טבע וחיות

כמה זמן תשרדו ללא מזון? ככל הנראה, הרבה יותר ממה שנדמה לכם

אוכל ממלא תפקיד מרכזי בחיינו. אנחנו זקוקים לו בכדי להתקיים, אנחנו נהנים לאכול ולאין ספור מאכלים שמור מקום של כבוד בתרבויות שונות. כמה זמן אפשר לחיות בלי לאכול? כל הפרטים בפנים

צילום: Visual hunt

אוכל ממלא תפקיד מרכזי בחיינו. אנחנו זקוקים לו בכדי לשרוד, אנחנו נהנים לאכול ולמאכלים מסוימים שמור מקום של כבוד בתרבויות שונות. כל מי שאי פעם צם ביום כיפור, או חווה יום ללא אוכל בנסיבות אחרות, הרגיש על בשרו מה קורה לגוף לאחר כמה שעות של רעב בלבד אך האם חשבתם לעצמכם פעם כמה זמן תוכלו לשרוד ללא מזון כלל?

background-70353_960_720צילום: Pixabay

התשובה משתנה מאדם לאדם וגורמים רבים משפיעים עליה, כגון משקל גוף, משתנים גנטיים, מצב בריאותי והכי חשוב – האם האדם המורעב גם מיובש ואינו מקבל נוזלים.
על פניו, נראה שהאדם יכול לשרוד זמן רב ללא מזון כפי שהוכיח מהטמה גנדי כשבגיל 74 שבת רעב למען עצמאות הודו במשך 21 יום במהלך הרשה לעצמו ללגום מים בלבד. כמו כן החוקר הרפואי מייקל פיל מצא עדויות מוצקות למקרים בהם שובתי רעב החזיקו מעמד ללא מזון, אך עם שתיה, במשך 28, 36 ואף 40 יום.
קשה לקבוע בדיוק כמה זמן יכול אדם להחזיק ללא מזון, במיוחד אם הוא ממשיך לקבל כמות נוזלים מספקת, אך מה שברור הוא שלגוף יכולות מרשימות לשנות את חילוף החומרים ולעבוד באופן חסכני יותר, מה שמשפיע רבות על זמן ההישרדות.
עדיין לא ברור בדיוק כיצד משנה הגוף את חילוף החומרים אך ידוע שבלוטת התריס משנה את פעילותה.

landscape-1160264_960_720צילום: Pixabay 

ברפואה המודרנית נתקלים במוות מרעב במחלות כמו אנורקסיה, אך הדבר קורה בדרך כלל כשהגוף מגיע למשקל שבין 27 ל – 36 ק"ג עם מדד BMI (יחס המשקל לגובה) בין 12 ל 12.5 (מדד ה BMI של אדם בריא הוא בין 18.5 ל – 24) ואין לדעת כמה זמן לקח לגוף להגיע למצב זה. מצד שני, קיימים גם מקרים בהם אנשים איבדו אחוז גבוה ממשקל גופם אך לא חשו בהשפעות שליליות.
ד"ר אלן ליברסון מארה"ב מספר לדוגמא על מקרה בו הוזעק לטפל בבעיות בגרון של אדם. הדבר הראשון ששם לב אליו היה שהאדם רזה בצורה יוצאת דופן. כששאל אותו על כך, קיבל הדוקטור תשובה מעניינת. האדם הסביר לו שבדרך כלל הוא שוקל כ – 65 ק"ג אך בשנה האחרונה ירד משקלו ל 37 ק"ג. האדם אף הוסיף שאינו מנסה לרזות אלא שפשוט אינו מרגיש רעב במיוחד. מלבד הנתונים המבהילים הללו ובעיות הגרון שמהן סבל היה נראה שהאדם אינו סובל משום תופעות שליליות אחרות.

אם כך, נכון לרגע אין תשובה חד משמעית לשאלה כמה זמן אפשר לשרוד ללא מזון. ההערכות משתנות ונעות בין שבוע לשלושה שבועות במקרה שהאדם אינו שותה, ועד ליותר מחודש במקרים בהם מקבל הגוף אספקת נוזלים. ברור שאדם הנמנע ממזון אך ממשיך לצרוך נוזלים ישרוד במשך זמן רב משמעותית מאשר אדם הנמצא בצום מוחלט. אפשר ללמוד עוד על הנושא בסרטון הבא:


5 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים