תרבות ופנאי

כריסטופר נולאן – משיח קולנועי או ׳רק׳ במאי מוכשר?

כריסטופר נולאן

עידו הלמן מתעסק בדברים החשובים באמת, והפעם, האם כריסטופר נולאן הוא באמת אלוהים.
הכתבה שתעניק לכם משמעות נוספת לחיים.

השבוע ראיתי את 'דנקרק' פעם שנייה בעותק בלו ריי נוצץ וחדיש. מעבר לכך שהסרט פנטסטי גם בצפייה שנייה ומצליח לשמר כמעט במלואו את חווית הצפייה באיימקס גם במסך הקטן בבית, הוא גרם לי לתהות לחיוב בנוגע לתופעת ההערצה כלפי כריסטופר נולאן.

כריסטופר נולאן, שביים בין השאר את 'בין כוכבים', טרילוגיית 'האביר האפל', 'אינספשן' ועוד כמה סרטים נהדרים, הוא אחד הבמאים הכי פופולריים שעובדים כיום. לא כול במאי יכול להשוויץ שיש לו פורום מעריצים שלם ודף פייסבוק שטוען שהוא אלוהים (האם נולאן הוא באמת אלוהים זה כבר עניין אישי של אמונה. אני אומר שאפשר לשקול זאת). אבל מעבר לכול זה יש כאן עניין של אהבת קולנוע אמיתית ושל קריאה קולקטיבית ליוצר קולנועי שהוא ׳אוטר׳ (סופר בצרפתית): במאי שהוא בעל הבית והוא המחליט על הטון ועל היצירה.

אני לא אכחיש זאת: אני מת על הסרט 'דנקרק'. כפריק לא קטן של סרטי מלחמה ובמיוחד סרטי מלחמת העולם השנייה, כריסטופר נולאן בעייני הצליח לגעת בנקודות הנכונות בסרט הנ"ל. 'דנקרק' מכיל קולנוע מפואר, מסחרר חושים וכזה שעוד יילמדו עליו בבתי ספר לקולנוע ובימוי. לדעתי זה סרט שעוד יהפוך לקלאסיקה ויעמוד בכבוד לצד סרטי מלחמה גדולים אחרים כגון 'הקו האדום הדק' של טרנס מאליק ו'היום הארוך ביותר'.

בעידן שבו סרטי קיץ הם בעיקר סרטי גיבורי על עמוסי CGI נבוב ובדיחות ברמה של מסטיק בזוקה, נולאן עושה סרטים שכמעט אף אחד לא מעז לעשות בימינו: אפוסים מרהיבים ורחבי היקף עם שימוש מרבי באפקטים פרקטיים והמון אהבה לתחום הקולנוע.

כריסטופר נולאן - משיח קולנועי?

צילום: Sam Howzit

לא תמיד זה קולע במאה אחוז אגב. 'בין כוכבים' למשל הוא סרט שלא ממש הצליח לעמוד בשאיפות שלו ולהיות סרט המד"ב הגדול של כול הזמנים אבל הוא כן סרט ענק שמושפע לא מעט מהמאסטר הוותיק סטנלי קובריק.

אבל אם תשאלו אותי, כריסטופר נולאן באמת יכול לטעון לכתר הקובריק החדש. כול מה שהוא צריך לעשות בהמשך הקריירה שלו זה סרט אימה פרופר כמו 'הניצוץ', קומדיה ועוד סרטים מקוריים פרי עטו. מה שבטוח, הסרטים של נולאן יישארו אתנו לנצח ונולאן הוא הקיסר הקולנועי של העשור הנוכחי.

אז הבה נרים כוסית לחיי כריסטופר נולאן ונשב לצפות ב'האביר האפל' בפעם המי יודע כמה.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים