לוטרה
טבע וחיות

למה לוטרות משחקות בג'אגלינג אבנים בזמנן הפנוי?

נדמה לנו שמשחק, שימוש בכלים ורכושנות הן תכונות פחות או יותר ייחודיות לאדם. אז כדי שנכנס לפרופורציות, בואו נדבר על לוטרות, חיות שנושאות בדיוק את התכונות האלה.

צילום: USFWS Pacific Southwest Region

לוטרה היא טורף ממשפת הסמוריים שעברה התמחות לחיים במים. ישנם מינים רבים של לוטרות ברחבי העולם, כולן כאמור חיות ליד מקורות מים, נחלים, אגמים ואפילו בים. בארץ גם אפשר למצוא לוטרות, בעיקר בצפון הארץ. אם כי בשנים האחרונות אוכלוסיית הלוטרות בישראל נמצאת במשבר רציני. כיום הלוטרה נחשבת כמין בסכנת הכחדה, אם חשבתם שראיתם אחת בטיול בצפון סיכוי גבוה שבעצם ראיתם נמייה או נוטריה, שכן הערכות מדברות על כך שבכל ישראל חיים בסך הכול 100 פרטים.

צילום: USFWS Pacific Southwest Region

נוטריה אגב היא מכרסם שחי גם ליד מקורות מים ונראית כמו שילוב של שפן סלעים ועכברוש גדול. הנוטריה נפוצה היום מאוד באזור עמק החולה. מקורה של הנוטריה הוא בדרום אמריקה, משם גם הביאו אותן בכמויות לישראל בשנות ה-50, במטרה לגדלן בשביל הפרווה הסמיכה והנעימה שלהן. לנוטריות היו תוכניות אחרות והרבה מהן שברחו או שוחררו, הגיעו למקורות מים שם הן משגשגות עד היום. תעשיית הפרווה נחלה כישלון חרוץ אחרי שהבינו שבשל האקלים החם בישראל הנוטריות מגדלות פרווה דלילה יותר שפשוט לא שווה את המאמץ.

צילום: stanzebla

בחזרה ללוטרות, לוטרה ימית ניזוננ מדגים, סרטנים וצדפות. בגלל שהן חיות רוב הזמן במים הקרים חילוף החומרים שלהם הוא מהיר יחסית כדי לשמור על חום גוף גבוה. אבל מאותה סיבה הלוטרות חייבות לאכול הרבה וכמעט כל הזמן, לוטרה בוגרת צורכת כ-100 גרם של מזון כל שעה. צדפות הן מקור מזון מצוין בשבילן והוא גם לא מצריך מרדף אחר דגים או סרטנים.

כדי לשבור את הצדפה פיתחו הלוטרות שיטה בה הן מפצחות את הצדפות על הבטן שלהן בעזרת אבן תוך כדי שחייה. את האבן הן בוחרות בקפידה, בדרך כלל אלו חלוקי נחל קטנים, שטוחים ומעוגלים. מרגע שמצאה לוטרה אבן שמוצאת חן בעיניה היא לא תוותר עליה בקלות, לוטרה יכולה לשמור על אותה האבן כל ימי חייה. את האבנים הן שומרות בקפל עור שנמצא מתחת לזרוע שלהן. השימוש באבנים השתרש כל כך חזק בשגרת החיים שלהן, שלוטרות צעירות לומדות כיצד להשתמש באבנים כבר מגיל 5 שבועות.

צילום: Ingrid Taylar

עד עכשיו ראינו איך הלוטרה משתמשת בכלים ואף מגלה רכושנות כלפי אבנים אהובות אבל מה לגבי משחק?

ישנן תצפיות רבות של לוטרות אשר משחקות באבנים ומלהטטות בהן כאילו היו במופע רחוב, יש להן כמה מהלכים מרשימים ביותר, אל תפספסו את הסרטונים בסוף. האמת שעדיין לא ברור בדיוק למה הלוטרות עושות את זה. ההסבר הנפוץ אומר שהן פשוט משחקות להנאתן ומשפרות את המיומנות עם האבנים הוא המקובל ביותר, הבעיה היחידה עם ההסבר היא העובדה שלוטרות חייבות לאכול הרבה וכמעט כל הזמן, וקשה להאמין שהן מבזבזות את הזמן במשחקים.

ישנם הסברים אחרים שמדברים על תקשורת או סימון לכך שהן רעבות, אולי בעתיד נלמד שמשחק כזה באבנים, הוא בעצם דרך להרשים את בן או בת הזוג, או אפילו הצגת כוח ויכולות. אולי לעולם לא נדע באמת מה הסיבה שבגללה הן משחקות כך, אבל נראה שהן נהנות מהעניין ואנחנו מרוויחים הצצה לעולם החי שלא הכרנו.

 

Article author

למה לוטרות משחקות בג'אגלינג אבנים בזמנן הפנוי?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים