לייף סטייל

לא מתעוררים בלי קפה? יש משהו שכדאי לכם לדעת

אין כמו לקום בבוקר יישר לכוס חמה של קפה. זוהי הדרך בה רבים מאיתנו בוחרים לפתוח בה את היום. לא רק שזה כיף, נדמה לרובנו שהשפעת הקפה המעוררת בשעות הבוקר עוזרת לנו לצאת מהבית ולהתחיל בסדר היום העמוס.

אין להכחיש את השפעתו המעוררת של הקפה, אך מסתבר שלשתות קפה דבר ראשון על הבוקר, ובשעות מסוימות במשך היום דווקא מתנגש עם תהליכים טבעיים של הגוף. בטווח הארוך הוא לא עוזר לנו להיות ערניים יותר, ואף גורם להגברת הסיבולת לקפה – מה שמחליש את השפעתו.

coffee-66850_960_720צילום: Pixabay

גופנו מייצר הורמון הנקרא קורטיזול, הנקרא גם "הורמון הלחץ" הורמון זה מופיע כשאנחנו מפחדים או לחוצים. אך הקורטיזול אינו גורם ללחץ בלבד. במצב תקין, הגוף משחרר קורטיזול על מנת לווסת את העירנות שלנו וההורמון הוא חלק חיוני ביותר  במה שנקרא "השעון הביולוגי", או "המקצב הצירקדי". כשאנחנו מתעוררים, מפריש הגוף קורטיזול על מנת לתת לנו את דחיפת האנרגיה הנחוצה לנו בבוקר, ובלילה מפריש המוח חומרים מרגיעים המאותתים לנו ללכת לישון.

 

אם כך, מה הבעיה לשתות קפה בבוקר? בבוקר רמות הקורטיזול במוח גבוהות, מכיוון שזהו הזמן בו השעון הביולוגי שלנו מעיר אותנו. מסתבר שהקפה (או כל משקה אחר המכיל קפאין) משבש את תהליך ייצור הקורטיזול הטבעי של הגוף. הגוף מקבל קפאין ולכן מייצר פחות קורטיזול. בנוסף, צריכת הקפאין בשעות שבהן רמות הקורטיזול בגוף גבוהות עוזר לגוף לפתח סבילות גבוהה יותר לחומר, וזוהי אחת הסיבות שצרכני קפה קבועים טוענים שלמשקה יש עליהם פחות השפעה.

coffee-206142_960_720צילום: Pixabay

למעשה, רמות הקורטיזול בגופנו עולות שלוש פעמים במשך היום: בשעות הבוקר בין 8 ל- 9, בצהריים בין 12 ל- 13 ובערב בין 17:30 ל- 18:30. כמו כן, בלי קשר לשעה, כשאנחנו מתעוררים מפריש המוח כמויות גדולות של ההורמון.

לסיכום, אם ברצוננו לקבל את המקסימום מכוס הקפה שלנו, מומלץ לחכות שעה אחת לפחות מהרגע שמתעוררים ועד ששותים קפה. כמו כן. מומלץ להימנע מצריכת קפה בשעות בהן המוח מפריש כמויות קורטיזול גבוהות באופן טבעי.

באיזה שעה אתם שותים את הקפה שלכם? ספרו לנו בתגובות


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים