לייף סטייל

מהו יום צמצום בזבוז המזון הבינלאומי?

מחקרים בתחום צריכת ובזבוז מזון בישראל מצביעים על תמונה עגומה: ישראל במקום השני (!) בתחום בזבוז המזון כשאנו זורקים שליש מייצור המזון המקומי שלנו, כאשר חצי מתוכו ראוי למאכל. חשבון האשראי החודשי שלנו הולך וגדל הודות לתרבות צריכת המזון הזו. אז איך הגענו למצב הזה ומה עושים כדי לשפר אותו?

יום צמצום בזבוז המזון בישראל: מעט רקע

לפני כשבועיים, ב-12 למרץ, התקיים לראשונה בעולם וגם בישראל יום צמצום בזבוז המזון בהובלת ארגון The Natural Step. בין הפעילויות השונות שנעשו לקראת היום, יזמה השלוחה הישראלית של הארגון תהליך חדשני של העלאת המודעות לבעיית בזבוז המזון ביום זה ובכלל, כשלתחום נרתמו ארגונים רבים וביניהם צה"ל, לקט, ויקטורי ואף רשת מלונות דן.

למעשה, לפעילות המעבדה (מעבדת חדשנות וקיימות, כמו שהיא מכונה), נרתמו ארגונים רבים מכל קצוות תעשיית המזון, החל מהיצרנים, דרך המובילים, המשווקים, העוסקים באיסוף וצדקה וכמובן – הצרכנים. בשורות הבאות נרחיב על המטרה החשובה וננסה להסביר מדוע עשרות ארגונים בישראל סוברים כי מדובר בתחום חשוב כ"כ.

למה צריך לחסוך במזון?

מדי פעם אנו שומעים על חששות שונות בנוגע לאספקת המזון העולמית שלכאורה הולכת ונגמרת, עקב גידול האוכלוסין בעולם. אולם, קשה להתעלם מן השיפורים העצומים שחלו בעשרות השנים האחרונות בנוגע לייצור ושמירת המזון: זנים חקלאיים בוייתו ופותחו במיוחד כדי שיפיקו מזון רב יותר, יכולת שמירת המזון מאפשרת לנו לאחסן מזון בכמויות גדולות ובאיכות טובה, ובכלל, השיפורים בטכניקות גידול המזון מאפשרות לנו לגדל כמעט כל מזון היכן שרק נרצה.

מנגד, על אף השיפורים, עדיין קיימות מדינות עולם שלישי רבות בעולם שבהם מחסור חמור במזון, אף יותר מבעבר. מעבר לכך, מחירי המזון נמצאים במגמת עלייה ולכן, נשאלת השאלה: האם באמת קיים מחסור פוטנציאלי במזון? התשובה היא פשוטה – הבעיה איננה בכמות המזון אלא באופן השימוש בו.

מה הכוונה בבעיית השימוש במזון?

העולם המערבי, כמו שרק אנחנו יודעים, מתאפיין בשפע בלתי נדלה של מוצרים מכל הסוגים, החל מבגדים, דרך צעצועים, מכשירים, ספרים וכד', ועד למוצרי מזון מכל הסוגים. חשבו על זה – לרובנו יש לפחות 3-4 סופרים גדולים ברדיוס הקרוב, כל סופר מכיל מדפים מלאים בכל טוב ולנו? לנו נותר רק לעבור עם העגלה ולרכוש את מה שאנחנו צריכים.

האמנם אנו קונים רק את מה שאנחנו צריכים?

מכירים את המושג "לאכול עם העיניים"?, אז מסתבר שאנו אוכלים עם העיניים עוד משלב הרכישות בסופר. חשבו על זה: כמה פעמים רכשתם יותר מוצרים ממה שהייתם צריכים רק כי היה מבצע? כמה פעמים שכחתם במקרר ירקות או פירות והייתם צריכים לזרוק אותם לאחר מכן? כמה פעמים רכשתם אריזה גדולה מדי של מזון מסוים רק כי היא נראתה לכם מפתה? בטח כבר הבנתם את הרעיון.

חשוב  להסביר, כי מדובר כאן בעצם בחלוקת משאבים לא יעילה של מזון – כשמזון נצרך בכמות רבה מדי באזור אחד של העולם, יכול להיווצר מחסור באזור אחר, בייחוד כשלוקחים בחשבון שרבים ממוצרי החקלאות מיוצרים בעצם במדינות עולם שלישי. אנו מודים שהמציאות איננה כה פשוטה וכי קיימות סוגיות כלכליות וחברתיות בכל הנוגע לתעשיית המזון העולמית. עם זאת, אין שום ספק כי בעולם המערבי קונים יותר ממה שצורכים. בסופו של דבר, זורקים לפח מזון טרי ללא כל סיבה נראית לעין ובכלל, משק בית ממוצע במדינה מפותחת קונה מראש כמות מזון גדולה הרבה יותר ממה שיכול לצרוך מלכתחילה.

אז מה עושים? הנה כמה אסטרטגיות להתחיל איתן

 

  • עדיף ללכת לסופר יותר מפעם בשבוע, מאשר לקנות הרבה בבת אחת ולזרוק מזון לאחר מכן – סמכו עלינו, זה ישתלם  לכם גם כלכלית.
  • אל תקנו אוכל סתם רק כי הוא במבצע – זה שהמחיר משתלם לכמות גדולה לא אומר שתספיקו לאכול אותה.
  • השתדלו כמה שאתם יכולים להכין אוכל טרי ביומיום, בכמות קטנה יחסית – ככל שתתרגלו להכין מזון בכמויות מדויקות יותר פר יום או פר יומיים, כך גם תוכלו לראות בפועל עד כמה אתם באמת צורכים.

 

 

 

כמה מילים על ארגון The Natural Step

ארגון TNS ישראל הוקם מחדש בשנת 2012, כשלוחה של הרשת הבינלאומית הפועל עוד משנת 1989 ברחבי העולם בנושאי הקיימות. בין המטרות העיקריות של הארגון, קיים גם עידוד צמצום צריכת המזון בישראל (ובעולם) על ידי הפצת ידע, פיתוח אסטרטגיות חדשות בתחום השיווק וכן, ליווי עסקים וארגונים מתחום המזון.


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים