט עמוק, מרגש, מלא תשוקה ואהבה לכול דמות בו. מקליאו עוזרת הבית ועד לילד הקטן, כולם ב'רומא' מקבלים נפח וסיבה לאהוב את הדמות שאלפונסו קוארון ברא למסך.

שחקנית משנה:

לורי מטקליף- ליידי בירד

ויקי קריפס- חוטים נסתרים

לזלי מנוויל- חוטים נסתרים

מילי שפירו- תורשתי

אמנדה סייפרד- הכנסייה החדשה

והזוכה היא:

לזלי מנוויל- חוטים נסתרים!

עם כול הכבוד, ויש המון כבוד, להופעה של דניאל דיי לואיס ב'חוטים נסתרים', מי שבין השאר סוחבת על גבה בכבוד את משקל הסרט הנפלא הזה היא לזלי מנוויל. מנוויל מגלמת את סריל, אחותו של ריינולדס וודקוק גיבור הסרט והמשקל שמאזן בין המציאות לטירוף הקפדני שלו. מנוויל נותנת הופעה מאופקת, מרגשת ומלאת לב ונשמה, כזאת שגורמת לך לרצות לראות עוד סרטים בכיכובה.

שחקן משנה

טופר גרייס- שחור על לבן

יו גרנט- פדינגטון 2

ששון גבאי- סיפור אחר

וודי הארלסון- שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי

סם רוקוול- שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי

והזוכה הוא:

יו גרנט- פדינגטון 2!

יו גרנט היה פעם אחד השחקנים הכי חתיכים בתעשיית הקומדיות הרומנטיות. הוא אומנם הזדקן וכיום הוא כבר פחות חתיך אבל הוא עדיין מבצע תפקידים נפלאים. ב'פדינגטון 2', אחד מסרטי הילדים הכי טובים של השנים האחרונות, הוא מגלם את הנבל פיניקס ביוקנן שחושק בימי התהילה שלו מהעבר ומתעמת עם פדינגטון הדוב החמוד והממוחשב. גרנט מגלם נבל מוגזם אבל כזה שלרגע לא מרגיש כמו קריקטורה אלא כמו בן אדם אמיתי שאפשר אפילו לרצות בטובתו (!). מי היה מאמין.

שחקנית ראשית

אלסי פישר- כיתה ח'

ליידי גאגא- כוכב נולד

פרנסס מקדורמנד- שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי

יאליצה אפריסיו- רומא

טוני קולט- תורשתי

והזוכה היא:

יאליצה אפריסיו- רומא!

יאליצה אפריסיו, שזה אגב ההופעה הראשונה שלה בקולנוע, מפציצה לחלוטין כבר על ההתחלה. היא מגלמת את קליאו, עוזרת הבית של המשפחה בה מתמקד הסרט, ולאט לאט היא מתחברת אליהם ומרגישה את כאבם ושמחתם. אפריסיו נותנת הופעה כה מרגשת, מלאת לב והזדהות, כזאת שרק רוצים בטובת הדמות שלה. מאחל לאפריסיו עתיד מוצלח בתעשיית הקולנועי העולמי.

שחקן ראשי

דניאל דיי לואיס- חוטים נסתרים

איתן הוק- הכנסייה החדשה

סאני סולג'יק- אמצע שנות התשעים

שולי רנד- הבלתי רשמיים

אדם דרייבר- שחור על לבן

והזוכה הוא:

דניאל דיי לואיס- חוטים נסתרים!

דניאל דיי לואיס (גילוי נאות: הוא השחקן האהוב עלי) הוא מסוג השחקנים הטוטאליים שכול תפקיד שלהם הוא יוצא מן הכלל. גם תפקידו ב'חוטים נסתרים' לא שונה והוא מציג עוד הופעה בלתי נשכחת בקריירה שלו. הפעם הוא מגלם את ריינולדס וודקוק, מעצב האופנה הקפדן שמתמודד עם כניסת מוזה חדשה לחייו. מיותר לציין כמה דיי לואיס מופלא, מרגש ומעורר הזדהות בתפקיד המשובח הזה.

בימוי

פול תומס אנדרסון- חוטים נסתרים

ארי אסטר- תורשתי

גספר נואה- קליימקס

ווס אנדרסון- אי הכלבים

אלפונסו קוארון- רומא

והזוכה הוא:

אלפונסו קוארון- רומא!

חצי עשור אחרי 'כוח משיכה', מותחן החלל בתלת מימד שסחף את הקהל, אלפונסו קוארון הגאון מציג משהו אחר לגמרי: דרמה מקסיקנית בשחור לבן שאפשר לראות בנטפליקס או בקולנוע. אבל המיומנויות שלו נשארו בין הסרטים אותו הדבר. קוארון מצליח לסחוף את הצופה לתוך 'רומא' כבר בהשוט הראשון, מציג עולם מרתק על מצע של עבודת בימוי מרהיבה שנותנת תשומת לב לכול פרט קטן וגורמת לך לרצות עוד מהרגע שהסרט נגמר.

ועכשיו לפרס הגדול מכולם: פרס הסרט!

חוטים נסתרים

תורשתי

כיתה ח'

אי הכלבים

רומא

והזוכה בפרס הגדול הוא:

רומא!!!

אלפונסו קוארון הוא גאון, פשוט גאון. מי היה מאמין שדרמה מקסיקנית בשחור לבן על משפחה ממעמד הפועלים בשנות השבעים תהיה כול כך מדהימה, עד כדי כך שהיא הפכה להיות סרט השנה שלי?

עם בימוי סוחף, משחק מדהים של כולם, צילום מרהיב, רגעים שאי אפשר להישאר אדיש אליהם והמון המון מהדבר הזה שנקרא 'קולנוע', 'רומא' של אלפונסו קוארון הוא ה-סרט של 2018, יצירת המופת שתלווה אותנו גם בדורות הבאים של חובבי הקולנוע למיניהם.

עכשיו אם תסלחו לי אני אתחיל לספור את הימים לסרט הבא של קוארון.

אז זהו, תם טקס עוף הזהב 2018. נתראה שנה הבאה!

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים