תרבות ופנאי

על הקשר בין המלחמה הקרה, המירוץ לחלל ויהודי אחד שיצא נשכר

ישנם אין ספור מיתוסים שנוגעים לאירועים שהתרחשו במהלך המלחמה הקרה בין ארה״ב לבין בריה״מ. אחד מהם מספר כי האמריקאים הוציאו מיליונים על פיתוח עט שכותב בחלל, ואילו הקומוניסטים? פשוט השתמשו בעיפרון. מה אתם אומרים, נכון או לא ?

כאשר רוצים להצביע על השוני המהותי באופי של הסובייטים לבין זה של האמריקאים, אוהבים לספר את הסיפור המפורסם על המירוץ לחלל במהלך המלחמה הקרה. בשנות ה-60, בריה״מ וארה״ב התחרו ביניהן מי תגיע ראשונה לחלל (כולנו יודעים מי ניצח את הקרב הזה, או לפחות חושבים שאנחנו יודעים..).

apollo-148722_1280

איור של הנחיתה על הירח

המיתוס מספר כי האמריקאים השקיעו מילוני דולרים, ופיתחו טכנולוגיה מיוחדת על מנת לייצר עט שניתן לכתוב איתו בחלל, ואילו הרוסים? החליטו לצייד את האסטרונאוטים שלהם בעפרונות. אז לאחר תחקיר קצר, ניתן לראות כי זה מיתוס שלא היה ולא נברא!

 Jorge Lascar via Visual hunt / CC BY

כרזה של אסטרונאוט וחייל רוסי מהמלחמה הקרה

moon-landing-60582_1280

אסרונאוט אמריקאי על הירח

במקור האמריקאים השתמשו בעפרונות רגילים, בדיוק כמו הסובייטים. לאחר מכן הם הזמינו עפרונות מכניים(עט עיפרון) שפיתחו עבורם חברת Houston's Tycam Engineering תמורת 4382.50 דולר, מה שיצא 128.89 דולר לעיפרון. כאשר נודע לציבור העלות הגבוהה נשמעו קולות מחאה, ובנאס״א החלו לחפש פתרונות זולים יותר.

math-notebook-492351_1280

עט עיפרון

בנוסף, היו שתי מגרעות שגרמו להם להבין כי הבחירה הראשונה בעפרון, מלכתחילה לא היתה כזו מוצלחת: חתיכות גרפיט ועץ יכולות ״להתעופף״ בחלל, וכך ולפצוע את האסטרונאוטים, תוסיפו לכך גם שעיפרון הוא דליק, ואת העובדה שבנאס״א עוד היו בטראומה מהשריפה בתא הפיקוד של החללית אפולו 1, ותבינו למה החליטו לפתח עט חלל בעלות של מיליוני דולרים.

saturn-1b-rocket-619908_1280

אפולו 1

Photo via skeeze via Visual Hunt

תחנת החלל הסוביטית, כיום הרוסית, ״מיר״

 

ביקורת על ״עט החלל של פישר״:

לבסוף גם הסובייטים וגם האמריקאים רכשו את עטי החלל לאסטרונאוטים שלהם מחברת Fisher space pen, ולמען האמת, קיבלו גם את אותה ההנחה בדיוק, על סך 40%. המוסר השכל ברור: איפה שנוצרים מיתוסים, יהודים גוזרים קופון.

Photo credit: Myrddin the Wicca Man via Visualhunt / CC BY-SA

עט החלל של חברת פישר

2 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים