תרבות ופנאי

טיסה לניו יורק בפחות משעה: כל מה שלא ידעתם על תיירות חלל

זה לא שהמושג "תיירות חלל" צץ לחיינו רק השנה, אבל 2019 היא ככל הנראה השנה בה הוא יהפוך ממונח שנשמע קיצוני ומופרך, למציאות של ממש. מה אתם אומרים? יש מצב שבחצי השנה הקרובה נעשה סלפי ממאדים?

צילום: Visual hunt

בזוקה אמרו לנו פעם שעד גיל 21 נגיע לירח. לי זה לא קרה, ולכם?

סביר להניח שלא. זאת אומרת, זה קרה למעט מאוד אנשים בעולם ואהיה ממש מופתעת אם הם קוראים את הכתבה הזו ברגע זה. אבל האמת, שבקרוב מאוד יש מצב שזה יקרה גם לכם!

כלומר, אם אתם מחפשים אטרקציה שתעלה לכם בערך 200 אלף דולר.

רגע לפני שנצלול לנושא, קצת הסברים: תיירות חלל היא בעצם טיסה מחוץ לאטמוספירה (בין אם על ידי יחידים או חברות) ממניעים שונים: תענוג, בילוי, מחקר ועוד. זאת כמובן, כאשר התייר משלם בעצמו על הבילוי. מחיר של טיסה כזו עמד נכון ל-2017 על 100 מיליון דולרים. מוכנים לשלם?

אם תהיתם האם מסתובבים בינינו תיירי חלל שכבר עשו זאת, כלומר אנשים שהם לא אסטרונאוטים שבילו בחלל בזמנם הפנוי לשם הנאה, אז התשובה היא כן! הראשון היה דניס טיטו, מיליארדר אמריקאי, שעשה זאת עוד ב-2001 בעודו נפרד מ-20 מיליון דולרים. הבילוי שלו כלל טיסה אל תחנת החלל הבינלאומית (לוויין מאויש הנמצא במרחק 400 ק"מ מאיתנו) והקפת כדור הארץ. בילוי שכזה כורך בתוכו אימונים והכשרות ממושכים ומיוחדים. הסוכנות הרוסית, שמימנה ושיגרה את טיטו, הספיקה להטיס עוד 6 תיירים עד שנת 2009, אז נאס"א כבר החלה להתעצבן על האנשים הלא קשורים שחדרו לה לזירה…

צילום: Visualhunt.com

כיום, בשוק החלל ישנן מספר חברות גדולות אשר מטרתן להנגיש את תיירות החלל לקהל הרחב במחירים זולים יותר מהמחיר ששילם אותו טיטו לפני כמעט שני עשורים.
החברות המרכזיות הן Blue Origin, SpaceX ו- Virgin Galactic אשר שואפות להגשים את המטרה בדרכים שונות. Virgin Galactic למשל, שואפת לשגר את החללית מתוך מטוס שיישא אותה לגובה 15 ק"מ. לאחר שתתנתק ממנו, תפעיל מנוע רקטי אשר יישא אותה לגבול החלל. לעומתה, SpaceX יצרה את ה"טילים לשימוש חוזר", טיל שהחללית תשוגר ממנו ולאחר השיגור יחזור לכנו על פני הארץ. הטיסות אותן מתכננות החברות האלו לבצע נקראות טיסות תת-מסלוליות, בהן החללית ממריאה לגובה של 100 ק"מ ונושקת לגבול החלל החיצון. תיירי החלל יוכלו לשהות בגובה זה בתחנת חלל שתוקם עבורם ויזכו לצפות בכדור הארץ שלנו מהזווית הכי יוצאת דופן שיש.  מדינות ברחבי העולם כמו שוודיה, סינגפור וארה"ב כבר החלו בונות נמלי חלל שמטרתם לאפשר טיסות מסחריות לחלל, במחיר של כ-200 אלף דולר.

בעתיד, השאיפה היא ליצור טיסות בינלאומיות, בהן הנוסעים ישוגרו על חללית בטיסה תת מסלולית וינחתו במקום אחר בעולם (!). הסלוגן של החברה העיקרית שעומלת על הרעיון, SpaceX, הוא "להגיע לכל מקום בעולם בפחות בשעה". זה אומר, שאם יש לכם פגישה בניו יורק, תוכלו פשוט לטוס אליה ב-40 דקות לכיוון ולחזור כבר באותו היום. מעניין אם יבנו דיוטי פרי באזור, כי אני לא מוותרת עליו כל כך בקלות…

מלבד טיסות אלה, עובדות חברות נוספות על חידושים נוספים בתחום תיירות החלל. כך למשל, חברת "Orion Span" עומלת על הקמת המלון הראשון בחלל שיהיה בעצם תחנת חלל המקיפה את כדור הארץ בגובה 320 ק"מ. תחנת החלל תיקרא "אורורה" ועתידה לארח תיירים כבר בשנת 2022! התחנה תקיף את כדור הארץ כל שעה וחצי ותאפשר לאורחים לחוות 16 זריחות ושקיעות ביממה. למעוניינים, "דיל" של 12 יום במלון כולל קורס בסיסי וטיסות יעלה 9.5 מיליון דולר. איזה דיל נהדר, אה?

אין מה להגיד, גם אם אינכם חובבי חלל מושבעים, לא תוכלו להימנע מלדמיין את עצמכם נדחסים לחליפת האסטרונאוט ומצמידים את ראשכם לחלון, מנסים לראות את ישראל הקטנה במרחק מאות קילומטרים. עם זאת, אין ספק שמדובר בעסק יקר מאוד(!),  וכנראה נצטרך לחכות כמה שנים טובות עד שנשב על ספסל במאדים, נאכל איזו פיצה טובה ונשמע את "ירח" של שלמה ארצי באוזניות.

עד אז, אולי כדאי שנתחיל לחסוך מעכשיו…

שיגור מוצלח!

 

 

Article author

טיסה לניו יורק בפחות משעה: כל מה שלא ידעתם על תיירות חלל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים