טבע וחיות

הכירו את המנטיס שרימפ: החסילון הכי קשוח באוקיינוס

אולי תתקשו להאמין, אבל האגרוף המהיר בעולם החי הוא של מתאבק במשקל אצה, חסילון המנטיס.

צילום: prilfish

חסילון המנטיס (מנטיס באנגלית- גמל שלמה) הוא ממש לא גמל שלמה, אבל האמת שהוא גם לא ממש חסילון. חסילוני המנטיס משתייכים למשפחה אחרת משל עצמם, הם נראים יותר כמו לובסטרים ומינים מסוימים צבעוניים להפליא. גמל השלמה שבשמם מעיד על אופי הטריפה שלהם, אשר מזכיר את זה של גמל השלמה, שליחת מכה מהירה לאחר מארב. במשפחה זו התפתחה היכולת להוציא אגרוף במהירות בלתי נתפסת. בלתי נתפסת במלוא מובן המילה: עד לפני כמה שנים לא היו מצלמות שהצליחו לתפוס את האגרוף בצורה שיהיה אפשר לקבוע את מהירותו.

צילום: Christian Gloor (mostly) underwater photographer

לפני כעשור הצליחו חוקרים לצלם את התנועה ולנתח את מהירות האגרוף. המהירות המקסימלית שנמדדה הייתה 23 מטר בשנייה, שהם 75 קמ"ש, כל זה קורה מתחת למים ובאלפית השנייה. במשפחת חסילוני המנטיס התפתחו שתי התמחויות שונות: סוגים מסוימים נותנים אגרוף פשוטו כמשמעו, מנחיתים את זרועם בחוזקה, ואילו סוגים אחרים משתמשים בזרועם כמעין כידון. קצה זרועם של חסילונים מסוג זה הפכה חדה וארוכה, והם צדים דגים וחיות אחרות על ידי שיפודם לאחר מארב.

צילום: Michael Bentley

עוצמת הפגיעה שירגיש סרטן מסכן שעמד בדרכו של חסילון מתאגרף כזה יכולה להגיע ל-90 קילו. תחשבו על סלע במשקל של 90 קילו שנופל על סרטן, תוסיפו לכך את העובדה ששטח הפגיעה הוא בערך כשטחו של מטבע שקל. סרטנים וקונכיות לא עומדים בעוצמת הפגיעה, ומתרסקים לחתיכות, האמת היא שגם לא כל אקווריום עומד במכה כזאת, בשביל ללמוד את החיות האלה משתמשים באקווריומים עבים וחזקים במיוחד.

צילום: prilfish

אבל לחסילונים האלה אגרוף מחץ לבדו לא מספיק, לעוצמת המכה הם מוסיפים עוד תכסיס קטן כדי לזכות בנוק אווט כבר במכה הראשונה. האגרוף שלהם כל כך מהיר שמאחורי הזרוע שבתנועה נוצר תת לחץ שלא מספיק להתמלא במים, כך נוצרת בועית אוויר, או יותר נכון אדי מים. תופעה זאת נקראת קָוִיטַצְיָה. כאשר נוצרת בועית כזאת של אוויר בתוך נוזל, היא מיד קורסת לעצמה וחוזרת למצבה הנוזלי. בזמן הקריסה הזאת האנרגיה שמשתחררת היא כל כך גבוהה שהטמפרטורה באותה שנייה מגיעה עד ל-4000 מעלות צלזיוס, לא רחוק מהטמפרטורה על פני השמש. הקריסה מלווה בקול ייחודי ולעיתים אפשר אפילו לראות הבזק אור. אין הרבה חיות שמסוגלות לעמוד בעוצמתה של מכה כזאת, אפילו אזור הפגיעה בזרועו של החסילון נשחק ונפגע עם הזמן, לכן הוא מתחלף כל כמה חודשים.

 

Article author

הכירו את המנטיס שרימפ: החסילון הכי קשוח באוקיינוס

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים