ביקורות סרטים

סטאלין מת!

אם זה נראה כמו קומדיה ונשמע כמו קומדיה, כנראה שמדובר בדרמה אפלה עם אלמנטים קומיים.

צילום: leonyaakov

לקראת סופו של "סטאלין מת!" ניתן להבין מדוע הבמאי ארמנדו יאנוצ'י החליט להתעסק דווקא בסיפור זה. למרות שהוא מתרחש בברית המועצות של שנות החמישים, הסרט מהווה מראה לעולם העכשווי בכך שהוא אומר ששום דבר לא השתנה במהלך 65 השנים האחרונות בפוליטיקה, כמעט כל פוליטיקאי מונע מהאינטרסים שלו בלבד והוא יעשה כל מה שהוא יכול בכדי לקדם את עצמו. בתחום זה הסרט מצליח לעורר מחשבה. אך מה שהוגדר כסיפור סאטירי וקומי, מתגלה לבסוף פחות מצחיק.

"סטאלין מת!" עוסק, איך לא, במותו של סאטלין והמירוץ של חברי המפלגה בניסיון לרשת את המנהיג הדגול.

ישנן מספר הברקות בסרט שגרמו לי לחייך, לדוגמא במקום צוות שחקנים רוסים מחליט יאנוצ'י ללהק שחקנים אמריקאים/בריטים שידברו בלי מבטא רוסי וזה כלל לא הפריע לי, מבחינתי עם יאנוצ'י היה מחליט לתת לשחקניו להישאר עם מבטא רוסי זה היה יכול להוציא אותי מהסרט, השחקנית הרוסיה היחידה שמשחקת כאן היא אולגה קורילנקו הלא היא נערת בונד מ"קוואנטום של נחמה".

מי שמצליח לגנוב את אור הזרקורים הוא ג'ייסון אייזקס בתפקיד המצביא הסובייטי גאורגי ז'וקוב. התזמון הקומי של אייזקס הוא לא יותר ממדהים, דמותו היא אבסורדית אך אינה חוצה את הגבול והופכת לקריקטורה, מדוע (לצערי הרב) דמותו מופיעה רק בחצי שעה האחרונה של הסרט? אין לי מושג אבל חבל. עוד שחקן ששווה להזכיר הוא סטיב בושמי שבמשחקו מצליח לשלב נחמדות ותרבותיות עם כעס ותוקפנות.

צילום: GabboT

למרות שהסרט משווק כסאטירה קומית אם הייתם שואלים אותי מה הוא הקטע הקומי שהכי זכור לי, לא הייתי יודע מה לענות לכם. החלטתו של יאנוצ'י להכניס קטעי דרמה קשים, וככל הנראה נאמנים לתקופה אפלה בברית המועצות הפכה את מה שאמור היה להיות סאטירה פרועה ללא גבולות לסרט לא אחיד בעל טון לא ברור. ניתן לראות זאת אפילו בכותרות הפתיחה שלו, הכל כך מנוגדות למה שיבוא אחריו (הן איטיות ומלוות במוזיקה דרמטית). החצי שעה האחרונה של הסרט מראה את הפונטציאל האמיתי של הסרט אילולא החליט יאונוצ'י ללכת לכיוון של דרמת מתח, אגב אותה חצי שעה האחרונה יכולה לעמוד בתור סרט עצמאי בפני עצמו..

צילום: vidmon

לסיכום מדובר כאן ביצירה מרשימה אך לא כולם יתחברו אליה. ואולי היא בכלל נועדה לצפייה על המסך הקטן כמו חלק אחר מיצירותיו של הבמאי ("Veep"", "The thick of it" ).

אור פז

סטאלין מת!

תגובות

‎תגובה אחת

  1. האם הסרט עוסק בשאלה כיצד הגיע הכפר למצב שבו צריך "להציל" אותו? איזה מן עולם זה שבו הדרך להציל כפר היא להשתמש בגימיק ולגייס אישיות ידועה? האם תשומת הלב שהכפר מנסה למשוך לעצמו תבוא על חשבון כפרים אחרים (או ציבורים אחרים) שזקוקים להצלה באמצעות תשומת לב ציבורית?

    במילים אחרות – האם הסרט מתעסק בגורלו של הכפר בצורה מבודדת או שהוא מנסה למקם את הגורל הזה בהקשר רחב יותר ומערכתי יותר?

    נכתב ע״י יורם גת (הגב)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים

טעות בפרסום?

עזרו לנו להבין את הטעות, כתבו לנו דרך תיבת הטקסט את הטענה ואנחנו נשמח להתייחס ולתקן את הפרסום. לפרטים נוספים צרו קשר דרך [email protected]

x
עדכון שבועי על תוכן מרחבי הרשת לתיבת המייל שלכם, מתאים? הרשמו עכשיו !

הרשמו באמצעות כתובת המייל שלכם ותהנו מעדכון שבועי קבוע של החדשות החמות מרחבי הרשת, ובחינם!

באתר זה פועלת אמנת פרטיות ואנטי-ספאם