טבע וחיות

טוקסופלזמה גונדי: טפיל מתוחכם שכל בעל חתול חייב להכיר

טפיל מתוחכם מצא דרך גאונית להשלים את מעגל החיים שלו דרך צואה של חתולים. איכסוש, אבל איך זה קשור לסיכויים לחלות במחלות נפש או להיכנס להריון?

צילום: how lucky we are

תכירו את הטפיל החד תאי הכי מוצלח בעולם, כמה מוצלח? שליש מאוכלוסיית העולם נושאת בתוכה את הטפיל ברגע זה. יש סיכוי גבוה שגם אתם מאכלסים כמה פרטים שלו, ואם יש לכם חתול הסיכויים גדלים משמעותית. הטפיל נקרא טוקסופלזמה גונדי ולמחלה שהוא גורם טוקסופלסמזיס.

צילום: AJC1

הסיבה שהטפיל הזה נפוץ כל כך ברחבי העולם קשורה לעובדה שהוא יכול לחיות כמעט בכל בעל חיים עם דם חם. החל מציפורים ועופות דרך פרות, חזירים, מכרסמים כלבים וכמובן שבני אדם. אומנם הטפיל יכול להימצא כמעט בכל בעלי החיים שסביבנו, אבל יש חיה אחת שחשובה לו במיוחד.

בשביל שהטפיל יוכל להתרבות בצורה מינית הוא חייב להגיע למעי של חתול או נמר או כל מין אחר ממשפחת החתוליים. ברגע שהצליח הטפיל להתיישב במעי של חתול, הוא יתרבה במערכת העיכול ויצא לעולם ביחד עם הצואה של החתול. משם הטפיל יכול להגיע לכל בעל חיים אחר בכל הדרכים שתוכלו לעלות על דעתכם. הטפיל עובר גם בטריפה, וגם לצאצאים דרך החלב.

צילום: Jeanne Masar

אך כל זה לא מספיק בשביל לדרג את הטפיל במקום הראשון ברשימת הטפילים המוצלחים והמצליחים. לטוקסופלזמה גונדי יש עוד תכסיס גאוני אחד. טפילים, כמו שאר בעלי החיים ואפילו הצמחים, מונעים מכוחות אבולוציוניים שמטרתם להפיץ את עצמם ולהעמיד כמה שיותר צאצאים. כאמור בשביל לעשות זאת הטפיל חייב להגיע חזרה למאכלס ממשפחת החתוליים.

ברגע שהטפיל הגיע למאכלס שהוא לא חתול הוא תופס טרמפ עם אחד מתאי הדם הלבנים היישר לתוך המוח של המאכסן. שם הטפיל משחרר חומרים שמשפיעים על המוח בדרכים שונות ומשונות. עכברים לדוגמא יהפכו להיות אפתיים, זמן התגובה שלהם מתארך ואפילו תועדה משיכה שלהם לצואה של חתולים. מצב זה מגדיל מאוד את הסיכויים שעכבר כזה יעבור ליד חתול ואף ייטרף על ידו. כך משלים טוקסופלזמה גונדי מחזור חיים והכל חוזר חלילה.

צילום: Center for Jewish History, NYC

למרות שקיים סיכוי גבוה שאתם נושאים את הטפיל, אין לכם סיבה לדאגה. אנשים בריאים כנראה לא ירגישו שום שינוי, המערכת החיסונית תדע לדכא את הטפיל כמעט לגמרי. אנשים מבוגרים, תינוקות וחולים הם בקבוצת סיכון גדולה יותר, וגם אז הסימפטומים הם כמו של שפעת רגילה. אך יחד עם זאת מחקרים מראים שבטוקסופלזמה חריפה גם המוח שלנו, בני האדם, מושפע בצורה דרמטית.

כיום מדענים יודעים להצביע על קשר שבין המחלה לסכיזופרניה, הפרעה טורדנית כפייתית ואפילו אגרסיביות. לא ברור האם תכונות אלו אמורות להפוך אותנו לטרף קל יותר, או שהן פשוט תופעת לוואי כאלה ואחרות. יש שיגידו שהטפיל גם משחק במוח של אנשים מסוימים (הייתי אומר שבדרך כלל נשים זקנות אבל זאת רק השערה שלי) והופך אותם ל"אוהבי החתולים" מוגזמים. כן כן, אלה שמוקפים בכל רגע נתון ב-20 חתולים סביבם, בבית או בחצר. אין ספק שהתופעה של אוהבי חתולים שכאלה נפוצה יותר מאשר עם כלבים, אבל הקשר בין התופעה למחלה עדיין לא נמצא והוא בגדר השערה בלבד.

צילום: brizzle born and bred

נשים בהריון הן גם בקבוצת סיכון משום שאם הטפיל יגיע לעובר הוא עלול לפגוע בו קשות ואף לגרום להפלה. יחד עם זאת נראה שאין סיבה לרוץ ולהפטר מהחתול הביתי עם כניסה להריון. בהחלט עדיף שאישה בהריון לא תתעסק בארגז החול של החתול ותקפיד על היגיינה ושטיפת ידיים. זה אגב נכון לכולם שכן הטפיל יכול להגיע אלינו דרך מים לא נקיים, פירות וירקות לא שטופים, אוכל שלא בושל טוב ואפילו מעבודה בגינה.

זאת גם הסיבה שאפשר להשאיר את החתול בבית, יש כל כך הרבה גורמים שאפשר לקבל מהם את הטפיל, שקיים סיכוי גבוה שאתם או מי שבהריון כבר נחשף אליו בעבר. במצב כזה הסיכון לאישה בהריון הוא קטן בהרבה, שכן מערכת החיסון שלה תדע להדוף את הטפיל. ניתן לבצע בדיקת דם רגילה שתגיד האם נחשפת לטפיל בעבר או לא. כך או כך ישנן תרופות שמתמודדות עם הטפיל עבור כלל האנשים, ועבור נשים בהריון.

צילום: wetribe

אם הכתבה הזאת מעוררת בכם חלחלה או רתיעה מחתולים, חשוב שתזכרו שחיים בתוכנו מיליוני חיידקים וטפילים. טוקסופלזמה הוא רק אחד מהם שנחקר בצורה יחסית טובה, ויחד עם זאת נראה שהוא לא מסוכן לרוב, ובמקרה קיצוני ניתן לטפל בו בתרופות.

 

Article author

טוקסופלזמה גונדי: טפיל מתוחכם שכל בעל חתול חייב להכיר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים