פיראטים
חדשות בעולם

משחור הזקן ועד גרייס אומאלי: פיראטים מפורסמים לאורך ההיסטוריה

המציאות הרבה יותר אפלה ומרתקת ממה שמראים בסרטים, בואו לגלות את ההיסטוריה האמיתית של הפיראטים.

צילום: Rusty Clark ~ 100K Photos

כשחושבים על פיראטים אחד הדברים הראשונים שעולים לראש זה ג'ק ספארו, הדמות שכבר הפכה למיתולוגית בגילומו של ג'וני דפ בסדרת סרטי שודדי הקאריביים. אבל סדרת הסרטים, שמבוססת על פארק שעשועים עם קונספט פיראטי, היא הרבה יותר מפיראטים עם ראסטות, שאוהבים לשתות רום ויש להם שיני זהב. לפעמים גם יש להם תוכי.

צילום: AndyMcLemore

אבל עכשיו ברצינות, למקרה שלא ידעתם, הפיראטים לאורך שנות ההיסטוריה (פחות או יותר מהרגע שבני האדם ידעו לבנות סירות ויצאו למסעות ימיים), היוו סכנה רצינית באוקיינוסים, על החופים ובמים הבינלאומיים. הם גנבו, שדדו ואף רצחו אנשים כדי לזכות בשלל. במובנים מסוימים הפיראטים היו בעיית הטרוריסטים הראשונה, כי ההתקפות שלהם הגיעו מקבוצות קטנות שזרעו פחד בקרב האוכלוסייה כדי לקדם אינטרסים אישיים.

פיראטצילום: nikolys

על פי מקורות היסטוריים הפיראטים (או שודדי הים) הראשונים הופיעו כבר בתקופת האימפריה הרומית. הם בעיקר חטפו אנשים חשובים או עשירים והחזיקו אותם בנמלים מבוצרים, שהגישה לספינות הייתה בהשגחה צמודה שלהם. כך למשל על פי מספר ידיעות, הם חטפו את יוליוס קיסר בעצמו. הם היו מתפארים במסעות הביזה שלהם עם מוזיקה רועשת, אלכוהול והיגיינה קלוקלת. אבל מה שכן עבד אצל הפיראטים, למרות חיי הפשע שלהם – לרוב, הם חיו בדרך דמוקרטית.

צילום: Visualhunt

ישנם כמה פיראטים ופיראטיות מפורסמים לאורך ההיסטוריה, והבולט שבהם הוא שחור הזקן, אדוארד טיץ', שנהרג בקרב עם אונייה בריטית בשנת 1718. הוא הגיע ככל הנראה ממשפחה עשירה, פיקד במשך הקריירה הקצרה שלו על יותר מ-300 פיראטים, הנהיג על הספינות שלו דמוקרטיה מוחלטת (כולל זכות הצבעה לנשים ולשחורים, שהצביעו באופן שווה גם על אופי המנהיג), ובין היתר גם הרג איזה כמה מאות אנשים. שמו יצא לפניו, ובריטים רדפו אחריו שנתיים עד שהצליחו להרוג אותו. פיראט בריטי מפורסם נוסף היה ויליאם קיד, שנשכר על ידי המלך כדי לתפוס פיראטים, אך כיוון שתנאי העסקתו לא כללו תשלום לצוות, החליט להפוך לשודד ים בעצמו. מרבית הפיראטים חיו חיי תהילה קצרי מועד, אבל יוצאי דופן.

צילום: Jeanne Masar

ומה עם שודדי ים יהודים, עליהם כבר שמעתם?

היו כמה סיבות לעובדה שהיהודים מצאו את עצמם חיים כפיראטים. יהודים רבים צברו ידע רב ומיומנויות בניווט ימי, בתוספת הגירוש של יהודי חצי האי האיברי, והפיכת היהודים לאויבי מדינה, אפשר להבין מדוע חלקם בחרו דרך חיים כזו. יהודים רבים התיישבו לאחר הגירוש בשטחים מוסלמים לצידי הים התיכון, ותרמו בשמחה רבה למוסלמים טכניקות וידע, בכדי לנקום בספרד ובפורטוגל. בין הפיראטים היהודים ספרדים המפורסמים ניתן למצוא את סנאן ראיס, ודון שמואל פאלאג׳י.

צילום: Nico Time

בנוסף, היו שודדי ים יהודים בג׳מייקה! היהודים הראשונים הגיעו לג׳מיקה ב-1530. למרות שכיום הקהילה שם קטנטנה, בעבר היא היתה חמישית מאוכלוסיית האי. הם בנו קהילה יהודית גדולה שבין היתר, תמכה כלכלית בפשיטות נגד הספרדים. בשנת 2008 התגלו בתי קברות יהודים מחוץ לקינגסטון. על חלק מהצבות היה כיתוב עברי, יחד עם התחריט הפיראטי המפורסם, עצמות וגולגלות. שודדי הים היהודים-ג׳מייקנים קראו לספינות שלהם על שם גיבורים ונביאים מהמיתולוגיה היהודית: אסתר המלכה, מגן אברהם ושמואל הנביא. הם היו מתמקדים בביזה של ספינות סחר ספרדיות ופרטוגזיות. ב-1628 הוביל משה כהן הנריקס (הפיראט היהודי-ג׳מייקני המפורסם ביותר), יחד עם פיט פיטרסזון את הלכידה המוצלחת והיחידה, של צי האוצר הספרדי.

צילום: garlandcannon

למרבה האירוניה, דווקא כפיראטיות, נשים רבות הצליחו לזכות ליחס שווה ולעמדות הנהגה בכירות לאורך ההיסטוריה. הראשונה מהמפורסמות שבהן היא גרייס אומאלי (או בשמה השני "מלכת הים של קונמארה"), אירית בת המאה ה-16, שעלתה לגדולה אחרי שהצטרפה למסעות השיט של אביה בהחבא. היא ידעה להשתמש בחרב בשתי ידיה, והצילה את חייו של אביה במתקפה אנגלית לפני שמלאו לה 15. לאחר מותו של אביה, היא הפכה לפיראטית המוערכת והמכובדת ביותר בהיסטוריה המערבית, למרות שנרדפה על ידי קצין בריטי בשם בינגהם, שאף רצח את בנה הבכור וגרם לבגידתו של בנה השני. היא חיה חיים ארוכים, וכשנכלאה ועמדה בפני הוצאה להורג, השתמשה בקשרים פוליטיים כדי לשכנע את המלכה אליזבת להיפגש איתה. הפגישה נוהלה בצורה שוויונית (או'מאלי לא השתחוותה בפניה), ובסופה המלכה העניקה לה חנינה מלאה, והעמידה לדין את הקצין שעשה שימוש לרעה בכוחו.

צילום: drumminhands

עוד אישה פיראטית שזכתה לחיים ארוכים ונחשבת לאגדה עד היום הייתה צ'ינג שי (שדמותה הופיעה בסרט השלישי בסדרת שודדי הקאריביים). בעלה צ'נג אי היה צאצא למשפחת פיראטים מצליחה באזור הים הסיני, וכשנפטר בווייטנאם בשנת 1807 היא נטלה לידיה את המושכות וניהלה צוות "מוסרי" באופן יחסי, שנתמך על ידי תושבי כפרים, ובתמורה סיפק להם הגנה. היה לה קוד שהיא אכפה אותו במחיר דמים. כך למשל היא חייבה פיראטים להיות נאמנים לנשים שבויות שנישאו להן, ולשחרר את השאר. שודד ים שאנס אישה, הוצא להורג מיידית בעריפת ראש. בשנת 1810 כשהוצעה חנינה לכל הפיראטים באזור היא ניצלה זאת ופתחה בית הימורים.

צילום: Petit_louis

הסיפורים המדהימים האלו הם רק חלק מהסיפורים של הפיראטים והפיראטיות בעת החדשה. ישנם פיראטים עד היום, ובשנים האחרונות היו כמה סיפורים שזכו לכותרות חדשותיות רבות. כך למשל סיפור חטיפת האונייה האמריקאית מרקס אלבמה הפך לסרט קולנוע בשנת 2013 בכיכובו של טום הנקס ("קפטן פיליפס") וזכה במספר מועמדויות לאוסקר. כנראה סיפורי הגבורה והטרור של הפיראטים ברחבי העולם ימשיכו לרתק אותנו עוד שנים רבות.

Article author

משחור הזקן ועד גרייס אומאלי: פיראטים מפורסמים לאורך ההיסטוריה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים