מדע וטכנולוגיה

כוחו העולה של הריפל לעומת הביטקוין הצולל

כוחו של הריפל מרקיע שחקים, בעת שערך הביטקוין צולל, האם זוהי הצלחה או כישלון? תלוי מאיזה צד של המתרס אתם.

צילום: Christoph Scholz

נכון לכתיבת שורות אלה,ובזמן שהביטקוין ממשיך לצנוח, מחיר הריפל נוסק לשחקים וערכו בדצמבר האחרון קפץ ל-2.5 דולר ליחידה. העלייה המטאורית של הריפל מיוחסת בעיקר לביצועים האחרונים, ולתיעוד של רווח של 16% לעומת 14% של הביטקוין ביממה האחרונה. על אף ששווי שוק הריפל הוא כרגע פחות מחציו של הביטקוין ועומד על 104 מיליארד דולר, ההערכה האופטימית ביותר גורסת שאם המגמה תימשך – הריפל עשוי בשלב כלשהו להתעלות מעל שווי יחידת הביטקוין, למרות שהסיכוי לכך עדיין קטן יחסית.

 הולכים על המוּכר

כולם מכירים את הביטקוין, אך מי באמת מכיר מטבעות נוספים? ריפל? איתריום? כל אלה נשמעים חסרי משמעות למי שאינו מעורב בתחום.

צילום: Christoph Scholz

 תחילה, נחזור מעט אחורה. בשנה האחרונה נכנס לתמונה מטבע הקריפטו ריפל, שהוא כידוע מטבע מטעם הבנקים, המיועד לשמש תחליף לעסקאות ה-SWIFT להעברת מט"ח בין מדינות. לעומת ה-SWIFT, אך בנוסף המטבע משמש גם כנכס  (ספקולטיבי). בין מחזיקי הריפל (XRP) הבולטים ישנו המנכ"ל של חברת ריפל, בראד גרלינגהאוס, שהונו נאמד ב-9.5 מיליארד דולר לפחות. 

 ריכוזיות מול ביזור – מטרות מנוגדות

בעיני המשתמש: ביזוריות

כפי הנראה, השקת המטבע המשרת בעיקר את הבנקים כחלק ממערכת פיננסית ריכוזית, היא הצלחה כבירה. לעומת זאת, אין להצלחה זו כל משמעות עבור משתמש הביטקוין הממוצע, כאשר אצלו ההעדפה הברורה היא לכלכלה מבוזרת וחופשית. זאת לאחר המשברים הרבים שליוו את העולם כולל הסאב-פריים, מיעוט התחרות וסממנים אחרים של כלכלה ריכוזית.

בעיני הבנק: ריכוזיות

הבנק, ששולט כבר שנים בהדפסת הכסף ורוצה לשמר את מעמדו, מנסה להמציא את עצמו מחדש ופשוט לשנות צורה, ולהגדיר את המטבע כעוד אחד מנכסיו. בפועל, ניכר שמטרת הבנקים היא להשיג דריסת רגל אגרסיבית בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים ולהסדיר את התחום לטובתם, ואכן ניתן לומר שקיימת התקדמות משמעותית בעניין זה. בקרוב, הבנק ישכנע אותנו שהוא "בעד" כלכלה חופשית, אך בפועל הריכוזיות בניצוחו לא תשנה את חוקי המשחק ואפשר להניח שרבים מבינים זאת בעולם כיום.

 


כוחו העולה של הריפל לעומת הביטקוין הצולל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים