חדשות בעולם

מחקר מדעי קובע – מזון מהונדס גנטית לא מזיק לבריאות

מזון מהונדס גנטית הוא תופעה הולכת וגדלה ברחבי העולם. האם זה טוב או רע?

צילום: flicker / CIAT

מזון מהונדס גנטית (gmo) הוא מזון שעבר תהליך מלאכותי של שינוי גנים בידי האדם לצרכי השבחה, נראות, גודל ועמידות הצמח. נושא זה מעורר הדים רבים והדעות בנושא חלוקות, רבים טוענים כי אמנם הפירות והירקות נראים טוב אך המחיר שאנו משלמים בכדי להשיג זאת כבד מאוד. בקליפורניה נלחמים בתופעה דרך הגשה של הצעת חוק לפיה כל מזון מהונדס גנטית יחוייב בתווית שמודיעה זאת. אך למרות זאת, מחקר חדש של האקדמיה הלאומית למדעים , הנדסה ורפואה של ארה״ב טוען כי שינוי הגנטיקה של מזון שאנו אוכלים, איננו מזיק לבריאות האדם.

דו״ח המחקר בן 408 העמודים טוען כי הרגולטורים צריכים להתמקד בתוצר הסופי ולא בצורת הגידול שבה בחרו החקלאים. בין היתר הדו״ח פירט על הסוגיה הפוליטית בעניין, האם מזון מהונדס גנטית צריך להיות מחוייב בתווית? חברי האקדמיה טענו כי אין צורך לשים תווית מסיבות בריאותיות, עם זאת, בקשה זו יכולה להיות מוצדקת מטעמי שקיפות עבור הלקוח. יש ללקוח זכות לדעת כיצד גידלו את העגבנייה שהוא רוכש. ישנם שלל גורמים חברתיים ותרבותיים שיכולים לגרום לאדם לא לרצות לתת יד בגידול והפצה של מזון מהונדס גנטית. עמדה זו זכתה לשבחים מצד מספר ארגונים סביבתיים, אך אסכולה מסוימת של מדענים עדיין מניחה שאין צורך בתיוג מיוחד מכיוון שעל פי המחקרים האחרונים, האוכל אינו טומן בחובו סיכונים, בטח לא כאלה שהוכחו.

A photo posted by Ina Psillos (@sirius_effects) on

בנוסף נאמר בד״וח כי אין ראיות על בעיות סביבתיות אשר נגרמות כתוצאה מגידול יבולים מהונדסים גנטית, אך שימוש בחומרי ההדברה הקטלניים ( לדוגמא;מרססים תירס בRoundup) גורם לכך שהצמחים מפתחים עמידות אליהם עקב השינוי הגנטי שעברו. הדבר יכול להוות בעיה קשה בשדות הסמוכים לאלה שהונדסו גנטית מפני שצמחים שלא תוכננו להיות עמידים לריסוסים, ימותו תוך זמן קצר. רוב הצמחים שעוברים הנדוס גנטי הם סויה, כותנה, תירס, קנולה וכו׳. לאורך זמן ניתן לראות כי השינוי הגנטי הפך אותם עמידים בפני קוטלי עשבים וחרקים מסוימים. למרות הכל, החקלאים אשר עברו מגידול צמחים שלא הונדסו גנטית לגידול צמחים מהונדסים, לא מצאו הפרשים בין כמות היבול הרגיל לבין היבול המהונדס.

בניגוד למדענים רבים, מריון נסטלה מאוניברסיטת ניו יורק טוענת כי ״הדו״ח חושף כמה מעט ידוע על ההשפעות של מזונות מהונדסים גנטית״ כמו כן טענה כי אם האנשים שמאחורי הדו״ח רוצים להוריד את הנושא מהכותרות "זה לא יעשה את העבודה״.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים