תרבות ופנאי

כל מה שרציתם לדעת על איש העכביש

סקירה מקיפה של ספיידרמן, אחת מדמויות הקומיקס המפורסמות והנערצות בעולם.

צילום: RLHyde

ספיידרמן, או בשמו השני איש העכביש, הוא דמות גיבור על שנוצרה על ידי מארוול קומיקס בשנת 1962, ומאז הפכה לאחת הדמויות המוכרות והאהובות בעולם הקומיקס, הטלוויזיה והקולנוע של מארוול. הדמות נוצרה על ידי העורך והכותב הראשי של מארוול קומיקס, סטן לי, בעקבות הביקוש שנוצר בשנות ה-60 בקרב בני הנוער לצריכת קומיקס. פיטר פארקר, הנער שהפך לספיידרמן בעקבות נשיכתו של עכביש מהונדס גנטית, הפך לנער הראשון שהוביל סדרת קומיקס משלו בקומיקס מארוול.

צילום: VisualHunt.com

בין כוחותיו של פיטר פארקר ניתן למצוא את היכולת לירות קורי עכביש מידיו, חושים מוגברים שמאפשרים לו יכולת תגובה גבוהה, ועוצמה פיזית וגמישות שמאפשרות לו להשתלשל בין מגדלי ניו יורק ולהציל אנשים. חלק מייחודה של חברת מארוול היא העובדה שהיא נותנת לגיבוריה להתמודד עם בעיות מהחיים האמיתיים. לכן, פיטר פארקר נאלץ לא אחת להתמודד עם מותו של דודו בן, בעיות כספיות וכישלון בהתמודדות מול אויביו המושבעים. כמו כן, חלק מחדשנותו של ספיידרמן ואחת הסיבות שבגללן הוא הפך לאחת הדמויות האהובות על קוראי קומיקס מארוול לאורך השנים, לא הייתה רק העובדה שהיה מדובר בנער, אלא בנער חנון (או כפי שהיום היו קוראים לזה, גיק), חובב מדע, חסר ביטחון וביישן.

צילום: Guru Sno Studios

כמו כל גיבור על, ספיידרמן זכה לכמה גרסאות (כך למשל בשנת 2011 מיילס מורלס נכנס לנעליו של איש העכביש), לכמה אויבים מושבעים, ואף להתאהב בכמה נשים לאורך השנים. ברוב הגרסאות חברו הטוב של ספיידרמן בקולג' הוא הארי אוסבורן, וחברתו היא הסטודנטית למדעים גוון סטייסי. הנמסיס של ספיידרמן במרבית הפעמים הוא הגובלין הירוק, שמתגלה בתור אביו של הארי, חברו הטוב של פיטר פארקר. באחד הגיליונות המהפכניים, בשנת 1973, הגובלין הירוק מפיל את גוון סטייסי ממגדל, ובניסיונו של ספיידרמן להצילה, היא נהרגת כתוצאה מאפקט "צליפת השוט״, שנגרם כאשר גופה נעצר בפתאומיות בשל קורי העכביש. זה היה אחד המקרים הראשונים והבודדים בהם חברתו של גיבור על נהרגת בשל מעשיו, וזה הדגיש עד כמה הסיכונים בעבודתו של ספיידרמן ובניסיונותיו להיות גיבור על גבוהים.

צילום: riptheskull

הצלחתו של איש העכביש הייתה כה גדולה שבשנת 1967 דמותו עובדה לסדרת אנימציה מצליחה ששיר הפתיחה שלה אף הופיע בגרסאות מאוחרות יותר של איש העכביש. בהמשך, הדמות הופיעה בסדרה חינוכית משנת 1974, ועובדה לסדרת טלוויזיה כושלת בשנת 1977, שבוטלה לאחר שתי עונות (וזאת למרות שבחו"ל הסדרה הפכה להצלחה ושלושה פרקים מהעונה השנייה שלה שוחררו כסרטים). לאחר כמה עיבודים לא מוצלחים, בשנת 1994 רשת פוקס האמריקאית יצרה את סדרת האנימציה "ספיידרמן" שהפכה להצלחה מסחררת והייתה הקרובה ביותר לקומיקס.

צילום: 3dman_eu

בקולנוע המצב הפך למורכב יותר: בשל קשיים כלכליים של חברת מארוול, הזכויות להפקת סרטי ספיידרמן נמכרו לחברת סוני בשנת 1985, ובעקבות זאת הופקה בתחילת שנות ה-2000 טרילוגיית סרטי ספיידרמן בכיכובם של טובי מקגוויר, כאיש העכביש, וקירסטין דאנסט, כמרי ג'יין ווטסון. הטרילוגיה הרוויחה כ-2.5 מיליארד $ ברחבי העולם ונחשבה להצלחה מסחררת, למרות שהסרט השלישי זכה לביקורות מעורבות.

על כן, חברת סוני החליטה בשנת 2012 לעשות "רי-בוט" לדמות ולהפיק טרילוגייה חדשה בכיכובו של אנדרו גארפילד כספיידרמן ואמה סטון כגוון סטייסי. הסרט הראשון היה הצלחה וזכה לביקורות טובות, אך הסרט השני כבר קיבל ביקורות מעורבות, מה שהוביל את סוני לחתום על עסקת הפקה משותפת עם מארוול להפקת סרטי ספיידרמן הבאים. דמותו של פיטר פארקר, כפי שהובאה לחיים הפעם על ידי השחקן הצעיר טום הולנד, הופיעה בסרטה של מארוול, "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" שיצא בשנת 2016 וזכה לביקורות מהללות.

צילום: beingmyself

אנו מאמינים שלא סתם הדמות הייתה ונותרה רלוונטית, ומעוררת הזדהות בקרב בני נוער ברחבי העולם במשך למעלה מ-50 שנה. פיטר פארקר, איש העכביש, הוא ממש כמונו, אחד משלנו, וכוחות העל שלו לא משנים את זה. הוא סובל כמו כולנו, מתמודד עם כישלונות, אכזבות והצלחות. הוא מסמל את הגיק, החכם והביישן, שרוצה לעשות דברים דגולים, אך הם לא באים לו בקלות. בהתאם, סיפורו של פיטר פארקר, הוא מעניין לא פחות מזה של ספיידרמן, ועומד בליבה של הצלחת הדמות לאורך השנים.

Article author

כל מה שרציתם לדעת על איש העכביש

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים