חדשות בעולם

המהפכה האנושית הראשונה: סקירה של המהפכה החקלאית

עוד לפני המהפכה העירונית והרבה לפני המהפכה התעשייתית, הייתה זו המהפכה החקלאית ששינתה לחלוטין את ההיסטוריה, וממשיכה להשפיע עלינו עד היום.

צילום: Marcos Fernandez Diaz Vj Catmac

המהפכה החקלאית הראשונה, או המהפכה הניאוליתית, היא מהפכה עולמית בתקופת האבן הראשונה שהסתיימה לפני כ-7,000 שנה לערך, ובה מחברות נוודים, בני האדם ברחבי העולם החלו להתיישב במשכנים חקלאיים קבועים ולבנות את בתיהם. התהליך היה עולמי אך אזורים שונים עשו זאת בשלבים שונים ובלי תלות אחד בשני. התהליך החל במזרח התיכון על פי ממצאים היסטוריים לפני כ-12,000 שנה, והתקיים מאוחר יותר גם ביבשת אמריקה ומערב אפריקה.

צילום: Sangre-La.com

ההתיישבות בחברות חקלאיות ובמגורי קבע הובילה בסופו של דבר גם למהפכה השנייה, המהפכה האורבנית, בה בני האדם החלו להקים ערים ומדינות, והובילה בסופו של דבר אף למהפכות המודרניות, המהפכה התעשייתית ולחיים כפי שאנו מכירים אותם כיום במאה ה-21.

צילום: Nick Kenrick..

לדעת חוקרים שונים, עידן הקרח האחרון הסתיים לפני כ-11,000 שנה, ועל כן עם נסיגת הקרחונים, נוצר שינוי אקלים שבני האדם נאלצו להתמודד איתו. שינוי האקלים הקל על הקמת יישובי קבע ואפשר לבני האדם לפתח את החקלאות הבסיסית שהייתה ידועה להם כחברות לקטים, ציידים ונוודים בעיקר. על פי חוקרים אחרים, המהפכה הניאוליתית נוצרה משינוי בפסיכולוגיה האנושית, שגרמה להם להאדיר סמלים, הובילה ליצירת דתות המוניות וגרמה לבני האדם לרצות להתיישב במקומות קבע, בקרב סמלי דתם. פסלי הנשים הקדומים ביותר נמצאו בתקופה זו.

צילום: Vishruth Harithsa

יישוב הקבע גם הוביל לביות של צמחים ובעלי חיים. כך, הפרה, העז, החזיר, הסוס והחמור בויתו בתקופה הניאוליתית, וכך גם צמחים כגון חיטה, אורז, תפוח אדמה ותירס. הכלב היה יוצא דופן, שכן הוא בוית כבר שנים לפני כן והיה בן לווייתו של האדם כבר לפני כ-10,000 שנים לפחות. ביות בעלי החיים הוביל לכך שגם כל תוצריהם נוצלו: כולל חלב, גללים ששימשו לדישון, דלק ואף חומר בנייה. העדרים החלו להיתפס בתקופה זו כרכוש, קונספט שמלווה את בני האדם עד היום, וגרם להרבה מלחמות לאורך ההיסטוריה.

צילום: @AnnerleyJphotos

השלכה נוספת של המהפכה הניאוליתית היא שלא רק התזונה של בני האדם השתנתה, וכעת בני האדם החלו לאכול יותר חלבון מן החי, אך גם כעת בני האדם נקשרו גם לנחלות שלהם. העדרים היו רכושם, אך מהר מאוד הם החלו לראות גם בקרקע שהתיישבו בה, עמלו עליה ועליה חיו גם משפחותיהם, כרכושם הפרטי. החקלאות נתנה לבני האדם יותר מזון קבוע, והסירה דאגה מליבם, אך כעת הם נקשרו לקרקע שבה הם עיבדו את המזון והחלו לפתח סחר חליפין כדי להיפטר מעודפים לא נחוצים.

מהפכה זו הייתה כה חשובה להתפחות האנושית, שהיא משפיעה עלינו עד היום. בעקבותיה אנו רואים חשיבות גדולה לקרקע, לרכוש, אנו מבססים את הכלכלה שלנו על סחר (מחליפין עברנו לסחר באמצעות מטבעות ואפילו לסחר בשערי מטבע חוץ), אנו חיים בקבוצות גדולות יותר, מאמינים בדתות המוניות, שהראשונות שבהן התפתחו אז, ואוכלים מזון יותר קבוע אך גם יותר בעלי חיים. יש לנו הרבה על מה להודות למהפכה הזו, אך היא גם זו שלראשונה גרמה לנו לאבד את הגמישות שלנו ואת אורח החיים הנוודי – לטוב ולרע.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים