שווה בדיקה

מה קובע החוק לגבי בדיקת פוליגרף לעובד

לא מעט מעסיקים תוהים אם בתהליך מיון הרלוונטי עבור קבלת עובדים חדשים לחברה, ניתן להשתמש בבדיקת פוליגרף על מנת לוודא שמקבלים רק עובדים ישרים, ללא עבר פלילי או עבר בעייתי. שאר הפרטים באתר.

לא מעט מעסיקים תוהים אם בתהליך מיון הרלוונטי עבור קבלת עובדים חדשים לחברה, ניתן להשתמש בבדיקת פוליגרף על מנת לוודא שמקבלים רק עובדים ישרים, ללא עבר פלילי או עבר בעייתי. בדיקת פוליגרף לכאורה יכולה למנוע לא מעט בעיות למעסיק. לעיתים מעסיקים חוששים שהאדם העומד בפניהם מהווה בסך הכול "מרגל" כלשהו מטעם המתחרים שלהם, אשר מטרתו היא לאסוף מידע על העסק. במקרים שכאלה, בדיקת פוליגרף לעובדים יכולה לפתור למעסיק את החששות שלו באופן מידי ויעיל. גם במקרים שבהם יש חשש שעובד כלשהו פגע באמון מקום העבודה או המעסיק, הרי שלבדיקת פוליגרף יש ערך וחשיבות. אולם, על מנת לערוך לעובדים בדיקת פוליגרף, יש צורך באישור חוקי.

האם ניתן לכפות על העובד לעבור בדיקת פוליגרף?

בית הדין הארצי הגדיר את סוגיית הפוליגרף לעובדים כסוגיה אשר דורשת עיון. כלומר, מדובר בדבר שלא מתירים או שוללים באופן גורף. כאשר עולה צורך של מעסיק לבדוק את עובדיו או רק אחד מהעובדים בבדיקת פוליגרף בגין סיבות כאלה ואחרות, הרי שבית הדין צריך להכריע בהתאם לכל בקשה שעולה באופן נקודתי, לאחר שיבחן את המקרה בכל רבדיו. באופן כללי ניתן לומר שבדיקת פוליגרף חייבת לקבל את הסכמתו של העובד. כלומר: לא ניתן לדרוש מעובד לעבור בדיקת פוליגרף אם הוא איננו חפץ בכך. ההסכמה של העובד צריכה להיות הסכמה בכתב וכמובן שהסכמה זו צריכה לבוא שלא בכפייה, אלא מתוך רצונו המלא של העובד.

מדוע העובד חייב להסכים לפני שהוא עובר בדיקת פוליגרף?

לא מעט מעסיקים תוהים מדוע לא ניתן לדרוש מהעובד לעבור בדיקת פוליגרף, ללא צורך בהסכמתו, במקרים שבהם בדיקה מעין זו נחוצה מסיבות שונות. ובכן, הסיבות לכך הן די ברורות: ראשית כל, מדובר בבדיקה אשר מהווה חדירה לפרטיותו של העובד. מכיוון שמתוקף זכויותיו של כל אדם, קיימת גם זכותו לפרטיות, הרי שבדיקת פוליגרף שמהווה חדירה לפרטיות מתנגשת בזכות בסיסית זו. סיבה נוספת היא שמדובר בבדיקה אשר יש חלוקים על רמת האמינות שלה. טרם נמצאה הוכחה אשר מעידה באופן חד משמעי כי מדובר בבדיקה אשר רמת האמינות שלה היא 100 אחוז. יש שטוענים שרמת האמינות של הבדיקה היא מעל 90 אחוז, אך יש שמאמינים שרמת אמינותה לא עולה על 80 אחוזים.

היחס של עובדים אל בדיקות פוליגרף

מרבית ועדי העובדים במקומות עבודה מאורגנים מתנגדים באופן חד משמעי לבדיקת פוליגרף מכיוון שהיא פוגעת בפרטיותו ובכבודו של העובד, גם עובדים לא מאוגדים לרוב מתנגדים לבדיקת פוליגרף מכיוון שמדובר בבדיקה מעליבה ומשפילה וכן, בבדיקה לא מספיק אמינה לטענתם. לעומת אי ההסכמה של העובדים לעבור בדיקה מעין זו, לא מעט מעסיקים מחתימים מראש את העובדים שלהם בחוזה העבודה על סעיף שאומר שאם יהיה צורך להעמיד את העובד בפני בדיקת פוליגרף, הרי שהוא מחויב להסכים לעבור את הבדיקה. עובדים אשר מאוד רוצים להתקבל למקום עבודה כזה או אחר הדורש זאת כחלק מחוזה העבודה, לא פעם חותמים על חוזה מעין זה. על פי החוק כיום ניתן לומר שמעסיק אשר לא מחתים מראש את העובד שלו בחוזה העבודה על הסכמתו לעבור בדיקת פוליגרף בכל עת שיידרש, לא יכול לכפות על עובד שלא מעוניין לעבור את הבדיקה הזו, לעשות אותה.


מה קובע החוק לגבי בדיקת פוליגרף לעובד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים