תרבות ופנאי

כוכב נולד: מהפיכת הריאליטי במוזיקה הישראלית

בתחילת שנות ה-2000 התחולל שינוי ענק במוזיקה הישראלית. סקירה קצרה על מהפכת הריאליטי ששינתה את פני תעשיית המוסיקה בארץ.

לאחר שבתחילת שנות ה-2000 התוכנית "לא נפסיק לשיר" של קשת הפכה להצלחה בלוח השידורים של ערוץ 2, החליטו קברניטי התוכנית להפוך את התוכנית לריאליטי השירה הראשון בישראל. לפני כן תוכניות ריאליטי לא בדיוק היו נפוצות. התוכנית זכתה לצופים מעטים והקדימה את זמנה, ואנשים עדיין לא היו רגילים שיעקבו אחריהם עם מצלמות בבית האח הגדול. הכל היה "תמים" יותר.

למעשה, הגל העולמי של תוכניות ריאליטי לשירה החל בשנת 2001 בבריטניה כשסיימון קאוול החל במסעו למציאת ה"פופ איידול" הבא. התוכנית, ששנתיים לאחר מכן הפכה להצלחה מסחררת בארצות הברית בדמות "אמריקן איידול", ככל הנראה היוותה מקור השראה למפיקי כוכב נולד, שהביאו את הפורמט לראשונה אולם בגרסה שונה.

ההצלחה של התוכנית הייתה מיידית ואדירה. אם בהתחלה הציגו את מספר הודעות ה-SMS שקיבל כל מועמד/ת, מהר מאוד עברו לשיטת האחוזים, כי ההצבעות היו כה גדולות. נינט טייב, זוכת העונה הראשונה, הייתה המועמדת המובילה כבר משלב מאוד מוקדם בתחרות, כשבשלב הדו-קרב היא גרפה כ-200 אלף הצבעות. בגמר נרשמו כ-14 מיליון הצבעות, והסדרה החלה לשבור שיאים.

צילום: jus10h

לאורך השנים התוכנית עברה תהפוכות רבות ועוררה הרבה סערות. כך למשל בגמר העונה ה-2 כשצביקה הדר המנחה המיתולוגי צעק "מהפך", והכריז על נצחונו של הראל מויאל נגד הפייבוריט לאורך כל הדרך, הראל סקעת. בנוסף, בעונה ה-3 נחשפה פרשייה של זיוף הצבעות, מה שהוביל לשינוי בפורמט ההצבעות. בעונה הרביעית התוכנית הפכה יותר ל"הופעה", כשכל המתמודדים שרים כל שבוע, ולא מתחרים בדו קרב בשלב מאוחר יותר.

גם השופטים, שהתחלפו בתדירות גבוהה, היו מעורבים בסקנדלים. כך למשל, בקיץ 2011, זמן קצר לאחר גמר העונה ה-9, השופטת מרגול (מרגלית צנעני) נעצרה בגין חשד לסחיטה באיומים ובעקבות זאת הודחה מהתוכנית. כך גם התגלה שהמתמודד עומר אדם שיקר לגבי הגיל שלו (היה צעיר מגיל ההשתתפות, 16) ונאלץ לפרוש מהתחרות למרות שהיה מתמודד מוביל.

התוכנית רצה במשך 10 עונות מצליחות וקיבלה לאורך השנים ביקורות טובות יותר או פחות. תשומת הלב שהיא תפסה, והעניקה למתמודדים שלה, הובילו מפיקים נוספים לרצות לייבא פורמטי ריאליטי לישראל. כך למשל התוכנית The Voice אשר יובאה לישראל בשנת 2012 והפכה להצלחה מסחררת. התוכנית האקס פקטור, תוכניתו של סיימון קאוול, שהפכה להצלחה עולמית אדירה, הגיעה לישראל בשנת 2013.

צילום: Castles, Capes & Clones

כל התוכניות הולידו זמרים וזמרות מצליחים, שהפכו לחלק אינטגרלי מתעשיית המוסיקה הישראלית. התוכניות החזירו את המוזיקה הישראלית למיינסטרים, והחיו שירים וותיקים בגרסאות קאבר שנשמעו רבות בתחנות הרדיו השונות. בזכות מהפכת הריאליטי, אנשים בהחלט "לא מפסיקים לשיר". גם אם רק הם אלה שנהנים מזה..

 

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים